Soki warzywne są źródłem minerałów, witamin i… naturalnych antybiotyków! W przeciwieństwie do soków owocowych mają mało cukru i są zdecydowanie mniej kaloryczne. Choćby z tych powodów warto podawać je dzieciom

1. Soki warzywne to witaminowa bomba

W zależności od tego, z jakich warzyw je przyrządzono, skoki warzywne są źródłem najrozmaitszych witamin, minerałów i antyutleniaczy. Szklanka napoju jest wyciskana z kiku warzyw, a jak wiadomo trudno by było przekonać większość maluchów do zjedzenia takiej ilości na raz. Co więcej płynna forma soku sprawia, że pożyteczne dla organizmu substancje łatwiej się wchłaniają.

2. Najważniejsze zasady przyrządzania soków warzywnych

  • Do soku wybieraj dojrzałe, zdrowe warzywa. Najlepiej te, na które aktualnie jest sezon.
  • Przed zrobieniem napoju dokładnie umyj i obierz wszystkie składniki.
  • Uwaga na listki! Część z nich, jak chociażby liście pietruszki są bogatym źródłem witaminy C, ale niektóre (choćby liście marchwi, selera czy rabarbaru) są zupełnie niejadalne.
  • Soki warzywne przygotowuj na chwilę przed spożyciem.
  • Do robienia soków poleca się wykorzystywanie wyciskarek ślimakowych. Wybierając właściwy model zwróćcie uwagę, by nie zawierały bisfenolu A.

Porównaj ceny i różne modele sokowirówek >>>>
Zobacz także wyciskarki ślimakowe >>>>

3. Soki owocowo-warzywne

Do trawienia owoców używamy zupełnie innych enzymów trawiennych niż podczas trawienia warzyw. Soki owocowo-warzywne mogą więc być powodem niestrawności i bólu brzucha. Wyjątek od tej zasady stanowi marchew i jabłko, które można dodawać do wszystkich soków dla dzieci.

soki warzywne dla dzieci

Pixabay

4. Ostrożnie z ilością!

Soki można wprowadzać do diety dziecka od 7 miesiąca życia. Nie należy ich jednak podawać maluchowi w dowolnych ilościach. Ze względu na dość wysoką kaloryczność i bogactwo zawartych w nich substancji, soki warzywne powinno się traktować jako jedną z dwóch przekąsek w codziennym menu dzieci.

5. Soki warzywne: przepisy są banalnie proste!

Do najprostszych przepisów należy ten na sok z marchwi. By go przygotować, należy umyć i obrać około kilograma marchwi. Następnie wyciskamy z warzywa sok w sokowirówce wolnoobrotowej.

Popularność soku z marchwi nie dziwi dietetyków. Nie od dziś wiadomo przecież, że nie tylko zapewnia on ochronę skórze, ale również, ze względu na dużą zawartość beta-karotenu, działa przeciwzapalnie na śluzówkę, zmniejsza ryzyko rozwoju zaburzeń widzenia oraz wzmacnia odporność. Jedna butelka soku marchewkowego to również 1/4 wymaganej dziennej dawki błonnika, który reguluje pracę jelit oraz zmniejsza ryzyko otyłości, a nawet raka jelita grubego. – twierdzą eksperci marki MarWit

Małe dzieci zazwyczaj uwielbiają połączenie w jednym soku jabłka i marchwi. By przyrządzić napój wystarczy do soku marchwiowego dodać obrane jabłka. Pamiętaj także o pozbyciu się pestek, które zawierają glikozydy cyjanogenne i jedzenie ich w dużych ilościach jest niewskazane.

[Zdjęcie główne: Pinterest, Pixabay]