Zaczyna się 3 miesiąc ciąży. Na jego zakończenie mama pożegna nieprzyjemne dolegliwości. Wprawdzie jeszcze wrócą za jakiś czas, ale na razie będzie można od nich odpocząć. Objawy ciąży są już na tyle odczuwalne, że kobieta, która jeszcze nie wie o tym, że ma pod sercem nowego człowieka, domyśli się tego na podstawie obserwacji.

Dziecko i jego rozwój

Dziecko w 3 miesiącu ciąży poznaje smak zabawy. Łapie pępowinę i bawi się nią, podobnie jak swoimi rączkami i nóżkami. Potrafi też używać mimiki, czyli krzywić się i otwierać usta. To czas, kiedy organy jego ciała dojrzewają. Waga dziecka nie jest jeszcze duża, może wynosić ok. 12 g. Ponieważ jest taka niewielka, brzuch wciąż może być niewidoczny. Są to dane uogólnione – waga płodu może się nieco różnić w indywidualnych przypadkach.

Płód można zobaczyć w pełnej okazałości podczas badania USG. Służy ono nie tylko obejrzeniu życia prenatalnego, ale przede wszystkim ma na celu określenie ewentualnych wad rozwojowych, sprawdzenie, jaka ilość dzieci znajduje się pod sercem matki i dokładne określenie wieku ciąży.
Rozwój dziecka na tym etapie jest dość aktywny. Dziecku rozwijają się zmysły, szczególnie dotyk. Wykonuje już ruch zaciskania pięści i odruch ssania. Wzrost dziecka kształtuje się w granicach 14,5 cm.

Mama w 3 miesiącu

Trzeci miesiąc ciąży to okres, kiedy wciąż silnie działają hormony. Powodują one bóle głowy i wahania nastrojów, ale do tego już raczej kobieta powinna się przyzwyczaić. Ponieważ przyszła mama nie powinna przyjmować leków (chyba że lekarz stwierdzi inaczej), zaleca się, aby na nieprzyjemne bóle głowy stosować przede wszystkim wypoczynek i sen. Dobre jest też zadbanie o aktywność fizyczną, dzięki której zmniejszy się ryzyko występowania takich przypadłości. Niestety, na porządku dziennym zdarzają się również bóle nóg oraz obrzmiałość łydek, spowodowane chociażby niedoborem magnezu i potasu. Ruchy dziecka zaczynają być odczuwalne, co sprawia mamie wyjątkową radość.

Przyszła mama w 3 miesiącu ciąży musi wiedzieć, na co uważać podczas wykonywania codziennych czynności oraz na co nie może sobie pozwolić w ogóle. Na co dzień powinna ona unikać intensywnego wysiłku fizycznego, który powoduje bóle w podbrzuszu. Całkowicie należy zaś zapomnieć o takich rzeczach, jak lot samolotem (zupełnie wykluczony w 1. trymestrze), palenie papierosów i picie alkoholu.

Odżywianie

Co jeść, a czego nie jeść, aby dieta wpływała korzystnie na maleństwo? Najważniejsze, aby stosować mądrą dietę, która nie pozwoli na przytycie więcej niż 18 kg przez cały okres ciąży (przy założeniu, że kobieta nie ma ani nadwagi, ani niedowagi).

Ta mądra dieta polega na ustaleniu konkretnych godzin przyjmowania pięciu posiłków i trzymania się ich. W każdym powinny występować jakieś warzywa lub owoce. Jako tłuszcze warto stosować oleje roślinne, unikać potraw smażonych, a wybierać gotowane. Konieczne jest przyjmowanie dość dużych ilości białka, roślin strączkowych i produktów mlecznych, ponieważ są one bogate w białko. Trzeba przyzwyczaić się do jedzenia produktów zbożowych i pić 2-3 litry wody mineralnej dziennie. Z codziennego menu należy wyrzucić konserwy, zupy w proszku, colę, kawę, gazowane napoje, sery pleśniowe, surowe ryby i mięso. Na przyszłą wagę dziecka zły wpływ będą mieć też posiłki typu fast food.
Zachcianki nie są tylko utrapieniem. To SOS organizmu, który przekazuje informacje o tym, czego mu brakuje. Zachcianki żywieniowe warto spełniać, ale z rozwagą. Podjadanie ma duży wpływ na to, ile się tyje, a po porodzie może się okazać, że trudno będzie zrzucić nadwyżkę kilogramów. Konieczne jest również przyjmowanie kwasu foliowego.

Ciąża to piękny czas, ale trzeba podczas niego dużo od siebie wymagać. Aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie się, odstawienie używek to najważniejsze kwestie, które wpłyną pozytywnie na rozwój płodu.