Ekspert radzi – poznaj naturę swojego dziecka, zanim mu czegoś zabronisz
Książka czy telewizor? Internet czy sport? To dylematy przed jakimi stają współcześni rodzice, jeśli chodzi o wybór sposobu spędzania czasu przez ich pociechy. Wydaje nam się, że powinien być on nie tylko zabawą, ale jednocześnie uczyć i rozwijać. W efekcie dając dziecku smartfona czy laptopa czujemy się winni. Tymczasem – zdaniem eksperta – ważniejszy jest wybór treści, którą przekażemy najmłodszym niż to, jakiego narzędzia użyjemy. Co więcej, czasem lepsze od szukania na siłę rozwojowych zajęć, jest wspólne „poleniuchowanie” i po prostu cieszenie swoją bliskością.

Anna Słaboń, psycholog, dyplomowany coach i ekspert współpracujący z marką Lubella Mlekołaki:
POZNAJ NATURĘ SWOJEGO DZIECKA
Za zachowaniem dzieci stoją zarówno ważne dla nich potrzeby jak i chwilowe zachcianki. Dzieci mają czasem trudność z rozróżnianiem co jest czym i wszystkie swoje potrzeby traktują równie poważnie. Dlatego potrzebują nas – dorosłych, którzy będą w stanie pomóc im w dokonywaniu różnych wyborów. Nie wszystko, czego dziecko chce mu służy. Ale ono, ze względu na swoje niewielkie życiowe doświadczenie nie musi tego wiedzieć. Taka sytuacja wymaga od nas – dorosłych, byśmy pochylili się nie tylko nad tym, co zajmuje nasze dziecko, ale także nad tym, jak dane działania wpływają na jego samopoczucie, dobrostan psychofizyczny i bycie z innymi ludźmi. Na przykład dziecko jest w stanie oglądać określoną bajkę przez dłuższy czas. Natomiast to nasza obserwacja tego, co dzieje się z dzieckiem po oglądaniu bajki powie nam, czy jemu to służy – czy nie?
Warto obserwować swoje dziecko, to jak emocjonalnie reaguje w różnych sytuacjach. Czasami nadmiar pobudzenia wywołany zbyt dużą ilością bajek może doprowadzić do rozdrażnienia i nadmiernego zmęczenia (i na przykład trudności z zasypianiem lub z uspokojeniem się). Z drugiej strony, wyobraźmy sobie sytuację, w której usiądziemy z dzieckiem wspólnie na oglądanie jego ulubionej bajki. Oglądanie bajki może wpłynąć na dziecko i na wspólną relację zupełnie inaczej, jeżeli wraz z dzieckiem podzielimy jego zainteresowanie, wspólnie porozmawiamy o bajce, albo płynnie z bajki przejdziemy na przysłowiowy „dywan”, na którym postaci z niej będą mogły ożyć we wspólnej zabawie, a dziecko będzie mogło dać ujście swojej fantazji. Okazanie dziecku autentycznego zainteresowania może mu pomóc w poznaniu tego, co w nim spontaniczne i naturalne. Może się okazać, że jednym z czynników decydujących o wpływie danej aktywności na dziecko jest atmosfera w domu, zaangażowanie rodzica, a czasem świadomość, że na emocje dziecka, wpływ ma szerszy kontekst niż jedna konkretna sytuacja/działanie.
CZY KSIĄŻKA ZAWSZE JEST LEPSZA NIŻ INTERNET?
Rodzice mają czasem wyobrażenie, że wartość dla dzieci mają te zajęcia, które „stymulują ich rozwój”. „Stymulowanie rozwoju” – inaczej wyposażanie dzieci w określone kompetencje, rozwijanie już obecnych talentów lub próba kompensowania u dzieci „słabszych stron” poprzez usprawnianie tych obszarów, które w oczach rodziców mogłyby działać lepiej, sprawiły, że to co proponujemy dzieciom, często ma wartość „użytkową”, bez zrównoważenia tej emocjonalnej. Oznacza to, że nie bierze się pod uwagę, np. dobrostanu emocjonalnego dziecka i potrzeb które chciałoby zaspokoić.
Rodzice z reguły martwią się tymi aspektami życia swoich dzieci, których sensu nie potrafią dostrzec, lub z których sensem trudno im się zgodzić. Czy np. oglądanie filmów na YouTube połączone z marzeniami o karierze „jutubera” może być szkodliwe? Wszystko zależy od tego, czy pomiędzy potrzebami dziecka a reakcją rodzica znajdzie się przestrzeń na lepsze poznanie tego, co sprawia, że dziecko woli czytać, zamiast bawić się na dworze czy siedzieć przed komputerem zamiast bawić się z rówieśnikami. Czy jest typem towarzyskiego, łatwo nawiązującego relacje dziecka, czy woli wąski krąg znajomych i czas spędzony we własnym towarzystwie, czy ma kompetencje i pozytywne doświadczenia w grupie, czy szuka dla siebie bezpiecznych alternatyw w wirtualnym świecie? Proponowanie dzieciom jakichkolwiek aktywności, nawet w najlepszych intencjach, może przynieść różne skutki, jeżeli nie weźmiemy pod uwagę czynników, na które czasem mamy niewielki wpływ – predyspozycji dziecka, jego dojrzałości, gotowości do podejmowania wyzwań lub też uznanie, że ma ono jakieś trudności, które wymagają innego podejścia poza „stymulowaniem rozwoju”.
