Kto z nas nie słyszał, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia? Pewnie nikt, ponieważ to zdanie jest nam powtarzane już od najmłodszych lat. Śniadanie to rzeczywiście bardzo ważny posiłek, który daje energię na pierwsze godziny po przebudzeniu, a jeżeli jest odpowiednio skomponowane sprawia, że czujemy się mniej głodni w ciągu dnia i łatwiej wykonujemy swoją pracę.



Śniadanie dla rocznego dziecka

To samo dotyczy małych dzieci, z tą różnicą, że nie wykonują one pracy, ale stale się rozwijają. Jest to nawet ważniejsze, ponieważ mimo tego, że dziecko właściwie przez cały dzień się bawi, chłonie to co się dzieje wokół niego wszystkimi zmysłami, a jego umysł i ciało zdobywają nowe umiejętności. Tak więc należy dostarczyć maluszkowi odpowiednich składników odżywczych już na początku dnia, żeby miał siłę i ochotę na zabawę i odkrywanie świata. Niestety, przygotowanie śniadania dla rocznego dziecka może być nie lada problemem, zwłaszcza, jeżeli maluch jest niejadkiem i niechętnie próbuje nowych smaków. Co podawać dziecku na śniadanie, żeby było ono zdrowe i smaczne?

Co na śniadanie roczniakowi?

Dieta dziecka musi być dobrze zbilansowana, dlatego już od śniadania warto zapewnić roczniakowi dawkę wartościowych składników odżywczych. Pierwszy posiłek powinien dostarczać dziecku około 25% dziennego zapotrzebowania kalorii, więc należy dobrze przemyśleć, co położyć na śniadaniowym talerzyku. Śniadanie, tak samo jak pozostałe posiłki, które maluch zjada w ciągu dnia, powinno zawierać białko, węglowodany oraz tłuszcze, a do tego mikro i makroelementy, które gwarantują prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Pamiętaj również, że gdy dziecko ma roczek, jest najbardziej ciekawe nowych smaków, a także bardzo podatne na kształtowanie nawyków. Dlatego zachęcaj malucha do poznawania nowych produktów, chrupania warzyw i owoców jako przekąski czy picia wody, zamiast słodkich napojów. Nie należy dziecka ograniczać do jakiejś konkretnej grupy produktów, a dieta powinna być urozmaicona, dlatego, nawet jeśli maluch ma jakieś swoje ulubione śniadanie, podawaj mu również inne produkty.

Co istotne, nie podawaj dziecku na śniadanie zbyt dużych porcji, ponieważ to tylko zniechęci je do jedzenia. Lepiej nałóż na początek mniej, a później, jeśli dziecko będzie nadal chciało jeść, daj mu dokładkę. Wszystkie posiłki, w tym śniadanie, powinny być ładnie podane i kolorowe, tak żeby sam ich wygląd zachęcał malca do jedzenia.

Śniadaniowe propozycje dla dzieci

Najlepsze dla małych dzieci (i nie tylko dla nich) są śniadania na ciepło. Organizm nie musi tracić energii na ogrzewanie posiłku, tylko może ją przeznaczyć na jakieś ciekawsze zajęcia. W związku z tym możesz przygotować na przykład kaszę jaglaną, gryczaną czy też orkiszową, płatki owsiane, kukurydziane, jaglane, ryżowe albo po prostu ryż na wodzie z dodatkiem owoców (suszonych lub świeżych) albo gotowanych warzyw. Ugotowaną kaszę można zmiksować z owocami lub podać niezmiksowaną, na przykład z dodatkiem mleka roślinnego albo modyfikowanego.

Jeśli chodzi o mleczne śniadania, to lepiej zrezygnować z gotowych płatków śniadaniowych. Mimo tego, że większość dzieci bardzo je lubi, należy je ograniczyć, ponieważ zawierają dużo cukru i nie dostarczają maluchowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Zamiast takich płatków śniadaniowych lepiej podać dziecku jogurt naturalny z owocami i domową mieszanką musli albo nawet samymi płatkami owsianymi. Takie śniadanie można dosłodzić na przykład bananem albo miodem. Gdy na przygotowanie posiłku masz więcej czasu, świetnie sprawdzą się naleśniki albo placuszki, na przykład z płatków owsianych albo otrębów, z dodatkiem owoców i twarożku.

Dobrym śniadaniem dla roczniaka będzie również jajecznica gotowana na parze, oczywiście z dobrej jakości jajek (najlepiej ze stemplem 0, ewentualnie 1). Do jajecznicy można dodać wędlinę albo warzywa, jeśli maluch je lubi. Dobrym pomysłem jest także serwowanie jajek gotowanych. Wbrew pozorom dziecku można podawać również tak uwielbiane przez maluchy parówki, jednak kluczową sprawą jest ich skład. Parówki muszą zawierać jak najwięcej mięsa (minimum 90%) i nie mogą mieć w składzie mięsa oddzielonego mechanicznie ani wypełniaczy (na przykład soja lub białko roślinne). Poza tym, podobnie jak inne produkty podawane maluchowi, nie powinny zawierać sztucznych barwników, konserwantów czy innych szkodliwych substancji.



Jeśli nie masz czasu na przygotowanie dziecku ciepłego śniadania, możesz podać maluchowi kanapki. Na dobrej jakości chlebie połóż na przykład ser, chudą wędlinę, twarożek oraz warzywa, takie jak ogórek, pomidor, papryka czy rzodkiewka. Kanapki możesz smarować różnorodnymi pastami, na przykład z twarożku i rzodkiewki albo z jajek. Żeby dziecko chętniej zjadło kanapeczki, powinny być estetyczne i kolorowe.

Do śniadania najlepszym napojem będzie herbatka owocowa albo ziołowa. Roczny maluch może również pić kawę zbożową typu inka. Dziecko nie powinno pić czarnej herbaty, ponieważ zawiera ona kofeinę, o czym wielu rodziców zapomina. Poza tym, lepiej nie podawać dziecku słodzonych napojów, które zawierają mnóstwo cukru, a nie mają żadnych wartości odżywczych. Nienajlepszym napojem do śniadania jest również sok z kartonu. Takie napoje najczęściej są dosładzane, więc jeżeli Twoje dziecko bardzo lubi pić soki, podawaj mu tylko te naturalnie tłoczone, bez żadnych dodatków, i oczywiście w rozsądnych ilościach.