Od kiedy podawać dziecku owoce egzotyczne?

Alergie są tak powszechne, że rodzice często zwlekają z podaniem dziecku pomarańcza lub mandarynki. Czy strach przed owocami egzotycznymi w diecie niemowlaka jest słuszny? Czy i kiedy warto je wprowadzać do diety maluszka? Zapraszamy do lektury.

Czym są owoce egzotyczne/południowe?

Miano owoców egzotycznych przypisuje się owocom, które rosną w strefie zwrotnikowej, a także podzwrotnikowej.

Do owoców egzotycznych zaliczamy:

  • cytrusy, np.: pomarańcze, mandarynki, granaty, grejpfruty, cytryny
  • banany
  • awokado
  • mango i papaja
  • figi

Od kiedy dziecko może jeść cytrusy?

Pediatrzy zgodnie twierdzą, że cytrusy oraz inne świeże owoce egzotyczne powinno podawać się dziecku dopiero po ukończeniu pierwszego roku życia.
Wyjątkiem jest banan. Czas jego wprowadzenia zależny jest od tego w jaki sposób dziecko jest karmione (naturalnie czy mlekiem modyfikowanym). Jeżeli dziecko jest karmione piersią to banana można mu podać po skończeniu siedmiu miesięcy. Natomiast jeśli na co dzień niemowlę pije mleko modyfikowane to banana może zacząć jeść już w piątym miesiącu życia.

PAMIĘTAJ, żeby dokładnie umyć owoce przed obraniem i podaniem dziecku. Unikniesz w ten sposób przeniknięcia chemikaliów do wnętrza owocu.

To tyle jeśli chodzi o świeże owoce. Inaczej sprawa wygląda z sokami z południowych owoców. Te warto powoli i ostrożnie wprowadzać do diety dziecka jeszcze zanim skończy ono pierwszy rok życia. Podobne zalecenia odnoszą się do musów i innych deserków w słoiczkach.

Jeżeli niemowlę nie reaguje na soki i przetwory z egzotycznych owoców w sposób alergiczny to warto podawać je jako deser. Doskonale urozmaicą dietę maluszka i przygotują go świeże owoce.

Twoje dziecko skończyło już rok i potrafi gryźć? Pokrój mu obrane owoce w plasterki. Zapewnisz mu zdecydowanie zdrowszą przekąskę niż czekolada lub ciastka.

NIGDY nie ratuj nadgniłych owoców. Odcięcie zgniłego fragmentu nie sprawia, że pozostała część owocu jest zdrowa.

Przegląd najpopularniejszych owoców egzotycznych

Cytrusy (pomarańcze, mandarynki, grejpfrut itp.)

Pomarańcze i mandarynki w formie świeżych owoców podajemy dziecku, które skończyło roczek. Cytrusy są naturalnym zabezpieczeniem przeciwko przeziębieniom. To dzięki zawartych w nich witaminie C oraz rutynie. Wzmacniają odporność poprzez uszczelnianie naczynek krwionośnych.

Oprócz witaminy C i rutyny w składzie cytrusów występują składniki mineralne (wapń, potas), białka oraz kwiaty organiczne.

Pomarańcze powinniśmy najbardziej docenić w czasie jesieni i zimy. Szklanka soku pomarańczowego zaspokaja w 100% dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Białe błonki pomarańczy są bardzo wartościowe. Nie oddzielaj ich! Podawaj dziecku w całości lub z całości przygotuj sok.

100% zapotrzebowania na witaminę C zapewni niemowlakowi także dojrzały owoc kiwi. Możesz go podać w formie koktajlu mlecznego.

Zobacz w jaki sposób wybierać pomarańcze bez pestek:


 

Choroby przed którymi chronią cytrusy:

  • awitaminozy,
  • nowotwory,
  • miażdżyca.

Grejpfrut, który jest zdecydowanie mniej popularny niż mandarynki, czy pomarańcze ma niszczący wpływ na ponad 800 różnych rodzajów bakterii i 100 rodzajów chorobotwórczych grzybów.


Banany i ich magiczne właściwości

W przeciwieństwie do innych południowych owoców banan można podawać dziecku zanim skończy pierwszy rok życia. Jeśli jest karmiony piersią to w 7. miesiącu, a jeśli mlekiem modyfikowanym to nawet w 5. miesiącu życia.

Dlaczego niemowlęta uwielbiają banany?

  • Banan jest smaczny (słodki) i bardzo pożywny.
  • Ma idealną konsystencję. Łatwo go zjeść dziecku nawet jeśli nie ma jeszcze ząbków.

Banan mylnie zaliczany jest do cytrusów.
Zanim podasz go w formie świeżego owocu możesz spróbować z musami. Możesz także rozgnieść banana widelcem i w takiej formie podawać niemowlęciu.

Banany w swoim składzie zawierają:

  • Największą ze wszystkich owoców dawkę magnezu
  • Potas
  • Żelazo
  • Fosfor
  • Jod
  • Mangan
  • Witaminy C oraz B6

UWAŻAJ!
Nadmiar bananów w diecie niemowlaka może powodować zaparcia.

Jeśli natomiast dojdzie do zatrucia pokarmowego (z powodu innych czynników) to banany sprawdzają się w diecie lekkostrawnej. Nie można tylko przesadzić z ich ilością.

  • Zanim podasz dziecku banana koniecznie odetnij jego końcówki. Bardzo często znajdują się w nich szkodliwe pasożyty.
  • Wybieraj dojrzałe owoce z suchą skórą.
  • Unikaj bananów zielonych i bardzo wilgotnych.

Marakuja

Marakuja jest bogata w następujące składniki odżywcze:

  • Witamina C
  • Wapń
  • Żelazo
  • Karoteny
  • Niacyna

Marakuja ma smak podobny do niedojrzałej moreli. Jest słodko-kwaśna, aromatyczna i bardzo orzeźwiająca.


Mango

Składniki odżywcze, które znajdują się w mango to:

  • cukier
  • białko
  • sole mineralne
  • witaminy

Mango jest bardzo popularne jako składnik sałatek. Gotowane owoce mango dodaje się do sosów, konfitur, a także deserów.


Granat

Podobnie jak inne owoce egzotyczne granaty bogate są w składniki odżywcze.
Wśród nich są:

  • witamina C
  • fosfor
  • potas

Miąższ granatu jest bardzo orzeźwiający.

Sprawdź prosty sposób na obieranie granatu

Dowiedz się jak wydobyć z niego miąższ nie niszcząc całego owocu.