20 tydzień ciąży… zapewne sama sobie zadajesz pytanie kiedy to właściwie zleciało, prawda? Na tym etapie ciąży wszystkie narządy dziecka są już rozwinięte i od kilku tygodni funkcjonują. Malec stale rośnie. Choć do porodu pozostało jeszcze około 10 tygodni, to dziecko już zaczyna przygotowywać się do samodzielnego funkcjonowania po porodzie.

29 tydzień ciąży: który to miesiąc?

29 tydzień ciąży to już jej siódmy miesiąc, a zarazem drugi tydzień trzeciego, ostatniego trymestru ciąży. Jesteś już w zaawansowanej ciąży, a do porodu zostaje coraz mniej czasu. Jak się zmienia obecnie dziecko? Jakie możesz mieć dolegliwości? Przeczytaj, a wszystkiego się dowiesz.

Dziecko w 29 tygodniu ciąży

Maluch jest już w pełni ukształtowany. Jest gotowym człowiekiem, który wszystkie proporcje ma zachowane, wykształcone najdrobniejsze elementy ciała, takie jak idealne malutkie paznokietki czy rzęsy. W trzecim trymestrze również twarz dziecka jest już w pełni ukształtowana. Maluszek wygląda tak, jak będzie się prezentował po porodzie – no, powiedzmy. W pierwszych dniach od jego przyjścia na świat będzie opuchnięty, lecz gdy to minie, będziecie mogli już zgadywać, do kogo jest najbardziej podobny.

Jego ciałko też jest już w pełni ukształtowane, aczkolwiek jeszcze bardzo małe. W dwudziestym dziewiątym tygodniu ciąży dziecko ma ok. 42 centymetrów długości i 1300-1400 gramów. Przez kolejne 11 tygodni malec urośnie jeszcze 10 cm i podwoi wagę. Pamiętaj jednak, że te kwestie, czyli wzrost i waga dziecka, są mocno indywidualnymi kwestiami i nie należy niepokoić się, jeśli u Twojego malucha występują drobne odstępstwa. Najlepiej oceni je lekarz prowadzący i jeśli on twierdzi, że nie ma powodu do niepokoju, z pewnością nie powinnaś sobie niepotrzebnie wynajdować do niego powodów.

Trzeci trymestr to czas, kiedy wszystkie narządy są już ukształtowane i powoli przygotowują się do życia poza organizmem mamy. W tym czasie malec zaczyna gromadzić brunatną tkankę tłuszczową. Jest ona bardzo specyficzna i znacznie rożni się od żółtej, która pojawia się po porodzie. Głównym zadaniem brunatnej tkanki tłuszczowej jest utrzymanie ciepłoty ciała maluszka po porodzie. Niemowlęta mają niewykształcony układ odpowiadający za dobranie właściwej temperatury ciała i tkanka ta ma je uchronić przed nadmiernym wychłodzeniem. Pamiętaj o tym, gdy maluch przyjdzie na świat. Powinnaś ubierać go w jedną warstwę więcej niż zakładasz na siebie, niemniej jednak nie przegnij w drugą stronę. Jedna warstwa naprawdę wystarczy, nie musisz opatulać dziecka ponad miarę.

W 29. tygodniu ciąży zauważa się także dalszy rozwój układu nerwowego dziecka. W związku z tym mama powinna w swojej diecie umieścić produkty zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Bywa, że ginekolog zaleca także ich suplementację w postaci np. tabletek. Najlepiej jednak korzystać z tego, co oferuje nam natura. Kwasy omega-3 występują bogato w wielu pokarmach i warto pozyskiwać je właśnie z diety, ponieważ ich wchłanialność jest lepsza. Kwasy te przede wszystkim występują w rybach. Najwięcej mają go te tłuste – ich tłuszczyk to esencja kwasów tłuszczowych korzystnych dla naszego zdrowia. Przykładem są tutaj łososie, sardynki, sardele, makrele i pstrągi. Ale uwaga! Nie wszystkie te ryby możesz jeść w czasie ciąży. Niektóre są dla Ciebie obecnie zakazane ze względu na szkodliwą ilość rtęci znajdującą się w ich mięsie. Więcej o tym możesz poczytać w naszym artykule na ten temat tutaj.

