Gruszki to jeden z rodzajów owoców, które zdają się być stworzone wyłącznie dla ludzkiej przyjemności. Pyszne, mięsiste, soczyste owoce od zarania dziejów były wymieniane wśród pokarmów bogów. Jakie właściwości mają gruszki? Czy można je jeść w ciąży i w trakcie karmienia piersią? Zapraszamy do lektury!



Znalezione na wykopaliskach pestki gruszek świadczą o tym, że zajadano się nimi już w epoce brązu. Z całą pewnością hodowano je w starożytnej Grecji i starożytnym Rzymie. Prawdopodobnie pierwsze sadzonki pochodziły ze środkowych Włoch i stopniowo podbiły cały nasz kontynent. Do Europy Zachodniej dotarły jednak stosunkowo późno, bo dopiero na przełomie XVII i XVIII wieku. Jeszcze później owoce te stały się popularne w Afryce, na Dalekim Wschodzie i w obydwu Amerykach. Do dzisiaj liderem w produkcji gruszek pozostaje południowa Europa, podobnie, jak w ilości ich konsumpcji.

Gruszki: właściwości

Gruszki to owoce wyjątkowo wartościowe. Są bogate w witaminy, zawierają w sobie bowiem witaminę A, C, PP, a także witaminy z grupy B: B1, B2 i B6. W gruszkach kryje się także bogactwo minerałów: dostarczają żelaza, fosforu, wapnia, jodu oraz potasu. Żelazo poprawia kondycję krwi, a jod wpływa korzystnie na działanie tarczycy. Bor z kolei jest pożywką dla mózgu – dzięki niemu działa on poprawnie i łatwiej jest nam się skoncentrować.

Gruszki przez stulecia odgrywały ważną rolę w medycynie ludowej. Upatrywano w nich doskonałego leku na uporczywy kaszel, a także na pierwsze objawy przeziębienia.

Gruszki w ciąży

Nie ma żadnych przeciwwskazań, które zabraniałyby spożywania gruszek przez kobiety spodziewające się dziecka. Wręcz przeciwnie – ze względu na dużą ilość błonnika zawartą w tych owocach, są one wyjątkowo wartościowe. Błonnik doskonale pomaga w problemach z zatwardzeniami i z wypróżnianiem się, z którymi przyszłe mamy borykają się bardzo często. Wszystkiemu jest winny progesteron. Ten hormon kluczowy dla ciąży, jej utrzymania i prawidłowego rozwoju jest często przyczyną ciążowych dolegliwości kobiety spodziewającej się dziecka. Między innymi jest przyczyną tego, że praca układu trawiennego znacząco spowalnia. Rozleniwiona praca jelit jest przyczyną zaparć i wzdęć. Złotym środkiem na nie jest spożywanie produktów bogatych w błonnik, a gruszki mają go pod dostatkiem. Pomijając błonnik – gruszki znane są ze swoich przeciwzaparciowych właściwości. Wykorzystywane są one od dawna w walce z problemami z wypróżnianiem się. Każdy kij jednak ma dwa końce – zbyt duże spożycie gruszek może prowadzić do biegunki!

Gruszki wskazane są również przyszłym mamom, które cierpią na niedobory żelaza oraz tym, które borykają się z powracającym problemem zapalenia układu moczowego, który jest powszechny wśród ciężarnych. Gruszki wykazują bowiem właściwości pomagające w tego typu dolegliwościach, a także przy kamicy nerkowej.

Jedyne na co warto zwrócić uwagę to zawartość cukru w gruszkach. Im bardziej są dojrzałe i miękkie, tym więcej jest go w ich składzie. Powinny zatem tych owoców wystrzegać się przyszłe mamy, u których poziom cukru jest niebezpiecznie podniesiony lub do takiego się zbliża. Cukrzyca ciążowa to nie przelewki.

Gruszki podczas karmienia piersią

Gruszki można jeść podczas karmienia piersią. Ze względu na ich korzystny wpływ na pracę układu pokarmowego są one nawet wskazane karmiącym mamom, których maluchy borykają się z bolesnymi kolkami i bólami brzuszka.



Sprawdź też:

Nie jedz wątróbki w ciąży!

Wino bezalkoholowe dla kobiet w ciąży