Ból nóg, kręgosłupa czy pleców w ciąży, to bardzo częste dolegliwości, na które uskarżają się ciężarne. Zmiany w fizjologii, rosnący brzuch, obciążający kręgosłup oraz mięśnie, do tego zmiany w obrębie miednicy, a także zawirowania w gospodarce hormonalnej, że kobiety odczuwają różne, nieprzyjemne dolegliwości. Jak radzić sobie ze skurczami i bólem łydek w ciąży oraz jak im zapobiegać?



Przyczyny bólu łydek i nóg w ciąży

Rosnący brzuch obciąża kręgosłup, oraz nogi. Chód oraz postawa ciężarnej zmienia się, co może wzmagać dolegliwości bólowe. Ponadto, w organizmie kobiety w ciąży przybywa krwi. W trakcie całej ciąży jest jej o około litr więcej. To bardzo duże obciążenie dla żył, które muszą wykonywać więcej pracy, aby pompować krew w organizmie. Dodatkowym utrudnieniem, jest powiększająca się macica, oraz zmniejszona aktywność fizyczna ciężarnej, co negatywnie wpływa na przepływy krwi. Macica może powodować uciski na żyły, co z kolei skutkuje bólem nóg, drętwieniem kończyn, oraz powstawaniem żylaków. Pod koniec ciąży, kobiety obserwują u siebie silne obrzęki nóg, zwłaszcza podczas upałów lub długotrwałego chodzenia. Wszystkie wymienione objawy, warto skonsultować z ginekologie, który oceni, oraz doradzi postępowanie, odpowiednie do stanu ciężarnej.

Ból łydek w nocy

Szczególnie uciążliwe mogą być nocne bóle łydek, mrowienie, oraz bolesne skurcze, które potrafią wybudzić ze snu. Są one spowodowane słabym przepływem krwi, ale również niedoborem magnezu, do którego bardzo często dochodzi w ciąży. Niedobór magnezu w ciąży, może być niebezpieczny i wywołać przedwczesne skurcze macicy, dlatego kiedy tylko zaczynają doskwierać nocne skurcze łydek czy drgania brwi lub powieki, należy koniecznie skonsultować to ze swoim ginekologiem i wdrożyć ewentualną suplementację magnezu.

Skuteczne sposoby na bolące łydki

Bolące łydki w ciąży to duży dyskomfort dla ciężarnej. Wraz z rosnącym brzuszkiem, bóle nóg mogą się nasilać, dlatego warto wypróbować kilka sposobów, które pomogą zapobiegać oraz łagodzić bóle łydek w ciąży. 

Dieta w walce z bólem łydek

Oczywiste jest, że zdrowa i dobrze zbilansowana dieta w ciąży jest bardzo ważna, dla zdrowego rozwoju dziecka, oraz dobrej kondycji przyszłej mamy. W ciąży, powinnyśmy unikać zbyt kalorycznych potraw oraz słodyczy.  Czasami można pozwolić sobie na spełnienie zachcianek ciążowych, warto jednak zadbać o to, aby nie objadać się pustymi kaloriami, które spowodują nadmierne przybieranie na wadze, a następnie zbytnie obciążenie dla nóg i kręgosłupa. Nie należy także, nadużywać soli w diecie. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, co powoduje powstawanie obrzęków.

Dieta ciężarnej powinna być obfita w produkty o dużej zawartości wapnia, potasu oraz magnezu, gdyż niedobór tych składników może prowadzić do bolesnych skurczów łydek, zwłaszcza w nocy. Nabiał, łosoś, makrela, suszone figi, czy jarmuż, to produkty bogate w wapń. Bogactwo potasu, znajdziemy miedzy innymi w pomidorach, awokado, suszonych morelach, pieczonych ziemniakach, fasoli oraz migdałach i bananach. Produkty bogate w magnez z kolei to zielone warzywa, orzechy, kakao, mięso, nabiał oraz ryby.

Masaż w walce z bólem mięśni w ciąży

Skutecznym sposobem na ból nóg w ciąży jest masaż. Pobudza on krążenie, łagodzi obrzęki oraz napięcia mięśni. Masaż nóg powinien być wykonywany od stóp w górę, w kierunku tułowia, nie odwrotnie. Można użyć do niego aromatycznego olejku, który dodatkowo ukoi zmysły, pomoże się zrelaksować i wyciszyć. Dobrze i regularnie wykonywany masaż, przyniesie ulgę obolałym nogom, a także zapewni potrzebną dawkę relaksu ciężarnej.

Rajstopy na bolące łydki w ciąży

W sklepach z bielizną oraz drogeriach, możemy dostać specjalne rajstopy, przeznaczone dla ciężarnych oraz rajstopy przeciwżylakowe. Te drugie przydadzą się zwłaszcza, kiedy ciężarna ma tendencje do powstawania żylaków w ciąży. Rajstopy odciążają naczynia, łagodzą obrzęki, oraz niwelują ból łydek i uczucie napięcia. Przy zakupie rajstop należy pamiętać, aby nie były one zbyt ciasne, ponieważ za silny ucisk zamiast pomóc, może zaszkodzić.



Ćwiczenia w walce z bólem łydek w ciąży

Bolesne skurcze łydek, pojawiają się najczęściej po długotrwałym siedzeniu w jednej pozycji. Aby ich uniknąć, w ciągu dnia dobrze jest zapewnić sobie odpowiednia dawkę ruchu oraz regularną zmianę pozycji. Nie potrzeba intensywnych ćwiczeń, wystarczy krótki spacer, zmiana pozycji z siedzącej na stojącą, ze stojącej na leżącą, czy  kilka ruchów nóg, aby pobudzić krążenie. Jeżeli nie mamy przeciwwskazań, warto zapisać się na zajęcia grupowe przeznaczone dla kobiet w ciąży. Są one dostosowane do możliwości ciężarnych i pomagają utrzymać dobrą kondycję w ciąży.

Wygodne obuwie to podstawa

Ból nóg w ciąży, może mieć też bardzo prozaiczne podłoże, czyli obuwie. Na czas ciąży powinnyśmy zrezygnować z butów na wysokim obcasie, które nie tylko obciążają kręgosłup, ale także utrudniają odpowiedni przepływ krwi. Warto wybierać buty sportowe, wygodne, ale też nie całkiem płaskie. Dobrze aby miały lekki obcas, który będzie wymagał utrzymywanie odpowiedniej postawy ciała.

[Zdjęcie główne: depositphotos.com]