Czereśnie to owoce, które nieodłącznie kojarzą się ciepłymi, letnimi dniami. Sezon na nie zaczyna się na początku czerwca. Wedle niektórych nazwa tego miesiąca może pochodzić właśnie od nazwy tych pysznych owoców! Z kolei nazwa owocu czereśni wywodzi się z jej łacińskiego określenia, które brzmi „xerasa”. Czereśnie mają pozytywny wpływ na organizm człowieka. Ich właściwości lecznicze i zdrowotne są ogromne! Czy czereśnie można jeść w ciąży? Czy szkodzą karmiącej mamie?

Czereśnie to owoce obecnie znane niemal na całym świecie. Za ich kolebkę uznaje się rejon Morza Czarnego. Przyjmuje się, że z ich dobroczynnego wpływu na zdrowie korzystali już starożytni Etruskowie, którzy zakładali całe sady tych drzewek owocowych. Nic dziwnego, czereśnie zaliczają się bowiem do najbardziej wartościowych owoców, podobnie jak ich bliźniacze siostry – wiśnie.

Czereśnie: właściwości

Czereśnie zawierają w sobie ogromne pokłady potasu. W 100 gramach owoców jest go aż 222 mg! Potas jest odpowiedzialny za prawidłową pracę mięśni. Jego niedobory mogą skutkować bolesnymi skurczami, a także nadciśnieniem! Potas ma także dobroczynny wpływ na pracę serca i nerek.

W składzie czereśni znajduje się także witamina C i beta-karoten. Owoce te są doskonałym źródłem witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B5, która ma wpływ na obniżenie stężenia kwasu moczowego w organizmie. Witamina B5 pomaga także zwalczać artretyzm, z uwagi na to spożywanie czereśni zalecane jest osobom z opuchniętymi i bolesnymi stawami.


Dowiedz się: Czy jedzenie malin w ciąży jest wskazane? >>


Czereśnie w ciąży

Czereśnie mogą być spożywane przez kobiety w ciąży. Mają pozytywny wpływ na zdrowie przyszłej mamy i rozwijającego się maluszka. Z uwagi na ogromną zawartość potasu pomagają zwalczać skurcze mięśni.

Potas zapobiega także obrzękom rąk i nóg, co często stanowi problem przyszłych mam. Sprawia on, że organizm pozbywa się nadmiaru soli, który wiąże się z zatrzymaniem wody w organizmie, z czym często borykają się ciężarne.

W czereśniach znajduje się także całkiem pokaźna dawka jodu. Ma on wpływ na poprawne działanie tarczycy i odpowiednie wytwarzanie przez nią hormonów, co jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Mamy dbające o figurę i borykające się ze zbyt dużym wzrostem wagi w okresie ciąży, powinny czereśnie spożywać w umiarkowanych ilościach. Owoce te mają bowiem całkiem sporo kalorii.

Czereśnie a karmienie piersią

Zasadniczo nie ma przeszkód, by karmiąca piersią mama spożywała czereśnie. Alergie na nie występują stosunkowo rzadko, małe jest więc prawdopodobieństwo, że ten składnik diety spowoduje uczulenie u dziecka. Warto jednak pamiętać, że czereśnie są dosyć ciężkostrawne. Mogą także zaostrzać objawy kolki u maluszka, dlatego warto je odstawić, jeśli dziecko boryka się z tym problemem.

Sprawdź także: Czy można jeść truskawki w ciąży i podczas karmienia piersią? >>