W ciąży jesteśmy wyczulone na wszelkie niepokojące objawy, jakie wysyła nam nasz organizm. Osłabienie, zawroty głowy czy duszności w ciąży, mogą się pojawiać od samego początku i towarzyszyć nam, przez okrągłe 9 miesięcy. Dolegliwości te, są związane przede wszystkim ze zmianami hormonalnymi, jakie zachodzą w naszym organizmie, a także z powiększająca się macicą, która zaczyna uciskać na narządy i naczynia. Kiedy należy być szczególnie wyczulonym i zasięgnąć porady lekarza, a kiedy wystarczy spokojnie odpocząć? Stuprocentowej pewności nigdy nie mamy, jednak warto wiedzieć co może wywoływać niepokojące dolegliwości po to, aby w porę zareagować.



Duszności na początku ciąży – trudny I trymestr

I trymestr ciąży bywa dla wielu kobiet bardzo trudny i burzliwy. Objawy ciąży, wywołane zmianami hormonalnymi, charakteryzują się nieprzyjemnymi dolegliwościami. Może to być osłabienie, zawroty głowy, duszności, mdłości czy wymioty. Na tym etapie ciąży musimy pozwolić sobie na odpoczynek, spróbować naturalnych metod łagodzenia mdłości, a także unikać sytuacji oraz miejsc, które mogą niekorzystnie wpływać na nasze samopoczucie i powodować na przykład duszności.

Duszności na początku ciąży są normalne. Szybkie zmęczenie, problemy ze złapaniem tchu, zadyszka, to najczęstsze dolegliwości ze strony układu oddechowego, na jakie uskarżają się ciężarne w I trymestrze. Dodatkowo, może towarzyszyć im nieustanna senności, brak sił i permanentne zmęczenie. Najlepszym lekarstwem, na tego typu dolegliwości jest odpoczynek i relaks.

Kiedy brzuch zaczyna się powiększać – duszności w II trymestrze ciąży

Po 3 miesiącu, kiedy poziom hormonów zaczyna się stabilizować i początkowe dolegliwości ustępują, ich miejsce mogą zająć nowe. Narządy wewnętrzne muszą zmienić swoje położenie, aby zrobić miejsce dla powiększającej się macicy, może to powodować ucisk na przeponę, a następnie duszności. Ponadto, duszności i trudności w swobodnym oddychaniu w II trymestrze ciąży, mogą być wywołane przez słabnące mięśnie brzucha. Należy unikać wtedy długiego siedzenia oraz intensywnego wysiłku. Jeżeli prowadzimy aktywny tryb życia, tak jak przed ciążą, nie ma konieczności zaprzestawania ćwiczeń, o ile ginekolog tego nie zalecił.

Ostatnia prosta – III trymestr ciąży

III trymestr ciąży to czas, kiedy duszności ciążowe mogą nam najbardziej dokuczać. Duży brzuch uciskający na narządy, powoduje trudności w oddychaniu. Nawet krótki spacer, może powodować u ciężarnej zadyszkę i problemy ze złapaniem tchu. Chcąc zminimalizować duszności w III trymestrze ciąży przyszłe mamy powinny unikać dużego wysiłku i dalekich podróży, zwłaszcza podczas upałów. Gorąco może potęgować złe samopoczucie i duszności, dlatego lepiej pod koniec ciąży, nie fundować sobie takich atrakcji.

Kiedy poczujemy znaczną ulgę i nareszcie będziemy mogły odetchnąć pełną piersią, to znak, że rozwiązanie jest już blisko. Przed porodem, kiedy główka dziecka schodzi do kanału rodnego, brzuch obniża się i przestaje uciskać przeponę, oraz pozostałe narządy.

Kiedy duszności wciąży są powodem do zmartwień?

Duszności w ciąży, są powszechnie pojawiającą się dolegliwością i zazwyczaj nie ma powodu do zmartwień. Jeżeli jednak są one bardzo uporczywe, często nawracają i utrudniają normalne funkcjonowanie,  warto zasięgnąć porady lekarza. Czasami duszności mogą być związane z anemią –która jest bardzo częstą dolegliwością ciężarnych, infekcją górnych dróg oddechowych, lub alergią. Są to stosunkowo niegroźne przypadłości, jednak nie należy ich lekceważyć. Znacznie rzadziej zdarza się, że duszności powodowane są przez poważne schorzenia. Ostre, uporczywe duszności mogą być objawem następujących chorób:

  • astma oskrzelowa;
  • odma opłucnej;
  • obrzęk płuc;
  • zator tętnicy płucnej;

Kiedy duszności są bardzo mocne i budzą duży niepokój, bezzwłocznie należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę.



Jak łagodzić duszności w ciąży?

Jeżeli duszności nie są wywołane stanem chorobowym, możemy spróbować, poradzić sobie z nimi domowymi sposobami. Najprostszym i prawdopodobnie najskuteczniejszym z nich jest odpoczynek. Nie mamy wpływu na huśtawki hormonalne, dlatego jedynym rozwiązaniem, jest przeczekać trudny okres i pozwolić organizmowi, spokojnie poradzić sobie z nową sytuacją. Możemy spróbować wdrożyć ćwiczenia oddechowe i różne metody relaksacji, które pomogą uspokoić oddech. Pomocne może okazać się również wypicie szklanki chłodnej wody. Ciąża to nie choroba, powtarzają wszyscy wokół i mają rację.

Należy jednak pamiętać o tym, że ciąża to bardzo wyjątkowy stan, który wymaga wyjątkowego traktowania. Jako kobiety, musimy dać sobie prawo do odpoczynku, do zmęczenia, do huśtawki nastrojów. Nasz organizm, przechodzi teraz bardzo wiele trudnych transformacji, a to wszystko po to, aby dać nowe życie. Należy mu się z tego tytułu  taryfa ulgowa. A gdy już ją damy, duszności w ciąży staną się znacznie mniej uciążliwe.

[Zdjęcie główne: depositphotos.com]