Jak dbać o biust w ciąży?

Ciąża to stan błogosławiony, ale zmian, które pozostawia na ciele kobiety, większość z nas już by tak nie określiła. Dodatkowe kilogramy, tu i ówdzie nadmiar skóry, rozstępy albo mało jędrne piersi. Co zrobić, by rozmiar biustu po ciąży nie odbiegał za bardzo od wcześniejszego?

Kiedyś był piękny, teraz smętnie zwisa. Miseczka C, a w trakcie karmienia nawet E, niespodziewanie zmieniła się w B… Większość kobiet o zmiany w wyglądzie i rozmiarze biustu niesłusznie obwinia karmienie piersią. Naukowcy udowodnili jednak, że dużo większy wpływ mają na nie: ciąża, czynniki genetyczne i nasz styl życia. Dlatego jeśli chcemy, żeby nasze piersi jak najdłużej były atrakcyjne, należy działać zawczasu.

Ujędrnianie biustu – kremy i masaż

W zasadzie od samego początku ciąży kobiece piersi przygotowują się do zadania, które je czeka: będą musiały wykarmić dziecko. Biust się powiększa, bywa że i o dwa rozmiary, sutki stają się wrażliwe. Chociaż w tym czasie trzeba z większą rozwagą dobierać kosmetyki, bez problemu znajdziesz kremy, które będą bezpieczne dla dziecka (zarówno w okresie ciąży, jak i podczas karmienia), np. firm Efektima, Floslek, MomMe, Mustela. Ich codzienne stosowanie połączone z masażem pomaga zwiększać elastyczność skóry, zapobiega powstawaniu rozstępów oraz sprawia, że skóra lepiej radzi sobie ze zmianami rozmiaru piersi.
Żadnych masaży nie wykonuje się jedynie w końcówce ciąży, gdyż uwalniają one wydzielanie oksytocyny, co z kolei może doprowadzić do wcześniejszego porodu.
Skórę biustu ujędrnią również masaże prysznicem – naprzemienne, po pół minuty, raz ciepłą, raz zimną wodą. Cały zabieg powinien trwać ok. pięciu minut i jest zalecany także w okresie karmienia. Położne i doradcy laktacyjni przestrzegają jednak, żeby nie robić w tym czasie energicznych masaży rękami, ponieważ grozi to uszkodzeniem przewodów mlecznych i stanem zapalnym.

Ćwiczenia w ciąży i podczas karmienia

Równie dobre efekty, a nawet lepsze, co masaże i kremy, dają ćwiczenia rozciągające klatkę piersiową i wzmacniające ramiona. Sprawne mięśnie lepiej podtrzymają biust.
Wiele ćwiczeń bez obaw można wykonywać już w ciąży, powtarzając 10 razy w kilku seriach. Najpopularniejsze z nich to tzw. damskie pompki, ćwiczenia z lekkimi ciężarkami (np. w pozycji siedzącej złącz przed sobą obie ręce zgięte w łokciach pod kątem 90 stopni, a potem rozłóż na boki), naciskanie na siebie z całej siły dłońmi z ramionami ułożonymi równolegle do podłogi.
Świetnie sprawdza się także pływanie.

Rozmiar biustu a właściwie dobrana bielizna

Skoro w czasie ciąży i karmienia piersi się powiększają, razem z nimi powinna zmieniać się bielizna. Nie od dziś wiadomo, że dobrze dopasowany stanik nie tylko pięknie podkreśla kobiece atuty, lecz także zapobiega zniekształceniom biustu. Zbyt ciasna bielizna będzie powodowała dyskomfort i podrażnienia, za luźna nie spełni swojej funkcji i nie podtrzyma dobrze piersi. Koronki czasem podrażniają bardziej wrażliwą skórę, więc dużo wygodniejszym rozwiązaniem okazują się modele sportowe lub przeznaczone specjalnie dla kobiet w ciąży i karmiących piersią.
W okresie karmienia, kiedy piersi są najcięższe, zalecane jest nawet spanie w staniku. Najlepiej nadają się do tego miękkie modele bez fiszbinów.