Nie wiesz, jak i gdzie zameldować noworodka? #wyjaśniamy zameldowanie noworodka

Nie wiesz, jak i gdzie zameldować noworodka? #Wyjaśniamy

Zameldowanie dziecka: gdzie zameldować noworodka?

Każdy obywatel Polski jest zobowiązany do zameldowania się w miejscu stałego pobytu na terytorium kraju. Obowiązek ten dotyczy również dzieci. W jaki zatem sposób zameldować noworodka i w jakim terminie należy tego dokonać? Gdzie zameldować dziecko i jak odebrać dokumenty potwierdzające meldunek? Na każde z tych pytań odpowiadamy w poniższym artykule.

Meldunek noworodka w 2020 roku

W 2020 roku zameldowanie dziecka jest już bardzo proste, wygodne i nie zajmuje zbyt wiele czasu, ponieważ nie trzeba osobiście udawać się do jakiegokolwiek urzędu. Wszystkie formalności można załatwić online przez internet. Meldunek dziecka nie wymaga wypełniania osobnych formularzy, jak ma to miejsce w przypadku chęci zameldowania się przez osobę dorosłą. W przypadku noworodka obowiązek meldunkowy jest spełniany z urzędu, na podstawie sporządzonego aktu urodzenia. Rejestracja urodzenia dziecka będzie zatem jednocześnie jego zameldowaniem. Po zarejestrowaniu noworodka kierownik urzędu stanu cywilnego nadaje mu numer PESEL oraz dokonuje meldunku.

Rejestracja urodzenia dziecka może zostać przeprowadzona drogą online. W tym celu można posłużyć się e-dowodem lub profilem zaufanym, co pozwala potwierdzić tożsamość rodziców składających wniosek o rejestrację. Urząd przyjmie zgłoszenie jedynie pod warunkiem, że zostanie mu dostarczona karta urodzenia dziecka – jej przekazania dokonuje osoba odbierająca poród, czyli położna lub lekarz.

Gdzie zameldować dziecko?

Akt urodzenia sporządza i wydaje kierownik urzędu stanu cywilnego, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania rodziców. Jak zatem zameldować dziecko? Rejestracji można zgłosić na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zglos-urodzenie-dziecka, klikają w przycisk „Zgłoś urodzenie dziecka”. Następnie wybieramy sposób logowania – profil zaufany lub e-dowód, po czym należy wypełnić zgłoszenie. Zawiera ono takie dane jak m.in.:

  • nazwisko dziecka,
  • data i miejsce urodzenia dziecka,
  • imiona i nazwiska rodziców, a także ich numery PESEL oraz miejsca i daty urodzenia,
  • oświadczenie o wybranym imieniu/imionach dla noworodka,
  • obywatelstwo dziecka oraz jego rodziców,
  • miejscowość sporządzenia aktu małżeństwa oraz jego oznaczenie,
  • miejsce stałego pobytu rodziców lub rodzica, u którego noworodek rzeczywiście przebywa (jeżeli rodzice nie mieszkają razem),
  • korespondencyjne dane adresowe osoby składającej zgłoszenie o rejestrację urodzin dziecka.

Jeżeli zgłoszenie zostanie już prawidłowo wypełnione, następnie trzeba będzie go elektronicznie podpisać z użyciem profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Potwierdzenie dostarczenia zgłoszenia powinno zostać przesłane na wskazany adres mailowy.
Meldunek noworodka po urodzeniu mogą zgłosić jedynie rodzice rodzice posiadający zdolność do czynności prawnych. Jeżeli ojciec dziecka nie pozostaje z jego matką w związku małżeńskim, wtedy powinien złożyć oświadczenie, w którym zadeklaruje uznanie ojcostwa. Powinno ono zostać potwierdzone przez matkę noworodka w terminie do 3 miesięcy.

Kiedy zameldować noworodka?

