Tłusty czwartek kusi słodkościami nie tylko osoby dorosłe. Pączki, faworki, oponki. Wmawiamy sobie, że właśnie w tłusty czwartek nasz organizm w jakiś magiczny sposób ich nie przyswaja. Prawda jest niestety bardziej brutalna. Kalorie z pączków i innych pyszności trzeba będzie spalić. Dzieci mają jeszcze gorzej, zwłaszcza, jeśli mają mniej niż trzy lata. Według teorii to właśnie przez pierwsze 1000 dni życia człowieka kształtują się jego nawyki żywieniowe.
Odpowiednio przeprowadzony proces tzw. programowania żywieniowego zaowocuje w przyszłości mniejszym ryzykiem wystąpienia m.in. otyłości czy chorób układu krążenia.

Czy dzieci mogą jeść pączki?

Mały pączek z lukrem to około 300 kcal. Zapotrzebowanie dziecka między pierwszym, a trzecim rokiem życia wynosi 1000 kalorii. Zatem ten jeden mały pączek to prawie 30% jego dziennego zapotrzebowania na energię.
Pączek, który nie zawiera cennych składników zżera dużą część zapotrzebowania małego organizmu. Dodatkowo zawiera tłuszcze nasycone oraz cukier, które mogą być szkodliwe dla zdrowia.

Jeśli pączki, to najlepiej domowe

Jeżeli już zdecydujesz się, żeby podać dziecku pączka to postaraj się go zrobić sama. Dzięki temu będziesz miała pewność, że wiesz, co je Twoje dziecko. Zadbać w ten sposób o odpowiednią zawartość tłuszczów oraz cukru w pączkach. Unikniesz wystąpienia innych niechcianych składników konserwujących lub chemicznych ulepszaczy smaku.

Do domowego wypieku pączków warto wykorzystać mąkę orkiszową, pełnoziarnistą oraz dżem lub marmoladę własnej produkcji. Wykorzystaj także świeże owoce.
Dla najmłodszych maluchów (po pierwszym roku życia) możesz przygotować małego „pączka”, czyli bułkę drożdżową z owocami, upieczoną w piekarniku. Takie metody pomogą zadbać o prawidłowe nawyki żywieniowe Twojego dziecka bez konieczności zrywania z tradycją.

Czym zastąpić słodycze?

Dziecko, które nie zna smaku tłuszczy i cukru za nimi nie tęskni. Dlatego też warto niezdrowe łakocie zastępować łatwiejszymi do przyswojenia smakołykami.
Zamiast pączka podaj mu pieczone w miodzie jabłuszko, na przykład z kruszonką. Przygotuj warstwowy jogurt z płatkami i owocami. Dobrym rozwiązaniem będzie też budyń lub kisiel (dla dzieci po szóstym miesiącu).

Jeżeli zdecydowałaś się podać mu pączka lub faworka to także uzupełnij ten „posiłek” o koktajl jogurtowy lub szklankę mleka. W ten sposób szybciej się nasyci i nie będzie łakną większej ilości pustych kalorii.

W jakim wieku dziecko może jeść pączki?

Pączków nie powinno podawać się dziecku, które nie skończyło jeszcze roku. Najlepiej unikać tego przysmaku do skończenia trzech lat. Jeśli na podanie pączka zdecydujemy się wcześniej, to powinien być pieczony w piekarniku, a nie smażony na głębokim tłuszczu.

Nie zapomnij także o dodatkowej aktywności. Nadwyżkę kalorii, którą przyniósł ze sobą Tłusty Czwartek można spalić na przykład na długim rodzinnym spacerze. Pod warunkiem, że w Waszym mieście nie ma aktualnie smogu.