depresja poporodowa

Moment, w którym dziecko przychodzi na świat jest początkiem wielkich zmian. Niby to oczywiste, że powinnaś być szczęśliwa, ale rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Noworodek płacze, a ty nie masz siły się nim zająć. Czy to już depresja poporodowa czy jeszcze zwykłe zmęczenie?

Skąd bierze się depresja poporodowa?

Pojawienie się dziecka na świecie przedstawiane jest jako spełnienie marzeń i pełnia szczęścia. Tymczasem wróciłaś ze szpitala i nic nie jest tak jak być powinno: noworodek płacze, a ty nie wiesz dlaczego. Myślałaś, że karmienie piersią jest łatwe, tymczasem maluch nie potrafi właściwie ssać. Do tego dochodzi zmęczenie i spadek poziomu hormonów. W tej sytuacji obniżenie nastroju, rozdrażnienie oraz płaczliwość są zupełnie normalne. Szacuje się, że dotykają od 30 do 80% młodych mam. Wkrótce wszystko się unormuje! Chyba, że to nie zwykły spadek formy, a depresja poporodowa, która wymaga pomocy specjalisty.

Depresja poporodowa: te objawy powinny niepokoić!

Przejmujące uczucie beznadziejności, niepokoju, a nawet obezwładniającego lęku to tylko kilka objawów depresji poporodowej. Wśród nich należy wymienić także brak apetytu oraz bezsenność, pomimo ogromnego zmęczenia. Paradoks polega na tym, że nie możesz zasnąć, ale też nie masz siły wstać, choćby po to, by zająć się noworodkiem. Wszystko wokół staje się nagle zupełnie obojętne: partner, niemowlę, codzienne życie.  Poporodowa depresja to także ogromny, niemal zniewalający smutek. Jak odróżnić go od zwykłego obniżenia nastroju? Niepokoić powinno m.in. przeciągnięcie się tego stanu ponad dwa tygodnie.

Jakie są przyczyny tak głębokiego smutku?

Depresja poporodowa ma bardzo różnorodne przyczyny, które często się na siebie nakładają. Połączenie spadku hormonów w trzecim dniu po porodzie z ogromnym stresem związanym z pojawieniem się dziecka to już wystarczający powód do tego, by nie czuć się najlepiej. Większość młodych mam jest przez pewien czas obolała po porodzie, a opieka nad noworodkiem na początku może być przyczyną stresu. Coś, co miało być najpiękniejszym momentem twojego życia nagle okazało się ogromnym wyzwaniem, któremu trzeba sprostać. Lekarze zwracają też uwagę na czynnik dziedziczny: jeśli u twojej mamy występowała poporodowa depresja, twoje szanse na borykanie się z tym problemem rosną. Co ciekawe uważa się, że ryzyko wystąpienia objawów depresji poporodowej maleje u kobiet karmiących piersią.

Edynburska Skala Depresji Poporodowej

Chorobę można… przewidzieć! Służy temu Edynburska Skala Depresji Poporodowej, czyli badanie przesiewowe sprawdzające ryzyko wystąpienia depresji. Na początek pacjentka jest proszona o wypełnienie formularza składającego się z 10 pytań z czterema odpowiedziami. Młode mamy, które uzyskały wynik powyżej 12 punktów są kierowane na konsultację do specjalisty. Sam test nie jest bowiem wystarczającą diagnozą depresji.

Czy depresja poporodowa występuje u mężczyzn?

Wiele mówi się o depresji poporodowej u kobiet, a zapomina się często, że problem dotyczy także sporego odsetka mężczyzn. Naukowcy twierdzą, że zapada na nią około 10% ojców w pierwszym roku życia dziecka. Do osób najbardziej zagrożonych należą panowie, którym jeszcze przed ciążą zdarzały się spadki nastroju, a także partnerzy matek cierpiących na ten rodzaj depresji.

via GIPHY

Ile trwa depresja poporodowa i jak sobie radzić?

Poporodowa depresja może pojawić się w dowolnym momencie w ciągu pierwszych trzech miesięcy po porodzie. Może trwać miesiąc, rok, a nawet znacznie dłużej. Jeśli uczucie smutku nie maleje, poproś o pomoc lekarza. Depresja jest chorobą wymagającą leczenia tak samo, jak każda inna. Czasami wystarczą proste środki zaradcze, jak przeorganizowanie swojego życia, ale najczęściej specjalista decyduje się też na wprowadzenie środków farmakologicznych.

Czy można zapobiec depresji?

Ryzyko wystąpienia depresji można starać się zmniejszyć.

Odpoczywaj!

Zmęczenie pogłębia uczucie beznadziejności. W pierwszych dwóch tygodniach po porodzie staraj się jak najwięcej leżeć. Poszukaj życzliwej osoby, która pomoże ci posprzątać i ugotować. Jeśli z jakichś powodów nie może to być partner ani mama, poproś o pomoc sąsiadkę albo koleżankę.

Pomoc ma wiele wymiarów

Nie tylko sprzątanie i gotowanie… Staraj się dużo przebywać z bliskimi osobami, które gdy trzeba pocieszą, przytulą i po prostu będą przy tobie, kiedy będziesz ich potrzebować.

Pamiętaj o swoich potrzebach

Jedzenie – spanie – przewijanie: w tym ciągu łatwo zapomnieć nawet o drobnych przyjemnościach. Tymczasem od czasu do czasu musisz ładować baterie. Nie tylko odpoczywając, ale również jedząc zbilansowane posiłki i biorąc relaksujący prysznic.

Jak sobie pomóc podczas depresji poporodowej?

Zmierzenie się z chorobą to trudne doświadczenie. Naucz się prosić o pomoc, gdy jej potrzebujesz i nie lekceważ objawów. Nieleczona depresja poporodowa może trwać bardzo długo odbierając ci najpiękniejsze lata spędzone z dzieckiem.

Na podstawie książki: Paula Spencer „Macierzyństwo. Ciąża i poród”

Dowiedz się więcej na temat depresji poporodowej >>>>