Ciąża zmienia w życiu kobiety wiele. Wpływa nawet na tak banalne rzeczy, jak wybór pozycji do spania. Zmiana może być odczuwalna dla kobiet, które uwielbiają spać na brzuchu, ponieważ w stanie błogosławionym będzie to mocno utrudnione. Jakie pozycje przyjmować i na którym boku lepiej spać podczas ciąży?

Jak najlepiej spać w ciąży?

W początkowym okresie ciąży, pozycja w czasie snu nie ma większego znaczenia. Do ukończenia pierwszego trymestru możliwe jest nawet spanie na brzuchu w ciąży. Nie zaszkodzisz tym dziecku, ponieważ znajduje się ono za spojeniem łonowym, które chroni maluszka przed naciskiem. Spanie na brzuchu w późniejszych etapach ciąży nie jest bezpieczne dla dziecka, ale nie jest również zbyt wygodne dla ciężarnej, więc ryzyko, że przyszła mama wybierze tę pozycję – świadomie lub nieświadomie w czasie głębokiego snu – jest minimalne.

Im bardziej zaawansowana jest ciąża, tym trudniej jest się ułożyć kobiecie w nocy. Pojawiają się problemy z zasypianiem i z samym snem. Dokucza zgaga, bóle pleców, a wypoczynek utrudnia także duży brzuch, który uniemożliwia ułożenie się w ulubionych pozycjach.

Na którym boku spać w ciąży?

Czy wiesz, że wybór odpowiedniego boku ma znaczenie? Lekarze zalecają spanie na lewym boku w ciąży. Wzdłuż prawej strony kręgosłupa przebiega bowiem żyła główna dolna, która jest uciskana, gdy leżysz na prawym boku. Powoduje to, że przepływ krwi jest zaburzony, utrudniony jest jej powrót do serca, a krew gromadzi się w dolnych częściach ciała. Spanie na prawym boku w ciąży jest niebezpieczne dla dziecka, sprzyja bowiem niedotlenieniu maluszka.

Spanie na prawym boku sprzyja również powstawaniu żylaków oraz zakrzepów. Ponadto istnieje spore prawdopodobieństwo, że przyszła mama przy próbie wstawania poczuje silne zawroty głowy, a  nawet może omdleć. Spowodowane jest to nagłym spadkiem ciśnienia tętniczego.

Spanie na lewym boku w ciąży wspomaga pracę nerek, zarówno jeśli chodzi o ich odpowiednie ukrwienie, ale także przy odprowadzaniu moczu do pęcherza moczowego. Jest to również bezpośrednio powiązanie z zapobieganiem obrzękom i wodnej opuchliźnie, która często dotyka kobiety ciężarne.

Spanie na plecach w ciąży

Podobnie jak spanie na prawym boku, również spanie na plecach w ciąży nie jest wskazane, zwłaszcza w ciąży zaawansowanej, w drugim oraz w trzecim trymestrze. Powody są dokładnie takie same – ucisk na żyłę główną. W przypadku spania na prawym boku jest ona uciskana ciężarem ciała przyszłej mamy, a przy spaniu na plecach napiera na nią macica. Im większe i cięższe jest dziecko, tym większy jest nacisk na nią.

Jak najlepiej spać w ciąży?

Rosnący brzuszek sprawia, że coraz trudniej znaleźć wygodną pozycję. Nawet gdy przyszła mama leży, to ma poczucie, że nacisk na jej kręgosłup jest mocny, bolą również biodra i miednica. Wiele kobiet, które są już matkami, poleca zaprzyjaźnienie się z dużą ilością małych poduszek. Podłożone pod strategiczne miejsca będą stanowiły solidne podparcie dla ciała ciężarnej, przez co łatwiej będzie znaleźć dogodną pozycję. Poduszeczkami podeprzyj brzuch od dołu, a także włóż jedną między kolana. Kolejna powinna zapewnić podparcie plecom.

Zamiast używania kilku poduszek, rozważ zakup specjalnej poduszki do spania w ciąży. Jest to specjalny produkt dedykowany ciężarnym kobietom. Poducha w kształcie walca, litery C i U zapewni podparcie całemu ciału: brzuchowi, nogom, plecom, a także ramionom, szyi i głowie.

Zobacz ofertę poduszek, które zapewnią wygodny sen w ciąży >>>>