Żywienie

Owoce egzotyczne

Prześlij dalej Drukuj
Żywienie: Owoce egzotyczne

Fot. Shutterstock

Owoce południowe to wspólna nazwa dla egzotycznych owoców, rosnących w krajach strefy zwrotnikowej i podzwrotnikowej. Do owoców południowych zaliczamy: cytrusy (m.in. pomarańcze, grejpfruty, cytryny, mandarynki), banany, a także awokado, figi, granaty, liczi, mango, papaję. Większość pediatrów zaleca, by świeże owoce egzotyczne wprowadzać do diety dziecka, które skończyło rok. Wyjątkiem jest banan. Może jeść go już pięciomiesięczne dziecko (jeśli karmione jest mlekiem modyfikowanym, maluchom karmionym piersią banany podaje się w 7. miesiącu). Ale jeszcze przed pierwszymi urodzinami warto dać dziecku do spróbowania owoce południowe w postaci soków, deserków w słoiczkach lub musów. To doskonały sposób urozmaicenia diety niemowlaka. Jeśli więc owoce smakują dziecku i nie wywołują u niego alergii, dobrze podawać je na deser. Gdy nasza pociecha potrafi już gryźć, najlepiej pokroić obrane owoce w plasterki i podawać je do rączki. To o wiele zdrowsza przegryzka niż ciastko czy czekoladka. Wszystkie owoce południowe trzeba zawsze dokładnie umyć, zanim zabierzemy się do ich obierania. Unikniemy w ten sposób przedostania się chemikaliów do środka owocu. Jeśli maluch nie chce zjadać cząstek owoca, możemy podać mu świeżo wyciskany sok albo mus. Nie „ratuj” nadgniłych owoców. Odcięcie nadpsutej części nie oznacza, że owoc jest zdrowy.

Ważne: Dzieci, które w okresie niemowlęctwa poznają różnorodność owocowych smaków, później chętniej sięgają po urozmaicone posiłki.

Fot. Shutterstock

CYTRUSY chronią przed infekcjami
Świeże podajemy, gdy maluch skończy rok. Cytrusy to niezwykle bogate źródło witaminy C i rutyny – oba te składniki razem są niczym mur obronny przed przeziębieniami. Uszczelniają naczynia krwionośne, a tym samym wzmacniając odporność. Poza tym cytrusy zawierają składniki mineralne (potas i wapń), białka i kwasy organiczne. Dzięki temu chronią przed wieloma poważnymi chorobami, np. awitaminozami, nowotworami i miażdżycą. Niedocenianym przez nas, a bardzo wartościowym, cytrusem jest grejpfrut. Działa niszcząco na ok. 800 rodzajów bakterii oraz wirusów i na ponad 100 rodzajów grzybów chorobotwórczych. Pomarańcze są dla dzieci cenne szczególnie w czasie jesieni i zimy – sok z jednej świeżej pomarańczy pokrywa 100 procent dziennego zapotrzebowania na witaminę C, która pomaga nie tylko wzmacniać układ odpornościowy, ale również zwalczać bakterie i wirusy. Po obraniu ze skórki nie oddzielamy białych włókien od miąższu i podajmy dziecku „komplet”. Białe błonki są niezwykle cenne. Mają bioflawonoidy, które chronią przed wniknięciem szkodliwych wolnych rodników do organizmu. Zawierają też witaminę PP, której niedobór może prowadzić do bezsenności, trudności z zapamiętywaniem, a nawet agresywnych zachowań. Całodzienną dawkę wit. C zapewnia maluchowi także dojrzały owoc kiwi. Jeśli dziecku nie smakuje owoc, podaj go jako koktajl mleczny.

Fot. Shutterstock

BANAN dobry na wszystko
Często błędnie zaliczany jest do cytrusów. Możemy podawać go dzieciom już od 5. miesiąca życia, a dzieciom karmionym piersią od 7. miesiąca. Banan jest dla dziecka owocem idealnym – nie dość, że jest smaczny, pożywny, to ma idealną dla najmłodszych konsystencję, łatwo go jeść, nawet gdy maluch nie ma jeszcze ząbków. Na początku można podać go w postaci musu, dodać do kaszki lub podać samego, rozgniecionego widelcem. Zawiera dużo magnezu (najwięcej ze wszystkich owoców!), potasu, żelaza, fosforu, jodu i manganu, dostarcza wit. B6 i C. Banany sprawdzają się w diecie lekkostrawnej po zatruciu pokarmowym. Choć trzeba podawać je z umiarem, bo jedzone w nadmiarze mogą powodować przykre zaparcia. Obowiązkowo odcinamy i wyrzucamy końcówki banana. Mogą być siedliskiem niebezpiecznych dla dzieci pasożytów. Najlepiej kupować lekko dojrzałe banany o suchej skórce. Unikamy tych, które są zielone oraz zbyt wilgotne.

Fot. Shutterstock

Mango
surowe owoce dodaje się także do sałatek, a gotowane do deserów, konfitur i sosów. Mango jest bogate w składniki odżywcze: cukier, białko, sole mineralne, witaminy.

 

 

 

 

 

fot. Shutterstock

Marakuja
jest owocem orzeźwiającym, słodko-kwaśnym, aromatycznym, podobnym w smaku troszkę do niedojrzałej moreli. Zawiera dużo karotenów, niacynę, witaminę C oraz wapń i żelazo.

 

 

 

 

 

Fot. Shutterstock

Papaja zawiera dużo karotenu, witaminy C, A, z grupy B, cynk, potas, magnez, żelazo. Można podawać na surowo, w sałatkach, dżemach, jako dodatek do deserów. Ma słodki miąższ.

 

 

 

 

 

Fot. Shutterstock

Granat jest źródłem witaminy C, potasu, fosforu. Najlepsze są te owoce, które mają lśniącą i gładką skórkę. Wewnątrz znajduje się „galaretowaty” miąższ, który doskonale orzeźwia i gasi pragnienie.

 

 

 

 

 

 

Autor: Martyna Piotrowska
Źródło: Rodzice 01/10

Dodaj artykuł do

  • Wykop
  • Gwar

 
Napisz komentarz

Imię / Nick
e-mail

Wygeneruj inny kod


Komentarz (maks. 1000 znaków)

Dodaj zdjęcie (opcjonalnie; dłuższa krawędź zdjęcia - max. 1000 px)


Wpisz prawidłowy adres e-mail. Nie będzie on widoczny na naszej stronie. Aby uniknąć nadużyć, wyślemy do ciebie wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Kliknij w niego, aby opublikować swój komentarz.
REKLAMA



Zapisz się do naszego Newslettera

Jako pierwsza dowiesz się o najnowszych konkursach, ciekawych wydarzeniach
i specjalnych akcjach organizowanych
na stronie RODZICE.PL










KSIĘGA IMION

Wpisz imię, aby poznać jego znaczenie
i historię