5 porcji dla zdrowia – podejmij #WYZWANIE5PORCJI i weź udział w konkursie!

Czy szklanka soku (ok. 200 ml) może stanowić jedną z 5 zalecanych porcji warzyw i owoców? Jak najbardziej! Aż 80% lekarzy i dietetyków jest zdania, że picie soku to naturalny sposób na uzupełnienie witamin. Zrób więc coś dobrego dla swojego organizmu i podejmij #WYZWANIE5PORCJI! Weź udział w konkursie!

5 porcji dla zdrowia – podejmij #WYZWANIE5PORCJI i weź udział w konkursie!

Znajdź własne sposoby i okazje na wprowadzenie warzyw, owoców lub soku do codziennego jadłospisu!

Zrób zdjęcie, na którym pokażesz sposób, w jaki wprowadzasz ideę 5 porcji warzyw i owoców do codziennej diety, uwzględniając szklankę soku stanowiącą jedną z zalecanych porcji. Opublikuj zdjęcie w komentarzu pod postem z artykułem na Facebooku na profilu rodzice.pl. Pamiętaj, aby nie pokazywać konkretnej marki soku, wystarczy na przykład sok w szklance, taki ze sklepu.

Zwycięzca otrzyma bon o wartości aż 500 zł do Home&You!

Wyłonimy także 15 osób, które otrzymają eko worki na warzywa i owoce, a także modne butelki na soki. Zgłoszenia przyjmowane są do 29.07.2019 r., a wyniki ogłosimy na łamach portalu już 31.07.2019 r.!

Dodaj zdjęcie w komentarzu pod tym postem na facebooku:

Potrzebujesz dodatkowych inspiracji? Skorzystaj z wiedzy specjalistów i przeczytaj poniżej, jaki sok i kiedy spożywać, aby maksymalnie wykorzystać jego właściwości prozdrowotne!

Pożywne śniadanie

Na dobry początek dnia warto spożyć posiłek bogaty w białko i węglowodany, dzięki którym zyskamy energię, jednak nie możemy zapominać o innych składnikach odżywczych. Dobrym pomysłem do śniadania jest np. sok pomidorowy, szczególnie pasteryzowany – likopen w nim zawarty, który ma właściwości antyoksydacyjne, jest dzięki temu nawet 3-krotnie lepiej przyswajalny – wyjaśnia dr hab. inż. Dariusz Włodarek – dietetyk i żywieniowiec, Kierownik Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Warto też sięgać po sok pomarańczowy, którego szklanka (ok. 200 ml) zaspokaja aż do 90% referencyjnego zapotrzebowania na witaminę C, a ona, oprócz wspomagania odporności, zwiększa przyswajalność żelaza niehemowanego (pochodzącego z zielonych warzyw liściastych, żywności wzbogaconej, czy suplementów diety). Właśnie dlatego zaleca się spożywanie soku pomarańczowego do posiłków, np. do śniadania.

Wsparcie przy aktywności fizycznej

Podczas wysiłku fizycznego nasz organizm potrzebuje dodatkowego wsparcia w postaci składników odżywczych. Codzienna dieta powinna być dopasowana do kondycji, rodzaju treningu i jego zaawansowania. Jest to równie ważne jak prawidłowe wykonywanie ćwiczeń. Co warto więc spożywać, aby mieć więcej energii i aby uzyskać lepsze rezultaty? Wydolność i wytrzymałość mięśniową możemy zwiększyć dzięki azotanom, które znajdziemy w soku z buraka. Sprawdza się on w szczególności przy przerywanym, intensywnym wysiłku typu cardio. Dzięki azotanom odczuwalne zmęczenie jest mniejsze, co wpływa pozytywnie na długość treningu, na jaki możemy sobie pozwolić. Stałe wprowadzenie do codziennej diety soku z buraka, zwłaszcza przed treningiem, wpłynie też pozytywnie na wydolność sercowo-oddechową, która przy wysiłku fizycznym ma ogromne znaczenie – tłumaczy dr Dariusz Włodarek.

Opakowanie w podróży

Także podczas wyjazdu warto pamiętać o uzupełnianiu nie tylko wody, ale i składników odżywczych. Dobrym rozwiązaniem będzie sok w opakowaniu kartonowym, które chroni zawartość przed szkodliwym działaniem światła i tlenu. Możemy sięgnąć np. po sok marchwiowy, którego szklanka (ok. 200 ml) w całości zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę A, powstającą z beta-karotenu. W słoneczne dni warto o niej pamiętać ze względu na dodatkową ochronę przed promieniami UV, nie zapominając jednocześnie o kremach z filtrem. Witamina A jest również ważna dla wzroku, układu sercowo-naczyniowego, odporności oraz dla skóry. Sok warto spożywać z przekąską lub w trakcie posiłków, gdyż beta-karoten najlepiej wchłania się w obecności tłuszczu. – tłumaczy dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, Dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum.

Jabłko, pomidor, marchew, burak – każde z nich stanowi jedną z 5 zalecanych porcji warzyw i owoców. Warto po nie sięgać, tak samo jak po powstające z nich soki, również w kartonowym opakowaniu. Takie uzupełnienie diety w wartości odżywcze to inwestycja w zdrowie.

Podejmij więc #WYZWANIE5PORCJI i weź udział w konkursie! Nagroda główna o wartości 500 zł, a także praktyczne torby i butelki czekają na zwycięzców! Sprawdź regulamin konkursu.

Program sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Organizator Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.

Źródła:
  • Raport z badania ilościowego IQS dla KUPS, grudzień 2018 r. Badanie wiedzy specjalistów na temat zasad prawidłowego odżywiania. Badanie metodą CATI, próba ogólnopolska = 180.

Dodaj komentarz

Choroby noworodków
Żółtaczka u noworodka [Normy, Objawy, Powikłania]
Żółtaczka u noworodków to normalny stan, który nie powinien budzić przerażenia świeżo upieczonych rodziców. Dotyka ona niemal 60% noworodków i praktycznie 100% wcześniaków. Czym jest żółtaczka i czemu zazwyczaj nie
Czytaj dalej
Rozrywka dla dzieci Newsy
Bajki 2019: Kinowe premiery filmów animowanych [PRZEGLĄD]
O ile rok 2018 nie był zbyt łaskawy dla miłośników filmów animowanych, o tyle w 2019 roku żaden z nich nie ma powodów do narzekania. Niemalże w każdym miesiącu tego
Czytaj dalej
Zdrowie w ciąży
Zaparcia w ciąży: skąd się biorą i jak się ich pozbyć?
Czytaj dalej
Zdrowie rodziców
Laparoskopia ginekologiczna [wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie do zabiegu]
Czytaj dalej
Zdrowie niemowlaka
Zakrztuszenie niemowlaka: co robić, gdy dziecko się zakrztusi? [ZASADY PIERWSZEJ POMOCY]
Czytaj dalej
Objawy porodu
Sączenie wód płodowych: czyli to już?! Wszystko, co powinnaś wiedzieć o odejściu wód
Czytaj dalej
Badania w ciąży
Glukoza w ciąży: dlaczego badanie cukru w ciąży jest tak istotne?
Czytaj dalej