Co więcej u dziecka w dwudziestym dziewiątym tygodniu ciąży? Malec zaczyna zapamiętywać poszczególne wrażenia zmysłowe. Jednym z nich jest zapach mamy. Ten charakterystyczny aromat poznaje na podstawie bodźców dostarczanych mu z wód płodowych. Po porodzie rozpoznaje mamę m.in. po zapachu skóry czy mleka. Doskonale zna już Twój głos oraz głosy osób, które stale przebywają w Twoim otoczeniu. To jeden z czynników, który pozwala później na budowanie więzi z bliskimi.

Ruchy dziecka w 29 tygodniu ciąży

W 29 tygodniu ciąży dziecko jest już duże, co sprawia, że coraz trudniej jest mu się poruszać w macicy. Tym samym zmniejsza się ilość odczuwalnych kopniaków. Teraz ruchy dziecka bardziej przypominają rozpychanie się. Czujesz je zwłaszcza, gdy malec próbuje znaleźć sobie wygodną pozycję do spania, co może czasami zająć dłuższą chwilę, gdy mości się i wierci. Czasami możesz oberwać również bolesnego kopniaka pod żebra czy w wątrobę. Teraz to będzie już normalność i zapewne nieraz dziecko odbierze Ci w ten sposób dech, ale kiedyś będziesz to wspominała z rozczuleniem.

Kobiety na tym etapie ciąży często zastanawiają się, ile ruchów dziecka w ciągu dnia powinny czuć. Nie ma stałej liczby – niektóre dzieci są bardzo aktywne, a inne mają po prostu spokojne usposobienie, które przejawia się już w ich zachowaniu w okresie życia płodowego. Przyjmuje się jednak, że na tym etapie ciąży powinnaś czuć malucha minimum 6 w ciągu dwóch godzin. Możesz również próbować mierzyć jego aktywność odcinkami czasowymi. Pierwszym sposobem jest zaobserwowanie, ile czasu zajęło mu wykonanie 10 ruchów. Mogą to być długie obliczenia, ponieważ może to trwać nawet godzinę-dwie. Inna metoda to skupienie się na brzuszku przez równą godzinę i policzenie ile razy w jej trakcie dziecko się ruszyło.

Mama w 29 tygodniu ciąży

Mama w 29 tygodniu ciąży staje się coraz większa i bardziej ociężała. Problemy związane z puchnięciem stóp i bólem nóg nie mijają, a często dodatkowo się nasilają. Pod kolanami oraz na łydkach niektórych przyszłych mam pojawiają się żylaki, których przyczyną są problemy z krążeniem żylnym.
Metodą na zmniejszenie dolegliwości ze strony nóg jest dobranie wygodnego obuwia, najlepiej na płaskiej podeszwie. Ulgę przyniesie też odpoczynek z nogami uniesionymi do góry. Rób to jak najczęściej, a Twoje nogi z pewnością będą Ci za to wdzięczne.
W trzecim trymestrze pojawia się także problem związany z gromadzeniem wody w organizmie. Wiąże się to m.in. z puchnięciem dłoni. To najlepszy czas na to, aby zdjąć z ręki obrączkę i pierścionki, ponieważ w kolejnych tygodniach może być to bardzo trudne. Jeśli dolegliwości ciążowe takie jak bóle nóg czy opuchlizna stają się bardzo dokuczliwe, należy zgłosić to lekarzowi prowadzącemu ciążę.

Co więcej? Nadal możesz być bardzo krucha psychicznie. Część mam twierdzi, że podczas rozpoczynania trzeciego trymestru odczuwały to bardziej niż w początkowych tygodniach ciąży. Możesz łatwo się wzruszać, płakać z błahych powodów, szybko wpadać w gniew, który jeszcze szybciej będzie Ci przechodził. Zapewne ta huśtawka nastrojów będzie męcząca dla Ciebie samej, ale również i dla Twojego otoczenia. Najbardziej zapewne oberwie się Twojemu partnerowi, który po prostu cierpliwie będzie musiał przeczekać tę burzę hormonów, którą funduje Ci Twój organizm. To zupełnie normalne i nic nie da się na to poradzić.

