Gdy zaczyna się nowy rok szkolny, wielu uczniów narzeka na plany lekcji. Często trudne przedmioty potrafią być skumulowane jednego dnia, a zajęcia trwają od rana do późnego popołudnia. Niekiedy dzieci spędzają w szkole tyle samo czasu, co rodzice pracujący na pełen etat. Czy jest to zgodne z obowiązującymi przepisami? Ile godzin lekcyjnych może mieć uczeń jednego dnia? Ile uczeń może mieć lekcji w tygodniu?
Ile godzin lekcyjnych może mieć uczeń jednego dnia?
Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ministra edukacji z 2002 roku plan zajęć dydaktyczno-wychowawczych musi spełniać następujące warunki:
- równomierne obciążać uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia,
- zapewniać zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- być dostosowany do możliwości psychofizycznych uczniów w danym dniu.
Tak mówi teoria oraz prawo, ale praktyka i szkolna rzeczywistość często odbiega od tych założeń. O ile w klasach I-III są one możliwe do wprowadzenia ze względu na ograniczoną liczbę zajęć, o tyle klasach starszych oraz w szkołach średnich ze względów logistycznych zawsze udaje się tak skomponować plan, aby wszyscy byli zadowoleni.
Liczbę godzin lekcyjnych danej klasy w ciągu dnia ustala dyrekcja, tworząc plan zajęć dla całej szkoły. Biorąc pod uwagę zdrowie oraz komfort uczniów, najbardziej optymalnym rozwiązaniem w przypadku starszych roczników byłoby takie rozłożenie siatki lekcyjnej, aby przychodzili do szkoły codziennie na 5 lub 6 godzin. W rzeczywistości jednak szczególnie w szkołach średnich wygląda to inaczej – jednego dnia uczniowie mają 4 godziny, a następnego 9. W niektórych placówkach ze względu na przepełnienie i braki kadrowe lekcje zaczynają się dopiero koło południa i trwają nawet do wieczora, co odbija się negatywnie na samopoczuciu uczniów oraz ich efektywności.
W idealnym planie Uczniowie nie powinni zaczynać lekcji ani zbyt późno, ani zbyt wcześnie. Wszystkie najtrudniejsze i ścisłe przedmioty powinny odbywać się maksymalnie do piątej godziny lekcyjnej, a w późniejszych godzinach najlepiej zaplanować na przykład wychowanie fizyczne czy plastykę. Dobrze by było również, aby wszystkie trudne przedmioty nie były skumulowane tego samego dnia – np. matematyka, biologia i chemia. W rzeczywistości jednak często bywa inaczej i dzieci rozpoczynają dzień od wuefu, a matematykę mają dopiero na ósmej godzinie lekcyjnej.
Niestety przepisach próżno szukać regulacji dotyczących maksymalnej liczby lekcji w ciągu jednego dnia. Oprócz ogólnych zapisów, wymieniony wyżej, nie ma żadnych konkretnych wytycznych, a plan lekcji jest indywidualną decyzją szkoły.
Zobacz: Ile sprawdzianów i kartkówek może być w tygodniu? [Prawa Ucznia]
Ile może być maksymalnie godzin lekcyjnych w tygodniu?
Zgodnie z Załącznikiem nr 1 – Ramowym planem nauczania dla szkoły podstawowej w ciągu tygodnia uczniowie mogą mieć:
w klasie I – 20 godzin lekcji,
w klasie II – 20 godzin lekcji,
w klasie III – 20 godzin lekcji,
w klasie IV – 24 godziny lekcji,
w klasie V – 25 godzin lekcji,
w klasie VI – 25 godzin lekcji,
w klasie VII – 32 godziny lekcji,
w klasie VIII – 31 godzin lekcji.
W liceach w klasach od pierwszej do trzeciej liczba godzin lekcyjnych w tygodniu zmienia się od 31 do 34, natomiast w klasie maturalnej są to tylko 24 godziny. W przypadku techników może to być nawet 36 godzin tygodniowo (liczba ta również zmniejsza się w klasie maturalnej). Z kolei w szkołach branżowych z reguły jest od 30 do 31 godzin lekcyjnych w tygodniu.
Sprawdź też:
- Skala ocen szkolnych w Polsce. Jakie stopnie może otrzymać uczeń? Co oznaczają oceny literowe?
- Czy uczeń może poprawić każdą ocenę? Okazuje się, że nie wszędzie. Odpowiedź jest w jednym miejscu
- Punktowy system oceniania zachowania to zupełny bezsens? “Jest niesprawiedliwy, szufladkuje i niszczy motywację”