ćwiczenia ułatwiające poród

Ćwiczenia ułatwiające poród są tym, o czym warto pomyśleć, gdy zbliżające się rozwiązane coraz bardziej Cię niepokoi. W tych ostatnich tygodniach ciąży zastanawiasz się z pewnością jak Wam pójdzie – zarówno Tobie, jak i maluchowi. Zapewne masz też nadzieję, że wszystko potoczy się szybko i w miarę bezboleśnie. Możesz zwiększyć na to szanse stosując odpowiednie ćwiczenia przed porodem?

Co ułatwia poród? Ćwiczenia przed porodem

Poród w dużej mierze uzależniony jest od kondycji przyszłej mamy. To ogromny wysiłek fizyczny, wyzwanie dla całego organizmu, mięśni różnych partii ciała. Sprawne ciało to większa szansa na to, że wszystko pójdzie gładko.

Bardzo ważne są mięśnie miednicy i mięśnie dna miednicy, czyli mięśnie Kegla. To właśnie one podczas porodu odgrywają bardzo ważną rolę, dlatego warto je wzmacniać już na wiele miesięcy przed rozwiązaniem. Wystarczy zaledwie kwadrans dziennie, by znacząco poprawić kondycję mięśni Kegla. Nie jest to trudne, ale wymaga systematyczności. Jakie ćwiczenia w tym pomogą? Wystarczy zwykłe napinanie tej partii mięśni. Napnij, policz powoli do pięciu i rozluźnij. Zrób 20 powtórzeń, odpocznij około minuty i powtórz serię jeszcze dwa razy.

Mięśnie Kegla można ćwiczyć również za pomocą kulek dopochwowych. Wzmacniają one zarówno mięśnie dna miednicy, jak i mięśnie samej pochwy.

Ćwiczenia wywołujące poród

Warto wiedzieć, że istnieją nie tylko ćwiczenia ułatwiające poród, ale również wywołujące go. Gdy Dzień Zero już wybił, a Twojemu maluchowi nie spieszy się na świat, to w porozumieniu z lekarzem prowadzącym możesz spróbować wywołać poród za pomocą ćwiczeń. Specjaliści są zgodni co to faktu, że aktywność i wysiłek fizyczny są w stanie aktywować procesy odpowiedzialne za akcję porodową. Pamiętaj jednak, że wysiłek fizyczny nie ma na celu wyciśnięcia z Ciebie ostatniej kropli potu, katorżniczych treningów oszczędź i sobie i swojemu maluchowi. Wystarczy spacerowanie w szybkim tempie, energiczne pływanie czy aerobik dla ciężarnych.

W Sieci można znaleźć wiele przykładów ćwiczeń, które mają za zadanie wywołanie porodu. Podchodź do niektórych rewelacji ostrożnie. Ćwiczenia na piłce przyspieszające poród nie są złym pomysłem, gdy wykonujesz je w formie delikatnego aerobiku z wykorzystaniem piłki. Ale z pewnością dłuższe skakanie na piłce nie jest dobrym sposobem na wywołanie akcji porodowej.

Masaż krocza

Jednym z powodów do niepokoju w związku ze zbliżającym się porodem jest wizja nacinania krocza. Możesz zminimalizować ryzyko wystąpienia takiej konieczności przez regularne przygotowywanie krocza do porodu. Chodzi tutaj o odpowiednie rozciągnięcie skóry i uelastycznienie jej. Z pewnością pomogą w tym odpowiednie masaże.

Masaż krocza przed porodem powinien być wykonywanie regularnie już od 30-32 tygodnia ciąży. Należy na to poświęcić kwadrans dziennie, najlepiej po kąpieli lub prysznicu, gdy skóra jest rozgrzana i dobrze ukrwiona. Nanieś na dłonie niewielką ilość dowolnego olejku lub oliwki. Masaż rozpocznij od masowania okolic wejścia pochwy. Wykonuj okrężne ruchy. Następnie rozpocznij masowanie wnętrza pochwy do głębokości około 2-3 centymetrów. Delikatnie rozciągaj skórę i wejście pochwy przy użyciu dwóch palców. Ściągaj ścianki pochwy w kierunku odbytu do momentu aż poczujesz lekkie pieczenie. Masaż krocza w ciąży należy robić regularnie, najlepiej kilka razy dziennie. 

Na rynku dostępne są również baloniki, które służą do rozciągania krocza i ćwiczenia mięśni Kegla. Nienapompowany balonik wprowadza się do pochwy. Jest on połączony rurką z pompką, która pozostaje na zewnątrz. Za jej pomocą pompujesz balonik. Powoduje to rozciąganie powłok pochwy i skóry wokół jej wejścia.

Ćwiczenia oddechowe

Technika prawidłowego oddychania jest niezwykle ważna podczas porodu. Sztuki tej uczą w większości szkół rodzenia. Trening dobrze jest zacząć na wiele tygodni przed porodem.

Świadome oddychanie podczas skurczów pomaga się rozluźnić i kontrolować stres. Skupienie się na liczeniu oddechów pozwala zapomnieć o bólu, a także głębokie miarowe oddychanie jest sposobem na jego łagodzenie.

Organizm dzięki nim będzie dobrze dotleniony, w tym również mięśnie macicy. Szyjka macicy dzięki temu szybciej się rozwiera, co przyspiesza przyjście dziecka na świat. Ćwiczenia oddechowe są również bardzo ważne ze względu na dziecko – dzięki temu ma ono zapewnioną stałą dawkę życiodajnego tlenu.

Czy znacie inne ćwiczenia ułatwiające poród, które warto stosować w ostatnich tygodniach ciąży?