Motoryka duża i mała – Umiejętności motoryczne od A do Z
Motoryka duża i mała to dwa podstawowe typy motoryki, czyli ogólnej sprawności fizycznej i ruchowej człowieka oraz jego umiejętności wykonywania zadań ruchowych. Motoryka mała to sprawność dłoni i palców, a duża – całego ciała. W jaki sposób wspierać rozwój motoryki dużej oraz małej? Czego w zakresie motoryki powinniśmy oczekiwać od naszych dzieci w wieku szkolnym oraz przedszkolnym? Jak tworzyć cele, kształcić mocne strony i wcześnie wykrywać wszelkie zaburzenia w tym zakresie?

Motoryka duża – definicja i opis
Duża motoryka odnosi się do zręczności ruchowej i sprawności całego ciała lub sporej jego części. To czynności wymagające precyzyjnej i ogólnej koordynacji. Człowiek uczy się ich od najmłodszych lat. Motoryka duża to szeroko pojęta aktywność ruchowa. Ta najbardziej efektywnie rozwija układ nerwowy, koordynację ruchową oraz koncentrację uwagi.
Motoryka duża ma ogromny wpływ na rozwój motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów dłonią i palcami. Motoryka duża jest nadrzędną w stosunku do małej.
Motoryka duża – przykłady
Motoryka duża nakazuje spojrzeć na ruchy ciała człowieka z perspektywy makro. Są to ruchy całego ciała lub znacznej jego części. To bardzo szeroko pojęta codzienna aktywność fizyczna, która wymusza zachowanie koordynacji ruchowej i koncentracji. Motoryka duża to: bieganie, skakanie, czołganie się, jazda na rowerze, pływanie, pokonywanie przeszkód, gry zespołowe oraz wszelkiego rodzaju zabawy równoważne, gdzie decydujące znaczenie ma koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Motoryka duża – zabawki i ćwiczenia, które wspierają jej rozwój
Prawidłowy rozwój motoryki dużej jest niezbędny dla właściwej sprawności fizycznej dzieci oraz osób dorosłych. Kiedy u dzieci przebiega w sposób właściwy i niezakłócony, to stanowi silną podstawę dla nauki czynności takich jak: pisanie, czytanie, koncentracja, orientacja przestrzenna i koordynacja ruchowo-wzrokowa.
Motorykę należy wykształcić i ją doskonalić. W przypadku motoryki dużej ważne jest wpływanie na szeroko pojęty rozwój fizyczny dzieci. W tym przypadku doskonale sprawdzą się wszelkie gry zespołowe, jazda na rowerze, pływanie, skakanie, chodzenie, bieganie, wspinanie się i ćwiczenia kształtujące równowagę.
Motoryka mała – definicja
Mała motoryka to ruchy palców oraz dłoni. Swoim zakresem jest zdecydowanie mniejsza niż motoryka duża, jednak wymaga dużo więcej skupienia oraz koncentracji uwagi. Motoryka mała powinna być rozpatrywana w skali mikro. Chodzi tutaj o ruchy ręki i czynności czysto manualne.
Na rozwój motoryki małej najsilniejszy wpływ ma umiejętność wykonywania skomplikowanych zadań z zakresu motoryki dużej, która pełni funkcję nadrzędną. Ta uczy koncentracji i skupienia uwagi, co jest niezbędne dla wykonywania precyzyjnych ruchów dłonią.
Dla prawidłowego rozwoju swojej pociechy, rodzic powinien dołożyć wszelkich starań, aby jego dzieci w wieku przedszkolnym nabyły jak najwięcej umiejętności opiewających o zagadnienia związane z motoryką dużą, aby w przyszłości z powodzeniem mogły wykonywać zadania szkolne.
Motoryka mała – przykłady
Motoryka mała opiera się na wykonywaniu precyzyjnych ruchów dłonią oraz palcami, które wymagają skupienia uwagi i koncentracji. Do zadań z zakresu małej motoryki możemy zaliczyć: pisanie, malowanie, rysowanie, kolorowanie, ugniatanie, rzeźbienie, układanie klocków i puzzli, lepienie z plasteliny i modeliny, chwytanie przedmiotów, zawiązywanie butów oraz zapinanie guzików.