Sporo wątpliwości u rodziców wzbudza kwestia tego, kiedy zameldować noworodka. Powinni oni zrobić to w ciągu 21 dni, lecząc od daty wystawienia karty urodzenia dziecka. Wystawia ją osoba, która odbierała poród – w terminie do 3 dni powinna przekazać ją do urzędu stanu cywilnego. Jeśli rodzic nie dotrzyma terminu rejestracji dziecka, wtedy urząd sam nada mu imię w celu zgłoszenia urodzenia. Akt urodzenia powinien zostać przygotowany w następnym dniu roboczym po dokonaniu zgłoszenia. Procedura może się przedłużyć, jeżeli kierownik USC będzie chciał uzyskać wyjaśniania od rodziców. Warto więc w zgłoszeniu wskazać dane kontaktowe, aby rejestracja zbytnio się nie wydłużyła.

Jakie dokumenty po urodzeniu dziecka otrzymują rodzice?

Jeżeli rejestracja urodzin dziecka przebiegnie pomyślnie, jego rodzice otrzymają wtedy następujące dokumenty:

  • zaświadczenie potwierdzające zameldowanie noworodka,
  • skrócony akt urodzenia dziecka (bezpłatny),
  • powiadomienie o nadaniu noworodkowi numeru PESEL.

Zameldowanie dziecka zostanie dokonane pod określonym adresem, poprzez wskazanie takich danych jak nazwa miejscowości, ulica, numer domu oraz lokalu, nazwa województwa oraz kod pocztowy. Wszystkie wydane dokumenty można odebrać osobiście w urzędzie, tradycyjną pocztą lub za pośrednictwem elektronicznej skrzynki nadawczej ePUAP.

Rodzice pytają o meldunek noworodka

Czy dziecko po urodzeniu trzeba zameldować?

Tak, rodzice mają obowiązek zameldowania noworodka poprzez zgłoszenie jego urodzin w urzędzie stanu cywilnego – meldunek następuje z urzędu. Należy tego dokonać w terminie 21 dni od urodzenia dziecka. Jeżeli termin ten nie zostanie dopilnowany, wtedy urząd zarejestruje dziecko na podstawie karty urodzenia i nada mu dowolnie wybrane imię. Obowiązek meldunkowy jest w Polsce obowiązkowy dla wszystkich obywatelinaszego kraju.

Kto melduje noworodka?

Noworodka melduje urząd stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania rodziców lub rodzica faktycznie sprawującego opiekę nad dzieckiem. Zgłoszenia rejestracji urodzin, a tym samym meldunku, mogą dokonać posiadający polskie obywatelstwo rodzice mający zdolność do czynności prawnych.

Gdzie sprawdzić meldunek dziecka?

Powiadomienie o meldunku dziecka zostanie dostarczone do elektronicznej skrzynki nadawczej ePUAP oraz na wskazany w zgłoszeniu adres mailowy. Jeżeli urzędnicy będą mieli jakiekolwiek wątpliwości odnośnie danych wskazanych w zgłoszeniu, wtedy w celu ich wyjaśnienia mogą skontaktować się z osobą je składającą. Dlatego w celu przyśpieszenia procedury warto wskazać w zgłoszeniu numer telefonu lub adres mailowy.

Jak zmienić meldunek dziecka?

Meldunek dziecka można zmienić poprzez wypełnienie formularza „meldunek” dostępnego na stronie internetowej www.obywatel.gov.pl. Aktualizacji może dokonać rodzin, opiekun prawny lub faktyczny, który najpierw powinien wymeldować dziecko z dotychczasowego miejsca stałego pobytu. Zmian w meldunku dziecka rodzic może dokonywać do ukończenia przez nie 18 roku życia. Przemeldowania można dokonać na okres stały oraz tymczasowy. Wniosek o zameldowanie w nowym miejscu pobytu należy wysłać do urzędu właściwego ze względu na miejsce zameldowania – zostanie on wskazany w automatyczny sposób, na podstawie wybranego nowego adresu meldunkowego. Wniosek można złożyć elektronicznie, potwierdzając tożsamość profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym. Istnieje również możliwość przedstawienia go osobiście w urzędzie oraz wysłania listem poleconym.