Czy suplementować kwasy DHA w ciąży?

Kwasy DHA należą do nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Są bardzo ważnym elementem zdrowej i zbilansowanej diety każdego człowieka, jednak kobiety spodziewające się dziecka powinny w sposób szczególny zadbać o odpowiednią podaż kwasów DHA, gdyż to one odpowiadają za prawidłowy rozwój wzroku oraz mózgu nienarodzonego dziecka. W jaki sposób przyjmować kwasy DHA w ciąży, w jakich produktach się znajdują i w jakich dawkach należy je suplementować?

Czy suplementować kwasy DHA w ciąży?
pixabay.com

Kwas DHA: działanie

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, w tym w szczególności kwas DHA, odgrywają bardzo ważną rolę w rozwoju mózgu oraz wzroku dziecka. Wspomagają prawidłowy rozwój płodu, zapobiegają przedwczesnemu porodowi i zmniejszają ryzyko depresji poporodowej.

Kwasy DHA a mózg dziecka

Kwas DHA to podstawowy materiał budulcowy mózgu, aż 30 procent kory mózgowej stanowi właśnie on. Płód zaczyna magazynować go w korze od około 26 do 40 tygodnia ciąży, ponieważ w tym okresie przypada najbardziej intensywny rozwój mózgu, a także ośrodkowego układu nerwowego. W tym okresie w mózgu tworzą się narządy mowy, a także funkcje poznawcze. Niedobór kwasu DHA w ciąży może być bardzo groźny dla dziecka. Może doprowadzić do niedorozwoju mózgu lub różnego rodzaju zaburzeń w układzie nerwowym.

Kwasy DHA w ciąży a wzrok dziecka

Kwas DHA jest również bardzo istotny dla prawidłowego rozwoju wzroku płodu. Stanowi on bardzo ważny składnik budulcowy siatkówki oka. Kwas DHA wpływa na poprawę ostrości widzenia u dzieci, a także zapobiega rozwojom wad wzorku oraz zmniejsza ryzyko pojawienia się chorób oka. Dzieci, które w życiu płodowym nie otrzymywały odpowiedniej ilości kwasu DHA, narażone są na pojawienie się retinopatii, utrudniającej prawidłowe widzenie, a nawet na całkowitą utratę wzroku.

Wpływ na odporność i serce dziecka

Kwasy DHA poza dobroczynnym działaniem na mózg oraz wzrok dziecka, są bardzo ważne dla jego odporności. Suplementacja kwasu DHA w dawce 400 mg dziennie przyczyni się do wzmocnienia odporności dziecka, a także zmniejszy ryzyko pojawienia się wad serca, astmy oskrzelowej czy alergii u dziecka.

Kwasy DHA w ciąży

Kwas DHA bardzo pozytywnie oddziałuje na organizm człowieka. Wpływa na lepszą pracę serca, powodując obniżenie poziomu trójglicerydów we krwi, zapobiega demencji, a także wspomaga leczenie niektórych nowotworów. Jest niezwykle ważny nie tylko dla prawidłowego rozwoju dziecka, ale także dla zdrowia przyszłej mamy. Suplementacja preparatami dla ciężarnych z kwasem DHA może zmniejszyć ryzyko wystąpienia powikłań okołoporodowych, a także ryzyko wystąpienia depresji poporodowej. Po porodzie, kobiety karmiące piersią w dalszym ciągu powinny stosować preparaty z kwasem DHA, aby dostarczyć go swojemu dziecku. Jest on bardzo ważny w rozwoju ostrości widzenia, a także ma wpływ na przyrost tkanki kostnej u dzieci.

Niedobór kwasu DHA u ciężarnych

Niedobór kwasu DHA w diecie kobiety ciężarnej może mieć bardzo niekorzystne skutki dla dziecka. Może on wywołać takie zaburzenia jak:

  • zaburzenia układu nerwowego;
  • niedorozwój mózgu;
  • problemy ze wzrokiem;
  • problemy z odpornością;
  • problemy z pamięcią i uczeniem się;
  • obniżona odporność;
  • zmiany emocjonalne.