NIE BÓJCIE SIĘ NUDY!
Tymczasem – czy każda aktywność dziecka musi mieć jakiś cel i musi czemuś produktywnemu służyć? Podobnie jak w szkole, w której każda czynność najmłodszych podlega ocenie, zdarza się dorosłym oceniać aktywności swoje i dzieci pod kątem „lepszej lub gorszej przydatności.” w kontekście jego dalszego rozwoju. Czasami okazuje się, że największym wyzwaniem jest wykonywanie działań dla nich samych – i dla samej przyjemności bycia w jakimś działaniu. Dzieci czują się dobrze w towarzystwie zrelaksowanych rodziców, cieszą się towarzystwem dorosłych, którzy sami doświadczają radości. Nie oznacza to bynajmniej konieczności wyeliminowania smutków, frustracji, trudnych momentów – bo one są i będą częścią codzienności i dzieci i dorosłych. Chodzi bardziej o świadomość, że momenty „bez celu”, jak np. wspólne, leniwe niedzielne śniadanie, są nam wszystkim bardzo potrzebne i warto, by równoważyły te chwile pełne pracy i zaangażowania. W zależności od tego co przyniosą – a mogą być czasem pobycia ze sobą, wspólnej zabawy, poznawania się w różnych sytuacjach lub zwykłego odpoczynku – mogą stać się okazją do rodzinnego ładowania baterii i zacieśniania rodzinnych więzi.
Zatem pamiętajmy:
- obserwujmy swoje pociechy uważnie, słuchajmy ich i bądźmy uważni na ich emocje – w ten sposób poznamy ich naturalne potrzeby,
- zaufajmy dzieciom i pozwólmy im na różne formy spędzania czasu – nie tylko te, które nam wydają się najbardziej wartościowe, bo w ten sposób dzieci też odkrywają swoją naturę i rozwijają pasje,
- nuda może stać się naszym przyjacielem – czasem bycia ze sobą i wzmacniania rodzinnych relacji.
Jak wspomniał w swojej wypowiedzi ekspert, jednym z wartościowych momentów, w czasie których rodzice i dzieci mogą pogłębiać swoją więź i być razem jest wspólne, leniwe śniadanie. Dziecko może wtedy spokojnie zastanowić się na jakie płatki ma ochotę i wybrać swoje ulubione np. Lubella Mlekołaki Miodo Kółka, które idealnie uzupełnią zrównoważoną dietę najmłodszych. Powstały z pełnego ziarna oraz naturalnego miodu i zawierają wartościowe minerały: mangan i fosfor. Są też źródłem cennego błonnika. Wystarczy mleko lub jogurt, by łatwo i szybko zamienić je w pyszne śniadanie dla naszej pociechy. Są również znakomite, jako pożywna przekąska, która szybko uzupełni poziom dziecięcej energii.
Materiał przygotowany wspólnie z marką Lubella
Kwitną nawet zimą. Nie zapomnij jednak o zasadzie “50×50”. Inaczej wszystkie padną
Uwaga, seniorzy! ZUS wskazuje nowe terminy wypłat emerytur w październiku. Ta grupa dostanie pieniądze innego dnia
Coraz więcej rodziców wybiera to oryginalne imię, a potem mylą się w odmianie. Zazwyczaj pomijana jest jedna litera
Przytnij maliny w tym terminie. Za rok będziesz miał pełne kosze owoców
Zostawił dziecko na parkingu i ruszył autostradą dalej. Jego nieobecność zauważył po 70 kilometrach
Pokolenie płatków śniegu to utrapienie dla pracodawców. Wrażliwi, wyjątkowi, skupieni na swoich potrzebach, a to dopiero początek
- Rodzice.pl
- Przedszkolak
- Zdrowie dziecka
- Psychologia
- Ekspert radzi – poznaj naturę swojego dziecka, zanim mu czegoś zabronisz
Dlaczego dziecko płacze lub się zanosi?
Płacz to nieodłączny element dzieciństwa każdego malucha. Na początku swojego życia maleństwo nie umie się komunikować ze światem w żaden inny sposób. Jest to dla niego naturalne i tylko tak...
Czytaj dalej →Na oddziale psychiatrycznym dla dzieci i młodzieży brakuje miejsc, a kolejki trwają miesiącami. Przestanie przyjmować pacjentów?
