Niedługo przed rozwiązaniem ciężarna kobieta doświadcza wielu dolegliwości. Organizm ćwiczy skurcze, nacisk na pęcherz powoduje nieustanne wędrówki do toalety, coraz trudniej jest się schylić i zasnąć w nocy. Wiele mam skarży się również na różnego rodzaju bóle. Wśród nich często wymieniane są bóle pachwin.

Ból w pachwinach przed porodem

Ból w pachwinach i podbrzuszu zwykle pojawia się na kilka tygodni przez porodem. Lekarze uspokajają przyszłe mamy, że nie jest to nic groźnego. Przyczyn tego rodzaju dolegliwości jest kilka:

Rosnące dziecko – gdy maluch osiąga już całkiem pokaźne rozmiary, znacząco wpływa na ułożenie organów wewnętrznych mamy. Wiele z nich się przemieszcza, a niemal wszystkie są uciskane. Wraz ze wzrostem dziecka powiększa się macica, która uciska rejony znajdujące się pod nią, w tym również okolice pachwin. Może to wywoływać dyskomfort i ból.

Wzrost wagi kobiety – w czasie ciąży przyszła mama w naturalny sposób przybiera kilka, a nawet kilkanaście kilogramów. Wzrost masy ciała powoduje zwiększenie nacisku na biodra i miednicę. Zmienia się również środek ciężkości. Wszystko to ma wpływ na zmianę postawy ciała, która może powodować bóle w obrębie miednicy. Ból pachwin występuje głównie podczas chodzenia.

Zmiany hormonalne – powiązane są z dwiema rzeczami. Po pierwsze, zmiany poziomu hormonów przyczyniają się do zwiększonego ukrwienia narządów rodnych. Stają się one obrzęknięte i dużo bardziej wrażliwe. Może to powodować lekki ból, który promieniuje i jest odczuwalny w obrębie pachwin.

Po drugie zmiany hormonalne mające miejsce pod koniec ciąży sprawiają, że ciało kobiety zaczyna przygotowywać się do porodu. Kości miednicy rozchodzą się, a wiązadła, ścięgna i mięśnie całego podbrzusza, krocza oraz ud stają się bardziej miękkie, bardziej elastyczne i luźniejsze. Wiele kobiet opisuje to jako mocno nieprzyjemne uczucie, wywołujące nawet lekki ból.

Ból w pachwinach pod koniec ciąży: jak sobie z nim radzić?

Niestety dosyć trudno całkowicie wyeliminować bóle pachwin. Możesz jednak zastosować się do szeregu naszych porad, których wdrożenie w życie znacząco zmniejszy jego natężenie i sprawi, że nie będą on tak dokuczliwy.

  1. Unikaj długich spacerów – nie rezygnuj z nich całkowicie, ale zdecydowanie ogranicz dystanse. Długie wędrówki męczą mięśnie. Ścięgna i wiązadła się napinają, przez co mogą nasilać ból w pachwinach.
  2. Nie stój – jeżeli w ostatnich tygodniach przed porodem nadal pracujesz, a Twoje obowiązki wymagają dłuższego czasu spędzonego na stojąco to poinformuj przełożonego, że czas zastosować wobec Ciebie taryfę ulgową. Unikaj także wystawania w kolejkach sklepowych – korzystaj z kas pierwszeństwa dla ciężarnych.
  3. Unikaj obcasów – nogi w nich wyglądają pięknie, to fakt, ale obcasy wymuszają postawę ciała, która powoduje zwiększony nacisk na miednicę, co może zaostrzać dolegliwości.
  4. Dużo odpoczywaj – a podczas odpoczynku staraj się trzymać nogi w górze. Ułatwi to krążenie i odpływ limfy z naczyń w nogach.

Co powinno wzbudzić niepokój?

O ile bóle w pachwinach, które są łagodne i pozwalają normalnie funkcjonować są zjawiskiem normalnym, to z pewnością powinien zaalarmować ból pojawiający się nagle, o bardzo silnym natężeniu. Jeżeli obejmuje podbrzusze, krocze, pachwiny i powoduje, że nie jesteś w stanie się ruszyć, niezwłocznie skonsultuj się z lekarzem prowadzącym ciążę.

Sprawdź, jak rozwija się ciąża tydzień po tygodniu >>>>