Każda przyszła mama w trosce o rozwój swojego nienarodzonego dziecka, a także własne zdrowie powinna spożywać odpowiednie produkty, zawierające duże ilości kwasów tłuszczowych omega-3, lub suplementować preparaty z kwasem DHA w ciąży.

W czym szukać kwasu DHA?

Wiemy już, że każda ciężarna powinna zadbać o odpowiednią dawkę kwasów DHA. W czym ich szukać? Są dwie drogi, jakimi możemy zadbać o prawidłową podaż kwasu DHA:

  • odpowiednia dieta, zawierająca produkty bogate w kwas DHA 
  • leki, preparaty, suplementy zawierające tenże kwas.

Najlepszym źródłem kwasu DHA jest mięso ryb morskich, takich jak łosoś, makrela, sardele, śledź, sardynki. Możemy również pobierać kwas DHA z alg morskich oraz owoców morza. Źródłem kwasu DHA są również oleje roślinne takie jak olej z nasion lnu, olej arachidowy, olej rzepakowy, oliwa z oliwek, a także jajka i suszone owoce. Kobiety, które nie spożywają regularnie ryb, oraz innych produktów bogatych w kwas DHA powinny uzupełniać jego poziom poprzez stosowanie prepartów zawierających kwas DHA.

Dawkowanie kwasu DHA w ciąży: od kiedy i jak suplementować?

Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego rekomendują suplementację kwasu DHA w ciąży oraz w trakcie karmienia piersią w dawce nie niższej niż 200 mg, w przypadku stosowania diety zawierającej produkty bogate w ten kwas. Jżeli ciężarna nie spożywa odpowiedniej ilości produktów zawierających kwasy DHA, powinna przyjmować go w dawce co najmniej 600 mg dziennie.

Dodaj komentarz

Znaczenie imion (Imiennik)
Imię Filip (znaczenie, pochodzenie, cechy charakteru i zdrobnienia)
Poznaj Filipa i jego cechy charakteru! Dowiedz się co myślą o nim znajomi, jakim jest partnerem, czy to domator, czy imprezowicz. Odkryj jego prawdziwą naturę! Znaczenie imienia Filip Filip to prawdziwy wulkan
Czytaj dalej
Rozszerzanie diety niemowlaka
Mandarynki, pomarańcze i inne cytrusy dla niemowlaka
Od kiedy podawać dziecku owoce egzotyczne? Alergie są tak powszechne, że rodzice często zwlekają z podaniem dziecku pomarańcza lub mandarynki. Czy strach przed owocami egzotycznymi w diecie niemowlaka jest słuszny? Czy
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Truskawki w ciąży i podczas karmienia piersią
Truskawki to nieodłączny element pierwszych letnich dni. Przypadający na przełom maja i czerwca początek sezonu na te owoce zwiastuje, że wakacje są już blisko. Uwielbiane przez Polaków w każdej postaci:
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Pistacje w ciąży i podczas karmienia piersią
Pistacje to fantastyczny dodatek do wielu potraw, nie tylko tych codziennych, ale także przygotowywanych na uroczyste przyjęcia. Idealnie komponują się z mięsami, dobrze smakują w sałatkach. Są niezastąpione w deserach
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Krewetki w ciąży i podczas karmienia piersią
Krewetki jeszcze do niedawna uważane były za przysmak wykwintny, który gościł jedynie na talerzach najbardziej zamożnych. Obecnie stają się coraz bardziej popularne i dzięki dyskontom spożywczym mamy do nich ułatwiony
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Orzechy w ciąży i podczas karmienia piersią
Wyrazy „orzechy” i „samo zdrowie” mogą być praktycznie uważane za synonimy. Od stuleci wiadomo, że orzechy zawierają w sobie substancje mające bardzo pozytywny wpływ na organizm człowieka, przez co ich
Czytaj dalej