Gdy będziesz smutna i rozdrażniona, myśl dużo o dziecku. Może dekorowanie dziecięcego pokoiku to właśnie zajęcie na teraz? Planowanie może pomóc Ci zachować poczucie kontroli i łatwiej również dzięki temu zachowasz równowagę nastrojów.

Przygotowania do porodu

Warto poświęcić parę chwil dziennie na to, by pomóc swojemu ciału przygotować się do zbliżającego się wielkimi krokami porodu. Jedną z rzeczy, których ciężarne obawiają się najbardziej jest pękanie i nacinanie, a następnie zszywanie krocza. Czasami nie da się tego uniknąć, ale możesz znacznie zwiększyć swoje szanse na to, że Tobie się to nie przydarzy. Jak? Ćwicz mięśnie Kegla! To mięśnie wyściełające dno macicy, które podtrzymują od dołu wszystkie narządy zlokalizowane w tym obszarze, między innymi pochwę, macicę i pęcherz moczowy. To właśnie od tych mięśni zależy wiele w czasie porodu. Silne mięśnie Kegla mogą znacząco zwiększyć szanse na brak pęknięć w obszarze sromu w czasie porodu. Wystarczy parę minut dziennie, by mięśnie dna macicy wzmocnić.

Przede wszystkim najpierw wyczuj, o które mięśnie chodzi. Gdy włożysz do pochwy palec, spróbuj ją zacisnąć wokół niego. To właśnie mięśnie Kegla powodują ten uścisk. Możesz je także namierzyć, gdy podczas siusiania wstrzymasz strumień moczu. Poczujesz opór i stawiać go będą właśnie mięśnie dna macicy.

Gdy już skutecznie zidentyfikujesz mięśnie Kegla, poświęć parę minut dziennie na to, by je wzmocnić. Najprostszym ćwiczeniem jest naśladowanie wstrzymywania strumienia moczu. Podczas prawdziwego siusiania nie powinno się tego robić, ponieważ mocz cofa się do dróg moczowych, co nie jest dobre, niemniej jednak ćwiczenia „na sucho” nie przyniosą złych efektów. Zaciskaj mięśnie Kegla w seriach. Zacznij od 3-4 serii dziennie, w każdej z nich powtarzaj zaciskanie po 10 razy. Każde zaciśnięcie przytrzymaj na około 5 sekund, następnie puść.

Dobrym ćwiczeniem jest również to z rekwizytami. Tak zwane „kulki gejszy” chociaż kojarzą się z erotyczną zabawką, są jednak świetnym sposobem na trening mięśni dna macicy. Zaciskające się na kulkach ścianki pochwy próbują powstrzymać je przed wypadnięciem, co jest wspaniałym ćwiczeniem. Ponadto również bardzo przyjemnym… Warto również wiedzieć, że kilki dopochwowe pomagają mięśniom tego narządu wrócić do dawnego stanu już po urodzeniu dziecka.

Warto wiedzieć!

Każda mama liczy na to, że jej pociecha urodzi się w terminie i będzie zdrowa. Niestety zdarza się, że poród rozpoczyna się kilka tygodni przed terminem. Malec w 29 tygodniu ciąży jest już gotowy do przeżycia poza macicą, aczkolwiek nie będzie to dla niego łatwe, ponieważ nie jest w pełni dojrzały. Dlatego kobieta, która wchodzi w trzeci trymestr powinna znać objawy przedwczesnego porodu. Dzięki temu w razie konieczności będzie wiedziała jak zareagować.

Co jeśli jednak przydarzy się Wam taka sytuacja jak poród na tym etapie ciąży? Może on nadejść zupełnie niespodziewanie i z pewnością będziesz chciała wiedzieć, jakie szanse ma Twój maluszek. Całkiem spore! Ma ich około 98! Z pewnością będzie potrzebował całodobowej opieki medycznej, ale na tym etapie rozwoju jest już wystarczająco silny, by wyrosnąć na zdrowe dziecko.