Po porodzie cz臋sto pojawia si臋 pytanie, jak zmieni膰 sw贸j spos贸b 偶ywienia, aby nie g艂odowa膰, zachowa膰 wysok膮 jako艣膰 pokarmu, a jednocze艣nie chudn膮膰? Ci膮偶a to wyj膮tkowy stan, w czasie kt贸rego dochodzi do wielu zmian metabolicznych. Zmiany w uk艂adzie hormonalnym wp艂ywaj膮 r贸wnie偶 na p贸藕niejszy powr贸t do formy sprzed porodu, co mo偶e okaza膰 si臋 ci臋偶kie, szczeg贸lnie gdy w ci膮偶y mo偶na by艂o pozwoli膰 sobie na r贸偶ne 鈥瀔uchenne przyjemno艣ci鈥, o kt贸re w czasie ci膮偶y dopomina艂 si臋 organizm. Czy zrzucenie kilogram贸w w czasie karmienia jest mo偶liwe?



Dieta: ratunek czy ryzyko?

Dieta bia艂kowa, oczyszczaj膮ca, odchudzaj膮ca, owocowo-warzywna, a mo偶e niskoenergetyczna lub bezmi臋sna? Brzmi膮 znajomo? Do wyboru mamy ca艂膮 gam臋 diet, a zazwyczaj ju偶 samo my艣lenie o 鈥瀙rzej艣ciu na diet臋鈥 wywo艂uje u nas mechanizm obronny, a my szybko si臋 zniech臋camy. M艂oda mama nie powinna zbyt mocno ogranicza膰 jedzenia, ani stosowa膰 nierekomendowanych przez dietetyk贸w diet. Nie powinna te偶 szuka膰 rozwi膮za艅 w internecie, poniewa偶 zbyt rygorystyczne zmiany wp艂yn膮 negatywnie na organizm mamy, a po艣rednio te偶 na mleko, kt贸rym od偶ywia si臋 dziecko.

Zbyt rygorystyczna dieta mo偶e mie膰 negatywny wp艂yw na jako艣膰 pokarmu.

Ograniczenia w czasie diety

Spos贸b od偶ywiania m艂odej mamy powinien sprzyja膰 zrzucaniu nadmiernej tkanki t艂uszczowej, ale bez obsesyjnego 鈥瀔ontrolowania鈥 jedzenia i uczucia ci膮g艂ego bycia na diecie, liczenia kalorii i dok艂adnego pilnowania p贸r posi艂k贸w. To, co nas kobiety gubi najbardziej to nadmiar w臋glowodan贸w, do kt贸rych niestety mamy s艂abo艣膰. Gdy brakuje czasu, gdy jeste艣my smutne, podczas sytuacji stresowej, podczas du偶ego g艂odu, czy spadku energii, a tak偶e w chwilach s艂abo艣ci si臋gamy najcz臋艣ciej po takie produkty, kt贸re daj膮 szybki zastrzyk energii i uzupe艂ni膮 cukier, a jak wiemy g艂贸wnie s膮 to s艂odycze (czekolada, ciasteczka i batoniki). Po porodzie, kiedy ma艂e dziecko jest w domu, zazwyczaj s艂odycze s膮 wsz臋dzie. Cz臋sto rodzina i znajomi, kt贸rzy ci臋 odwiedzaj膮 przychodz膮 z czym艣 s艂odkim. To powoduje, 偶e przyjemno艣ci, kt贸rych powinna艣 unika膰 nadal s膮 na wyci膮gni臋cie r臋ki, a Ty cho膰 nie chcesz鈥 si臋gasz po nie: raz, drugi, a potem wracasz do tego, co by艂o.

Cukier uzale偶nia

Nawet zaplanowane 偶ywienie i gotowy jad艂ospis w niczym nie pomo偶e, je偶eli b臋dziemy dostarcza膰 pomi臋dzy posi艂kami dodatkowe kalorie, czy to w postaci przek膮sek czy te偶 s艂odyczy. Organizm przyzwyczajony do regularnej dostawy cukru w postaci codziennego ciasteczka, ma艂ego batonika, czekoladki, czy nawet kisielu b臋dzie broni艂 si臋 przed 鈥瀘dstawieniem鈥 i wprowadzeniem zmian. Dlatego wa偶ne jest, aby wprowadza膰 zmiany stopniowo.

Pierwszy krok do schudni臋cia po ci膮偶y: Stopniowo zamie艅 s艂odycze na owoce, a cukier na stewi臋.

Od czego zacz膮膰 odchudzanie?

Wystarczy, 偶e zrobisz ma艂y krok w kierunku poprawy swojego 偶ywienia. Dzi臋ki wprowadzaniu ma艂ych zmian organizm nie buntuje si臋 i nie odczuwa, 偶e od偶ywiasz si臋 inaczej ni偶 do tej pory. Na tej zasadzie mo偶emy schudn膮膰 5, 10 a nawet 30 kg zaczynaj膮c od ma艂ych krok贸w. Metoda trwa艂ej zmiany nawyk贸w pochodzi z japo艅skiej filozofii Kaizen.



Cz艂owiek to tylko cz艂owiek, a m艂oda mama ma wiele innych spraw na g艂owie, opr贸cz odchudzania. Dlatego te偶, nie jeste艣my w stanie jednego dnia zmieni膰 wszystkich z艂ych nawyk贸w i przekona艅, ale to, co mo偶emy zrobi膰 ju偶 dzisiaj i teraz to wprowadzi膰 drobne poprawki, kt贸re za jaki艣 czas skumuluj膮 si臋, a w efekcie doprowadz膮 do osi膮gni臋cia celu. Na ka偶dy cel sk艂ada si臋 kilka mniejszych 鈥瀌robnych鈥 cel贸w, a gdy osi膮gamy je stopniowo znika l臋k przed ogromn膮 zmian膮. Nawet gdy co艣 si臋 nie uda frustracja jest du偶o mniejsza i 艂atwiej zacz膮膰 od nowa.

Nie zmieniaj wszystkiego na raz. Spr贸buj od schowania s艂odyczy i ukrycia ich z pola widzenia, w zamian za to jedz wi臋ksz膮 ilo艣膰 owoc贸w, aby zapewni膰 sobie dost臋p zdrowych 藕r贸de艂 cukru. Zamiast cukru do herbaty wypr贸buj stewi臋, kt贸ra nie zawiera kalorii.

Potrzebujesz wsparcia w odchudzaniu?

鈥瀂 bada艅 przeprowadzonych w艣r贸d ponad 100 osobowej grupy os贸b z nadwag膮 lub oty艂o艣ci膮, wynika, 偶e brak jasno okre艣lonego celu i ch臋膰 utraty masy cia艂a w kr贸tkim czasie prowadzi do zniech臋cenia, spadku motywacji i w efekcie przedwczesnej rezygnacji z odchudzania si臋. Osoby bior膮ce udzia艂 w badaniu w wi臋kszo艣ci nie mia艂y okre艣lonego planu dzia艂ania, co jest zwi膮zane z brakiem konsekwencji鈥
鈥 t艂umaczy trenerka personalna, instruktorka fitness, akrobatyki i sport贸w gimnastycznych Magdalena Toczyd艂owska z klubu sportowego dla kobiet Mrs.Sporty

W konsekwentnym, stopniowym wdra偶aniu nowych nawyk贸w 偶ywieniowych pomo偶e Ci osobisty trener lub 膰wiczenia grupowe z innymi mamami. Rywalizacja motywuje czasami lepiej ni偶 nie jeden trener. Jednak to pod jego okiem masz pewno艣膰, 偶e wszystko idzie zgodnie z planem.