Edukacja w czasach pandemii. Aż 8 proc. szkół nie ma możliwości oceniania postępów uczniów

Od trzech miesięcy polskie szkoły nie prowadzą zajęć w tradycyjny sposób. Jak radzą sobie w nowej rzeczywistości i czy udało im się zaadaptować do realiów nauczania zdalnego? Ocenili to dyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez ekspertów z Instytutu Spraw Publicznych.

Edukacja w czasach pandemii. Aż 8 proc. szkół nie ma możliwości oceniania postępów uczniów
elements.envato.com
Najważniejsze w poniższym artykule:
  • Większość szkół deklaruje możliwość zdalnej realizacji programu nauczania.
  • 8% dyrektorów szkół uważa, że zdalne nauczanie jest w mniejszym lub większym stopniu niemożliwe.
  • Największe problemy ze zdalnym nauczaniem mają szkoły znajdujące się na wsiach.
  • By móc realizować program w ramach nauki zdalnej szkoły wykorzystywały aplikacje do komunikacji, pocztę elektroniczną, dziennik elektroniczny i różnego rodzaju platformy edukacyjne.
  • Podczas nauczania zdalnego problemem okazała się niska przepustowość sieci, brak odpowiedniego sprzętu w domach uczniów oraz brak wsparcia w nauce ze strony rodziców.
  • Prawie 20 proc. dyrektorów stwierdziło, że nie otrzymało żadnej pomocy instytucjonalnej w czasie epidemii koronawirusa.

Niektóre ze szkół nie mają możliwości sprawdzania postępów uczniów. Najgorzej na wsiach

Badanie dyrektorów polskich szkół zostało przeprowadzone w ramach projektu “Lekcja:Enter” w drugiej połowie kwietnia 2020 roku. Wzięło w nim udział 646 dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a jego głównym celem było sprawdzenie, jak szkoły radzą sobie z nauczaniem zdalnym, na jakie przeszkody napotkały i skąd otrzymały pomoc. Wynika z niego m.in. że zdecydowana większość szkół deklaruje możliwość zdalnej realizacji programów nauczania, jednak osiem proc. dyrektorów stwierdziło, że jest to niemożliwe w mniejszym lub większym stopniu.
Najwięcej problemów w realizacji podstawy programowej mają szkoły wiejskie i szkoły najmniejsze – prawdopodobnie z powodu braku odpowiednich zasobów. Większość dyrektorów zadeklarowała, że nauczyciele mają możliwość zdalnego monitorowania i oceniania postępów uczniów. Osiem procent z nich stwierdziło jednak, że w obecnych warunkach nie ma szans na prowadzenie ewaluacji. I w tej kategorii najgorzej wypadły szkoły znajdujące się na wsiach.
Większość szkół zdecydowała się skoordynować rodzaj narzędzi wykorzystywanych przez nauczycieli do nauczania zdalnego. Wykorzystanie dużej części z nich zaproponowali sami uczący. Szkoły używają przede wszystkim takich programów jak aplikacje do komunikacji, poczta elektroniczna, dziennik elektroniczny i różnego rodzaju platformy edukacyjne. Duża część szkół zdecydowała się także na wprowadzenie nowych sposobów komunikacji z rodzicami. Za pomocą różnych narzędzi informowała ich m.in. o tym, jak zorganizowana będzie nauka, jak oceniani będą uczniowie i jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.

Edukacja zdalna w Polsce. Największym wyzwaniem brak sprzętu i umiejętności

A co z wyzwaniami, na jakie napotkały szkoły? Z badania wynika, że największy problem stanowiły bariery po stronie uczniów, w tym przede wszystkim brak dostępu do urządzeń i nieumiejętność obsługi niezbędnego oprogramowania. 88 proc. przebadanych dyrektorów stwierdziło, że problemem jest współdzielenie sprzętu potrzebnego do edukacji zdalnej, a 75 proc. wskazało na niską przepustowość sieci. 70 proc. badanych uznało, że wyzwaniem jest także brak czasu rodziców na wspieranie dzieci w edukacji zdalnej.  Zarządzający szkołami uznali również, że nauczanie zdalne jest czasochłonne, a nauczyciele są obciążeni psychicznie, z czym nie zawsze sobie radzą.
Z badania przeprowadzonych przez ekspertów z Instytutu Spraw Publicznych przebija poczucie osamotnienia dyrektorów polskich szkół. Wskazywali oni na takie problemy jak brak jasno określonych reguł organizacji zdalnego nauczania czy brak odzewu ze strony organów prowadzących, Ministerstwa Edukacji Narodowej i kuratoriów. Dyrektorzy stwierdzili, że wraz z kadrą i rodzicami starali się aktywnie rozwiązywać problemy, z którymi przyszło im się zmierzyć, ale często musieli sobie radzić bez pomocy resortu edukacji czy samorządów. Prawie 20 proc. dyrektorów zadeklarowało, że w czasie epidemii ich szkoły nie wspierała żadna instytucja. Jeżeli już jednak oferowano im pomoc, najczęściej dotyczyła ona przekazania darowizny sprzętu komputerowego. Rzadkością było m.in. wsparcie psychologiczne dla nauczycieli.

