Edukacja w czasach pandemii. Aż 8 proc. szkół nie ma możliwości oceniania postępów uczniów

Od trzech miesięcy polskie szkoły nie prowadzą zajęć w tradycyjny sposób. Jak radzą sobie w nowej rzeczywistości i czy udało im się zaadaptować do realiów nauczania zdalnego? Ocenili to dyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez ekspertów z Instytutu Spraw Publicznych.

Edukacja w czasach pandemii. Aż 8 proc. szkół nie ma możliwości oceniania postępów uczniów
elements.envato.com
Najważniejsze w poniższym artykule:
  • Większość szkół deklaruje możliwość zdalnej realizacji programu nauczania.
  • 8% dyrektorów szkół uważa, że zdalne nauczanie jest w mniejszym lub większym stopniu niemożliwe.
  • Największe problemy ze zdalnym nauczaniem mają szkoły znajdujące się na wsiach.
  • By móc realizować program w ramach nauki zdalnej szkoły wykorzystywały aplikacje do komunikacji, pocztę elektroniczną, dziennik elektroniczny i różnego rodzaju platformy edukacyjne.
  • Podczas nauczania zdalnego problemem okazała się niska przepustowość sieci, brak odpowiedniego sprzętu w domach uczniów oraz brak wsparcia w nauce ze strony rodziców.
  • Prawie 20 proc. dyrektorów stwierdziło, że nie otrzymało żadnej pomocy instytucjonalnej w czasie epidemii koronawirusa.

Niektóre ze szkół nie mają możliwości sprawdzania postępów uczniów. Najgorzej na wsiach

Badanie dyrektorów polskich szkół zostało przeprowadzone w ramach projektu “Lekcja:Enter” w drugiej połowie kwietnia 2020 roku. Wzięło w nim udział 646 dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a jego głównym celem było sprawdzenie, jak szkoły radzą sobie z nauczaniem zdalnym, na jakie przeszkody napotkały i skąd otrzymały pomoc. Wynika z niego m.in. że zdecydowana większość szkół deklaruje możliwość zdalnej realizacji programów nauczania, jednak osiem proc. dyrektorów stwierdziło, że jest to niemożliwe w mniejszym lub większym stopniu.

Najwięcej problemów w realizacji podstawy programowej mają szkoły wiejskie i szkoły najmniejsze – prawdopodobnie z powodu braku odpowiednich zasobów. Większość dyrektorów zadeklarowała, że nauczyciele mają możliwość zdalnego monitorowania i oceniania postępów uczniów. Osiem procent z nich stwierdziło jednak, że w obecnych warunkach nie ma szans na prowadzenie ewaluacji. I w tej kategorii najgorzej wypadły szkoły znajdujące się na wsiach.

Większość szkół zdecydowała się skoordynować rodzaj narzędzi wykorzystywanych przez nauczycieli do nauczania zdalnego. Wykorzystanie dużej części z nich zaproponowali sami uczący. Szkoły używają przede wszystkim takich programów jak aplikacje do komunikacji, poczta elektroniczna, dziennik elektroniczny i różnego rodzaju platformy edukacyjne. Duża część szkół zdecydowała się także na wprowadzenie nowych sposobów komunikacji z rodzicami. Za pomocą różnych narzędzi informowała ich m.in. o tym, jak zorganizowana będzie nauka, jak oceniani będą uczniowie i jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.

Edukacja zdalna w Polsce. Największym wyzwaniem brak sprzętu i umiejętności

A co z wyzwaniami, na jakie napotkały szkoły? Z badania wynika, że największy problem stanowiły bariery po stronie uczniów, w tym przede wszystkim brak dostępu do urządzeń i nieumiejętność obsługi niezbędnego oprogramowania. 88 proc. przebadanych dyrektorów stwierdziło, że problemem jest współdzielenie sprzętu potrzebnego do edukacji zdalnej, a 75 proc. wskazało na niską przepustowość sieci. 70 proc. badanych uznało, że wyzwaniem jest także brak czasu rodziców na wspieranie dzieci w edukacji zdalnej.  Zarządzający szkołami uznali również, że nauczanie zdalne jest czasochłonne, a nauczyciele są obciążeni psychicznie, z czym nie zawsze sobie radzą.

