Czy i jakie soki pić w ciąży? Czy są jakieś przeciwwskazania, by pić konkretne soki owocowe lub warzywne? Te i wiele innych pytań zadaliśmy dr. Agnieszce Kozioł-Kozakowskiej Adiunktowi i dietetykowi w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum.



Czy i jakie soki powinny pić kobiety w ciąży?

Ważne, aby dieta przyszłej mamy była zbilansowana i zawierała odpowiednie ilości mikro- i makroskładników. Soki są źródłem wielu witamin i mikroelementów oraz substancji o działaniu antyoksydacyjnym, podobnie jak owoce i warzywa z których są wytworzone. Na przykład 100 ml soku pomidorowego zawiera ok. 200 mg potasu. Zapotrzebowanie na te składniki podczas ciąży wzrasta, więc soki mogą stanowić dobre uzupełnienie jadłospisu ciężarnych i element, który pozwoli zróżnicować ich dietę.

Kobiety w ciąży, które cierpią na refluks zamiast soku pomidorowego który jest wówczas przeciwwskazany mogą uzupełnić zapotrzebowanie szklanką soku pomarańczowego, którego szklanka zawiera 300 mg potasu.

Ponadto soki pomagają w odpowiednim nawodnieniu organizmu przyszłej mamy, które jest szczególnie istotne w czasie ciąży. Zaleca się, aby większość spożywanych płynów (ok. 60-80%) stanowiła woda, resztę zapotrzebowania może pokryć herbata (np.: czerwona, owocowa), mleko oraz soki owocowe i warzywne.


Nasze wideo:

Jakie składniki odżywcze potrzebne ciężarnym znajdziemy w sokach?

Jedną z istotnych substancji dla kobiet w ciąży jest kwas foliowy. Bierze udział w wytwarzaniu kwasów nukleinowych – wewnątrzkomórkowych substancji niezbędnych dla prawidłowego podziału komórek rosnącego płodu. Pełni on również ważną funkcję w procesie wytwarzania krwi matki i dziecka oraz kształtowaniu się narządów płodu. Znajdziemy go w soku z buraków.

Istotną rolę odgrywa także zawarta w wielu sokach witamina A, którą najbezpieczniej jest dostarczać kobietom w ciąży w formie beta karotenu. Ten mikroskładnik wspiera funkcjonowanie błon śluzowych oraz pozwala zachować zdrową i piękną skórę. Źródłem beta karotenu, czyli prowitaminy A jest sok z marchwi. Szklanka (200 ml) soku marchwiowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na ten mikroskładnik.

Sok jabłkowy stanowi z kolei źródło związków polifenolowych regulujących gospodarkę elektrolitową oraz chroniących organizm przed wpływem wolnych rodników. Szklanka (200 ml) soku jabłkowego zawiera od 50 do 100 mg tych substancji. Szklanka (200 ml) soku z powodzeniem może być jedną z 5 porcji owoców i warzyw, które według wskazań dietetyków należy dziennie spożywać.

Czy soki pasteryzowane są bezpieczne dla kobiet w ciąży?

Tak, proces pasteryzacji znacznie zwiększa ich bezpieczeństwo dla kobiet ciężarnych. Dzieje się tak dlatego, że w wyniku pasteryzacji wyeliminowane zostają drobnoustroje oraz enzymy, które pozostawione w produkcie niepasteryzowanym będą prowadzić do naturalnego procesu psucia i mogą stanowić zagrożenie dla szczególnie wrażliwego organizmu przyszłej mamy oraz jej dziecka. Warto przypomnieć również, że ubytek większości witamin w soku pasteryzowanym jest nieznaczny. Na obróbkę termiczną odporne są natomiast składniki mineralne, których zawartość nie zmienia się pod wpływem pasteryzacji.



Czy poleciłaby Pani przyszłym mamom sok pomarańczowy?

Jak najbardziej. Sok pomarańczowy jest dobrym źródłem witaminy C, która przyspiesza zwalczanie infekcji oraz uszczelnia naczynia włosowate, co dla przyszłych mam jest szczególnie ważne. Ten mikroskładnik jest również jednym z głównych przeciwutleniaczy i przyczynia się do prawidłowego metabolizmu energetycznego. Systematyczne dostarczanie witaminy C jest szczególnie istotne, gdyż organizm nie potrafi jej magazynować. Szklanka (200 ml) soku pomarańczowego, także tego pasteryzowanego, zaspokaja 50-60% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

Sok pomarańczowy zawiera również foliany, które mają istotny wpływ na wzrost tkanek matczynych w czasie ciąży i, podobnie jak witamina C, wspierają układ odpornościowy. Ponadto pomagają w zwalczeniu uczucia zmęczenia i znużenia, co w przypadku przyszłych mam wydaje się szczególnie cenne. W soku pomarańczowym znajdziemy również potas, odpowiedzialny za odpowiednie funkcjonowanie mięśni i utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi.

Zobacz także:



Grejpfrut pomaga walczyć z problemami żołądkowymi w ciąży

Dlaczego w ciąży warto jeść jabłka?

Czy na czas karmienia zrezygnować z jedzenia czosnku?