Sprawdź:  80-latek molestował wnuczki. Matka wiedziała, ale nic nie zrobiła

Zobacz też: Czy dzieci wrócą do szkół od września 2020?

Źródła:

Dodaj komentarz

Dzień Ojca
Między nami rodzicami #1: Idealny prezent na Dzień Ojca to...
Zegarek, krawat a może technologiczny gadżet? Niekoniecznie! Spytaliśmy czwórkę rodziców, których bardzo lubimy "podglądać" na Instagramie, blogach i w innych wirtualnych miejscach o to, co chcieliby dostać lub co kupują
Czytaj dalej
Newsy Upały
Nie zostawiaj dziecka w nagrzanym samochodzie! Problem, który wraca co roku
Temperatura rośnie, a wraz z nią wzrasta liczba policyjnych i obywatelskich interwencji związanych z pozostawieniem dzieci w nagrzanych samochodzie. Jak co roku mundurowi przypominają: wysoka temperatura w zamkniętym pojeździe może
Czytaj dalej
Finanse Newsy
Czy złożyłaś już wniosek o to świadczenie dla uczniów? Musisz to zrobić nie później niż 30 listopada
Od 1 lipca można składać wnioski elektroniczne o przyznanie 300 plus. Które dzieci mogą skorzystać z tego świadczenia? Komu ono nie przysługuje? Przypominamy najważniejsze informacje związane z programem Dobry Start. 300
Czytaj dalej
Newsy
“Rodzice mają gdzieś naszą wiedzę i wykształcenie” – poruszający wpis lekarza w ciągu kilku godzin otrzymał tysiące reakcji i komentarzy
Dawid Ciemięga, znany lekarz rodzinny, opublikował na Facebooku post, który wywołał poruszenie wśród internautów. Informuje on, że rezygnuje częściowo z praktyki lekarskiej, ponieważ "ma dość bycia okłamywanym, ignorowanym, obrażanym, poniżanym".
Czytaj dalej
500+ Newsy
Jak sprawdzić status wniosku o 500 plus w 2020 roku? Sprawdź, czy musisz ponownie wnioskować o świadczenie
1 lipca był w ubiegłych latach pierwszym dniem składania wniosków o przyznanie świadczenia 500 plus. Ten rok jest nieco inny, ponieważ wniosek muszą złożyć wyłącznie ci, którzy nie zrobili tego
Czytaj dalej
Newsy
Jak podzielić się urlopem rodzicielskim w sposób korzystny dla budżetu domowego?
Tradycyjny podział obowiązków między partnerami – ona wypełnia obowiązki domowe, on zapewnia byt rodzinie – dzisiaj już jest trudny do utrzymania bez szkody dla któregoś z partnerów. Bezpłatne szkolenie on-line dla
Czytaj dalej
Newsy Noworodek
Naukowcy twierdzą, że zapach noworodka jest uzależniający
Prawda dobrze znana każdej mamie znajduje bardzo mocne potwierdzenie w nauce. Piękny zapach noworodka, jak również niemowlęcia, faktycznie jest uzależniający. Ma to głębokie uzasadnienie biologiczne. Zapach noworodka i zapach matki Piękny zapach,
Czytaj dalej
Finanse Newsy
Koronawirus a alimenty 2020. Ministerstwo Rodziny wprowadziło nowe rozwiązania
W trakcie epidemii koronawirusa polski rząd wprowadził przepisy, które mają znaczenie dla osób, którym należą się alimenty. Dzięki projektowi Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej łatwiej jest pozyskać świadczenie z
Czytaj dalej
Newsy
TVP: Dariusz Piontkowski poda się do dymisji. Jest kandydat na nowego szefa MEN
Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, a media obiega informacja o możliwej dymisji urzędującego ministra edukacji narodowej. TVP Poznań poinformowała nieoficjalnie, że Dariusza Piontkowskiego może zastąpić wojewoda wielkopolski Łukasz
Czytaj dalej
Finanse Newsy
130 mln zł dofinansowania na komputery, ale nie dla wszystkich dzieci
W okresie epidemii dostrzeżono, jak duża jest skala nierównego dostępu do sprzętu niezbędnego przy realizowaniu kształcenia na odległość. W mediach krążyły setki historii o tym, jak wielu uczniów nie może
Czytaj dalej