Z badania przeprowadzonych przez ekspertów z Instytutu Spraw Publicznych przebija poczucie osamotnienia dyrektorów polskich szkół. Wskazywali oni na takie problemy jak brak jasno określonych reguł organizacji zdalnego nauczania czy brak odzewu ze strony organów prowadzących, Ministerstwa Edukacji Narodowej i kuratoriów. Dyrektorzy stwierdzili, że wraz z kadrą i rodzicami starali się aktywnie rozwiązywać problemy, z którymi przyszło im się zmierzyć, ale często musieli sobie radzić bez pomocy resortu edukacji czy samorządów. Prawie 20 proc. dyrektorów zadeklarowało, że w czasie epidemii ich szkoły nie wspierała żadna instytucja. Jeżeli już jednak oferowano im pomoc, najczęściej dotyczyła ona przekazania darowizny sprzętu komputerowego. Rzadkością było m.in. wsparcie psychologiczne dla nauczycieli.

Zobacz też: Kiedy jest zakończenie roku szkolnego?

Źródła:

Dodaj komentarz

Dzień Ojca
Między nami rodzicami #1: Idealny prezent na Dzień Ojca to...
Zegarek, krawat a może technologiczny gadżet? Niekoniecznie! Spytaliśmy czwórkę rodziców, których bardzo lubimy "podglądać" na Instagramie, blogach i w innych wirtualnych miejscach o to, co chcieliby dostać lub co kupują
Czytaj dalej
Newsy Upały
Nie zostawiaj dziecka w nagrzanym samochodzie! Problem, który wraca co roku
Temperatura rośnie, a wraz z nią wzrasta liczba policyjnych i obywatelskich interwencji związanych z pozostawieniem dzieci w nagrzanych samochodzie. Jak co roku mundurowi przypominają: wysoka temperatura w zamkniętym pojeździe może
Czytaj dalej
Finanse Newsy
Jak złożyć wniosek o 300 plus przez internet?
Ruszył nabór wniosków o 300 plus składanych przez internet. Jak złożyć wniosek o przyznanie świadczenia Dobry Start? Kto może dostać taką pomoc, a kto nie? Przypominamy wszystkie najważniejsze informacje związane
Czytaj dalej
Finanse Newsy
Program Dobry Start. Czy 300 plus przysługuje przedszkolakom?
Od 1 lipca można składać wnioski elektroniczne o przyznanie 300 plus. Które dzieci mogą skorzystać z tego świadczenia? Komu ono nie przysługuje? Przypominamy najważniejsze informacje związane z programem Dobry Start. 300
Czytaj dalej
Newsy
“Oddaj nasz samochód. I misie!”. Chory Kubuś chce ruszyć sumienie złodzieja
Pięcioletni Kuba Mazurkiewicz cierpi na rdzeniowy zanik mięśni (SMA). To choroba rzadka i nieuleczalna. Aby Kuba mógł cieszyć się dzieciństwem, musi przechodzić przez codzienną rehabilitację. Na kosztowne zajęcia zarabiał jego
Czytaj dalej
Finanse Newsy
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy po 28 czerwca? Będzie wypłacany co najmniej do drugiej tury wyborów
Czy dodatkowy zasiłek opiekuńczy będzie obowiązywał także po 28 czerwca? Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Marlena Maląg poinformowała, że tak. Choć pierwotnie ministra zaznaczyła, że w ubiegłych latach (bez pandemii) rodzice
Czytaj dalej
500+ Newsy
Zmiany w programie 500 plus od 1 lipca? Ministerstwo uspokaja
Program 500 plus to flagowy program socjalny rządu Prawa i Sprawiedliwości. 1 lipca ubiegłego roku wprowadzono w nim istotne zmiany. Czy i w tym roku powinniśmy się spodziewać przeformatowania tego
Czytaj dalej
500+ Newsy
Jak sprawdzić status wniosku o 500 plus w 2020 roku? Sprawdź, czy musisz ponownie wnioskować o świadczenie
1 lipca był w ubiegłych latach pierwszym dniem składania wniosków o przyznanie świadczenia 500 plus. Ten rok jest nieco inny, ponieważ wniosek muszą złożyć wyłącznie ci, którzy nie zrobili tego
Czytaj dalej
Finanse Newsy
300 plus, czyli “Dobry start” w 2020 roku. Wnioski będzie można składać lada dzień!
Tak zwane 300 plus, czyli program "Dobry Start" to świadczenie stworzone z myślą o dzieciach w wieku szkolnym. Już niedługo ruszy nabór wniosków. Kiedy i gdzie trzeba złożyć dokumenty, aby
Czytaj dalej
Finanse Newsy
Postojowe także dla matek na zasiłku macierzyńskim. “Nadinterpretacja przepisów”
Czy matki, które pobierają zasiłek macierzyński i prowadzą swoją działalność gospodarczą, mają też prawo do postojowego? Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjął, że tak. Zdaniem ekspertów to daleko idąca nadinterpretacja istniejących przepisów. ZUS
Czytaj dalej