Upragnione dwie kreski na teście, potwierdzona przez lekarza dobra nowina, szalona radość Twoja, partnera i Waszych bliskich. Lub wręcz przeciwnie – totalne zaskoczenie, niedowierzanie, być może początkowa złość – bez względu na to, czy ciąża była planowana czy nie, jedno jest pewne: od tej chwili zmienia się wszystko. Jesteś w ciąży i musisz zacząć dbać nie tylko o siebie, ale również o malutkiego człowieka, za którego już jesteś odpowiedzialna.

Początek ciąży

Pierwsze tygodnie ciąży mogą być ciężkie ze względu na mdłości, które często dokuczają przyszłym mamom. Z definicji są one „poranne”, ale w praktyce niektóre kobiety cierpią na nie przez całą dobę. Pojawia się nadwrażliwość na zapachy. Możesz być również senna i ociężała. W Twoim organizmie szaleje prawdziwa burza hormonów. Mogą z niej wynikać zmienne nastroje, rozdrażnienie, smutek, a także stany radosnej euforii.

Na początku ciąży należy bezwzględnie rzucić palenie oraz zaprzestać picia alkoholu

Początki ciąży to także czas na pierwsze wyrzeczenia: jeśli palisz papierosy to powinnaś natychmiast o nich zapomnieć, o ile nie na zawsze, to na pewno na kilkanaście kolejnych miesięcy. W odstawkę powinien iść także alkohol i wszelkie inne używki. Zrezygnuj z kawy lub znacząco zredukuj jej wypijane ilości. Uważaj także na środki uśmierzające ból. Skonsultuj z lekarzem, które możesz zażywać, a jakich lepiej unikać.
Dbaj również o środowisko, w którym przebywasz i unikaj miejsc potencjalnie szkodliwych – zadymionych lub wypełnionych szkodliwymi substancjami – chemikaliami, lakierami, pyłami. Unikaj także osób chorych i miejsc, w których możesz się zarazić grypą lub infekcjami wirusowymi czy bakteryjnymi.

Jak dbać o siebie w ciąży?

Musisz pamiętać, że znajdujesz się teraz w specjalnym stanie. Co prawda ciąża to nie choroba, ale nie ma się co oszukiwać, że można żyć bez zmian. Zrezygnuj z niebezpiecznych sportów, które mogą doprowadzić do urazów groźnych dla kobiety w ciąży.
Dbaj o swoje zdrowie psychiczne. Pamiętaj, że Twoje nastroje odbijają się na dziecku. Staraj się nie stresować oraz dbać o swój dobry nastrój. Wysypiaj się, dużo spaceruj, dbaj o zdrowe odżywianie (ale nie jedz za dwoje!) i daj się rozpieszczać najbliższym. Zacznij także dbać o swoje ciało. Regularne smarowanie się balsamami nawilżającymi i wykonywany przy tej okazji masaż skóry, zapobiegną powstawaniu rozstępów.
Pamiętaj także o regularnych wizytach u ginekologa. Wykona on wszelkie niezbędne badania, w tym USG, które potwierdzą, że z Twoim maluszkiem wszystko w porządku. Pilnuj kolejnych wyznaczonych przez lekarza wizyt oraz przyjmuj zgodnie z zaleceniami wszelkiego rodzaju witaminy oraz leki, które zapisze.