Stan psychiatrii dziecięcej w Polsce od lat pozostawia wiele do życzenia. W placówkach brakuje nie tylko miejsc, ale także specjalistów, przez co młodzi pacjenci muszą czekać na przyjęcia miesiącami. W...
Czytaj dalej →Jak reagować na histerię dziecka?
Dziecko rzuca się na podłogę, krzyczy, tupie, płacze, bije, gryzie, nie słucha, a wszystko przez to, że mama nie kupiła lizaka, założyła złe skarpetki albo postawiła kubeczek z wodą w...
Czytaj dalej →Jak oswoić dzieci z ciężkimi tematami? To mówią psycholodzy
Dzieci są bardzo ciekawskimi istotami i to wie każdy rodzic. Interesuje je wszystko to, co znajduje się dokoła ich, a w szczególności wszystkie rzeczy, które są dla nich inne niż...
Czytaj dalej →Jak pomóc nastolatkom zaakceptować aparat ortodontyczny i skutecznie pielęgnować jamę ustną?
Wiele osób w wieku nastoletnim staje przed wyzwaniem noszenia aparatu ortodontycznego. Dorastanie to okres, w którym wygląd i pewność siebie odgrywają kluczową rolę, dlatego przyjęcie zmiany w wyglądzie może być...
Czytaj dalej →Dzieci uzależnione od smartfona – psychologowie biją na alarm!
Uzależnienie od smartfona dotyka osób w każdym wieku. Jednak szczególnie narażone są na nie dzieci i młodzież. Internet jest powszechnie obecny w życiu dużej części naszego społeczeństwa. Serwisy do nauki...
Czytaj dalej →Czego boją się dzieci?
Strach nie do końca jest zły. Działa podobnie jak zjawisko bólu. To naturalny system ostrzegawczy, który mamy wrodzony od wieków. Lęk pomaga ocenić sytuacje, które potencjalnie mogą nam zagrażać. Nie...
Czytaj dalej →Dziecko kradnie pieniądze rodzicom? Reakcja rodziców jest niezwykle ważna
Odkrycie, że dziecko podbiera pieniądze z portfela rodziców, to niezwykle trudna sytuacja. Problemem nie jest oczywiście strata kilku złotych, ale przede wszystkim zawiedzione zaufanie. Zwykle pierwszą reakcją jest przerażenie i...
Czytaj dalej →Metody Montessori – na czym polega i jak powinna wyglądać pedagogika według Marii Montessori?
Metody Montessori to hasło, z którym coraz częściej spotykamy się w kontekście wychowywania dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Placówki, w których stosuje się metody Montessori, spotkać można obecnie w...
Czytaj dalej →To co odpowiedziało dziecko chwyta za serce. Zapytano je co to miłość
Przeszukując internet, można trafić na niezwykle interesujące treści. Od kilku lat prawdziwym hitem jest video, w którym najmłodsi opowiadają, co według nich znaczy miłość. Grupa badaczy zapytała o to dzieci...
Czytaj dalej →DDA – cechy osobowości, objawy. Czym charakteryzuje się ten syndrom?
Choroba alkoholowa dotyka nie tylko osobę uzależnioną, niezwykle często niszczy życie i bardzo negatywnie oddziałuje także na bliskich. Traumy i konsekwencje wynikające z wychowywaniem się w domu, gdzie rządzi alkohol,...
Czytaj dalej →Czas na zmiany – 8 ważnych zasad pokonywania lęku
Zmiany dotykają nas wszystkich. Z reguły bywają stresujące i budzą niepokój zwłaszcza u najmłodszych. Jak radzić sobie w tak niełatwych sytuacjach? Jak przygotować dziecko aby przeszło przez ten trudny czas...
Czytaj dalej →Jak wytłumaczyć dzieciom, co dzieje się na Ukrainie? Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie?
Od momentu wybuchu wojny na Ukrainie wielu z nas nie potrafi myśleć o niczym innym i wciąż z niepokojem sprawdzamy najnowsze doniesienia. Kolejne informacje o brutalnych atakach, zdjęcia przedstawiające skalę...
Czytaj dalej →Zaburzenia psychiczne u najmłodszych pacjentów
Zaburzenia dotykające życia psychicznego są diagnozowane coraz częściej. Dotyczy to również najmłodszych pacjentów, w wieku szkolnym, a niekiedy i przedszkolnym. W przypadku dzieci diagnozowanie zaburzeń nie jest wcale tak rzadkie,...
Czytaj dalej →Jak ośmielić wstydliwe dziecko?
Wstydliwe dziecko to wyzwanie, z którym rodzice zazwyczaj nie wiedzą co zrobić – i czy robić coś w ogóle. Czasami dorosłym może wydawać się, że to normalne, że dziecko chowa...
Czytaj dalej →