Insulinooporność – czy znasz te objawy?

Na co dzień czujesz się dobrze, ale powoli zaczynasz zastanawiać się, dlaczego pomimo diety nie możesz schudnąć. Możesz też zacząć martwić się podwyższonym ciśnieniem krwi czy cholesterolem. Winowajcą coraz częściej okazuje się insulinooporność. Jej przebieg najczęściej jest utajony, a objawy dość trudne do powiązania z tym konkretnym schorzeniem. Diagnoza choroby odbywa się poprzez specjalistyczne badania. Do najbardziej popularnych należy test obciążenia glukozą. Pacjentowi zostaje podana glukoza, a następnie w pewnych odstępach czasu pobrana krew. Badanie ma na celu sprawdzenie wydzielania się insuliny, szybkości regulacji jej poziomu we krwi i wchłaniania się glukozy do tkanek.



Na czym polega insulinooporność?

„Gdy jesz węglowodany, w organizmie wydziela się insulina – hormon, który pomaga dostarczyć energię ze spożytych węglowodanów do komórek ciała. Przy nadmiernym spożyciu cukrów prostych (ciastek i słodyczy) trzustka wydziela zbyt dużą ilość insuliny, proporcjonalnie do ilości spożytych węglowodanów. Im bardziej oczyszczone i przetworzone są produkty, tym silniejsza reakcja trzustki, co skutkuje silnym wyrzutem insuliny.” – tłumaczy Agnieszka Cioś, dietetyk sieci klubów sportowych dla kobiet Mrs.Sporty.

Jednorazowe spożycie cukrów prostych w dużej ilości powoduje, że organizm szybko dostarczy je do komórek, lecz nadmiar cukru zostaje odłożony w postaci tkanki tłuszczowej. Długie utrzymywanie się podwyższonego poziomu insuliny we krwi spowodowane nadmierną konsumpcją cukrów prostych prowadzi do insulinooporności. Po pewnym czasie komórki ciała „przyzwyczajają się” do obecności insuliny i nie reagują na nią. Podczas, gdy insulina nie jest w stanie spełniać swojej roli i komórkom zaczyna brakować energii do prawidłowej pracy, a my stajemy się przemęczeni, głodni, rozdrażnieni, niedożywieni i ospali.

Insulinooporność: nowa choroba XXI wieku?

Stres, przetworzone produkty spożywcze i nadmiar cukru w diecie nie mogą pozostać obojętne dla organizmu, dlatego insulinooporność jest coraz częściej diagnozowaną chorobą. Skutkiem rozwiniętej insulinooporności jest nie tylko nadmierne gromadzenie tkanki tłuszczowej, ale także podatność na zachorowanie na cukrzycę typu II, cukrzycę ciążową, zespół policystycznych jajników, szybsze starzenie się, słabsza odporność, nadciśnienie, stany zapalne, nerwicę czy miażdżycę.

Diagnoza: insulinooporność!

Jak sobie radzić, gdy już wiemy, że cierpimy na insulinooporność? Odpowiednia dieta to podstawa. Nie mniej ważne są także inne aspekty życia:

Zadbaj o komfort snu

Osoby, które się wysypiają częściej mają unormowany poziom cukru we krwi i jedzą mniej w ciągu dnia.

Uwaga na hormony!

Badaj regularnie swoje hormony i reaguj na wszelkie zaburzenia.

Oczyszczaj jelita

Aby nie doprowadzić do kumulacji toksyn w organizmie i związanym z tym stanem zapalnym, dobrze jest oczyszczać regularnie jelita stosując pomiędzy posiłkami czystą przegotowaną wodę. Można wypijać wodę z solą himalajską bądź kłodawską, co pomoże też w zwalczaniu zaparć.

Nawadniaj organizm

Pij małymi porcjami około 2 litrów wody dziennie, w przeciwnym wypadku Twój organizm zacznie magazynować wodę. W konsekwencji tego szybko pojawi się uczucie zmęczenia i ciężkości, a ty będziesz miała ochotę na to, by sięgnąć po coś słodkiego.



Unikaj stresu

W codziennym życiu najczęściej nie jest to możliwe. Poziom stresu możesz jednak kontrolować. Z pomocą przychodzi joga, pilates, spacery czy basen.

Przebywaj na słońcu

To najprostszy i najzdrowszy sposób na pozyskanie dla swojego organizmu witaminy D3. Jeśli zaczniesz przebywać więcej na słońcu i na świeżym powietrzu, przestaniesz potrzebować tak dużej ilości cukrów czy sztucznych pobudzaczy.

Konsultacja: Agnieszka Cioś, dietetyk sieci sportowych dla kobiet Mrs.Sporty.