Jako mama zmagasz się codziennie z setkami obowiązków. Nieustanna troska o rodzinę i dom potrafi skutecznie zmęczyć. Zapewne czasami masz wszystkiego dosyć i najchętniej zatrzasnęłabyś za sobą drzwi i poszła tam, gdzie Cię oczy poniosą. Albo też – co bardziej prawdopodobne – skuliła się w jakimś kącie i spała przez kilka dni z rzędu. Jak odzyskać energię do życia i sprawić, by znowu zaczęły Cię cieszyć drobnostki?

1. Dbaj o codzienną dietę

Jadłospis powinien być zróżnicowany. Posiłki powinny dostarczać białka, węglowodanów oraz tłuszczów. Nie unikaj zwłaszcza tych ostatnich, nawet jeśli próbujesz zrzucić zbędne kilogramy, które pozostały po ciąży. W tłuszczach rozpuszczają się ważne dla kobiecego organizmu witaminy, których niedobór może rzutować również na złe samopoczucie. Jedz kolorowo, niech na talerzu będzie różnorodnie i ładnie, niech posiłki pobudzają wyobraźnię. Dieta powinna być bogata w warzywa i owoce.

via GIPHY

2. Dużo pij

Pamiętaj o regularnym uzupełnianiu płynów. Woda stanowi aż 60% składu naszego organizmu, ale stale ucieka z naszego organizmu. Nawet niewielkie, 1-2% niedobory wody wiążą się z pogorszeniem samopoczucia, stajesz się rozdrażniona, zmęczona i zniechęcona do życia. Pij minimum półtora litra wody dziennie. Rozbij to sobie na szklanki i wypijaj jedną co godzinę. Osiem szklanek wody niegazowanej dziennie zaspokoi zapotrzebowanie na płyny.

3. Stosuj aromaterapię – cytrusy to podstawa

Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak bardzo potrafią pobudzać zapachy. Sprawdź to! Przekrój cytrynę, pomarańczę lub grejpfrut, a ich aromaty natychmiast przywrócą Ci chęć do życia.

4. Muzyczne szaleństwa

Nic tak nie pobudza do życia jak energiczna muzyka. Zarzuć ulubioną płytę, nastaw głośno i przez chwilę poczuj się jak gwiazda estrady! Śpiewaj na cały głos, tańcz, baw się. Kilka minut takiego szaleństwa skutecznie poprawi Ci nastrój. Gdy dziecko będzie regularnie oglądać Twoje radosne pląsy to również będzie czuło się szczęśliwsze widząc zadowoloną mamę.

5. Codzienna dawka ruchu

A skoro już jesteśmy przy radosnym pląsaniu to nie zapominaj o codziennej dawce ruchu. Uprawianie sportów ma udowodnione działanie przeciwdepresyjne. Ruch powoduje, że organizm wydziela endorfiny oraz serotoninę. Endorfiny są odpowiedzialne za uśmierzanie bólu, a serotonina za poczucie zadowolenia. Ponadto godzinka wykrojona tylko dla Ciebie, gdy zostaniesz sama ze swoimi myślami, pozwoli naładować Ci baterie i łatwiej wrócisz do codziennych obowiązków. Ruch pozwoli Ci także dojść do sił po chorobie.

6. Zadbaj o siebie

Nic tak nie dobija, jak własne odbicie w lustrze, na którym widać oznaki zaniedbania. Tłuste włosy, podkrążone oczy, zabrudzona dziecięcym jedzeniem odzież – codzienność matki na pełny etat nie musi wcale tak wyglądać. Ułóż włosy, pomaluj paznokcie, wygrzeb swoje ulubione perfumy, samoocena natychmiast wzrośnie, a z nią poczucie zadowolenia.

7. Masaże

Kolejna forma zadbania o ducha za pomocą ciała. Stres towarzyszący na co dzień pełnoetatowej mamie potrafi skutecznie przytłoczyć. Reaguje na niego również ciało, mięśnie są napięte, często pojawiają się bóle głowy. Relaksacyjny masaż sprawi, że się rozluźnisz i na godzinę zapomnisz o całym świecie. Po godzinnej sesji będziesz czuła się jak nowonarodzona!

via GIPHY