Choć może się to wydawać zaskakujące to nauka mówienia rozpoczyna się już w okresie życia płodowego. Maluszek w brzuchu słyszy dźwięki dobiegające ze świata zewnętrznego, dzięki czemu jego lewa półkula, odpowiedzialna za mowę, rozwija się. Przez kolejne miesiące po urodzeniu dziecko z coraz większym zainteresowaniem wsłuchuje się w rozmowy i różne dźwięki. Poznaje, zapamiętuje i analizuje je, a z czasem próbuje odtworzyć. Od pierwszych chwil życia szkrab kontaktuje się z otoczeniem – początkowo przez płacz i krzyk, czyli pierwsze dźwięki niemowlaka. Coraz bardziej świadomy kontakt następuje od chwili, kiedy dziecko zaczyna gaworzyć.

Kiedy dziecko zaczyna gaworzyć?

Pierwsze dźwięki będące wstępem do mówienia, dziecko wydaje, gdy ukończy drugi miesiąc życia. Są to pojedyncze samogłoski: a, e, u, o. Nazywamy to głużeniem. Po kilkunastu tygodniach maluch zaczyna samogłoski łączyć ze spółgłoskami w zbitki typu: a-gu, bu-bu, ej. W mózgu zaczynają odbywać się procesy, które łączą nieświadomie wydobywane dźwięki z faktem poruszania ustami i ruchami języka. Jest to wstęp do gaworzenia, czyli świadomego powtarzania odgłosów.

Głużenie to wstęp do nauki gaworzenia

Pojedyncze sylaby dziecko łączy w dłuższe formy. Kiedy dziecko gaworzy, w jego mózgu pojawiają się skojarzenia konkretnych sytuacji z wydawaniem odgłosów. Pierwsze gaworzenie niemowlaka pojawia się w okolicy szóstego miesiąca jego życia.
Bardzo ważne jest, by dużo mówić do maleństwa. Nawet gdy nie rozumie ono sensu naszych słów, uczy się dźwięków, a ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę pracują pełną parą.

Badania wykazują, że dzieci, do których rodzice dużo mówili w okresie niemowlęctwa, znacznie szybciej wypowiadały pierwsze słowa

Pierwsze słowa dziecka

Pierwsze świadomie wypowiadane słowa pojawiają się po ukończeniu pierwszego roku życia. Dziecko identyfikuje znaczenie wyrazu z konkretną rzeczą lub osobą. Maluch w tym wieku umie także powtarzać dźwięki wydawane przez zwierzęta. To okres idealny na wprowadzenie prostych książeczek i opowiadanie o tym, co znajduje się na obrazku. Ucz także szkraba znaczenia wyrazów, których jeszcze nie umie powtórzyć – najlepszą metodą jest nauka rozpoznawania części ciała, takich jak oko, nos, ucho, brzuszek, rączka, nóżka. Stale rozwijaj umysł dziecka przed śpiewanie mu piosenek, recytowanie prostych wierszyków czy bawienie się w rymowanki, typu „kosi kosi łapci”.