Motoryka mała – zabawki, które wspierają jej rozwój
Pomoce, które posłużą do rozwoju motoryki małej to wszelkiego rodzaju artykuły plastyczne: plastelina, modelina, kredki, flamastry, kolorowy papier i blok plastyczny. Starsze dzieci mogą odnaleźć swoją pasję w układaniu klocków, lepieniu z gliny, układaniu puzzli, szyciu czy wyszywaniu.
Motoryka mała a grafomotoryka
Grafmotoryka to najprościej rzecz ujmując – umiejętność pisania i rysowania. Ta początkowo powinna być związana jedynie z kształtowaniem prawidłowej orientacji w przestrzeni. Następnie warto zacząć oswajać dziecko z tablicami, a na samym końcu z kartką papieru. Ważne, aby nasza pociecha wyćwiczyła umiejętność pisania w płaszczyźnie pionowej. Płaszczyzna pozioma powinna być kolejnym krokiem nauki.
Dla prawidłowego rozwoju grafmotoryki niezbędne są ćwiczenia z zakresu motoryki dużej. Dziecko powinno mieć jak najwięcej możliwości dla ruchu, zabawy i wykonywania ćwiczeń fizycznych. Dziecko musi czuć, że może w sposób swobodny wyrażać swoją ekspresję ruchową i manualną. Nigdy nie powinno mu zabraknąć pod ręką kredek i kawałka wolnej podłogi do podskoków i biegania.
Motoryka mała i duża dziecka w wieku przedszkolnym
Przed wkroczeniem w wiek przedszkolny dziecko powinno już potrafić:
- samodzielnie chodzić, przykucać, biegać,
- wchodzić po schodach i wdrapywać się na meble,
- stawać na jednej nodze i utrzymywać równowagę,
- posługiwać się sztućcami,
- manipulować przedmiotami,
- rzucać i kopać piłkę.
W wieku przedszkolnym nasza pociecha powinna potrafić:
- swobodnie biegać i przeskakiwać z nogi na nogę,
- sprawnie korzystać z narzędzi,
- sprawnie wchodzić i schodzić ze schodów,
- celnie: łapać, rzucać oraz kopać,
- utrzymywać równowagę ciała,
- łączyć kilka czynności ruchowych,
- malować i rysować w płaszczyźnie pionowej oraz poziomej,
- potrafić lepić z plasteliny, modeliny, gliny, piasku i błota.
Motoryka mała i duża dziecka w wieku szkolnym
Dziecko w wieku szkolnym powinno:
- osiągnąć dojrzałość w wykonywaniu prostych czynności ruchowych,
- potrafić wykonać minimum połowę ruchów, które wykonuje człowiek dorosły,
- samodzielnie się ubierać,
- wykonywać harmonijne, spójne, płynne i rytmiczne ruchy.
W okresie dojrzewania płciowego zakłóceniu ulegać mogą: koordynacja ruchowa oraz precyzja ich wykonywania. Wszystko to powróci do normy i pełnej sprawności po osiągnięciu dojrzałości płciowej.
Rodzice pytają o motorykę dużą i małą:
Co usprawniamy za pomocą motoryki małej?
Motoryka mała najogólniej rzecz ujmując opiewa o sprawność dłoni i palców. Motoryka mała nie jest cechą wrodzoną. Każdy człowiek musi ją ukształtować przy pomocy ćwiczeń. Motoryka mała to przede wszystkim: chwytanie przedmiotów jedną ręką, zgniatanie, poruszanie danym przedmiotem oraz skoordynowanie ruchów obydwu dłoni.
Na czym polega motoryka mała?
Motoryka mała opiera się na sprawności dłoni oraz palców. Nie jest cechą wrodzoną i należy ją wykształcić poprzez wykonywanie codziennych czynności. Dzięki małej motoryce możemy chwytać przedmioty jedną ręką, wykonywać precyzyjne zdania wybranymi palcami, poruszać danymi przedmiotami, aby osiągać większe cele i koordynować ruch różnych palców u obydwu rąk.
Jak ćwiczyć małą motorykę?
Pomysłów na wykształcenie, ćwiczenie i doskonalenie umiejętności związanych z małą motoryką jest naprawdę wiele. Do najpopularniejszych z nich z pewnością możemy zaliczyć:
- malowanie kształtów, szlaczków i wzorków, szczególnie tych dużych i na dużych arkuszach papieru,
- układanie klocków i puzzli,
- zabawy z wykorzystaniem nożyczek,
- lepienie z ciasta, plasteliny lub modeliny,
- łączenie zaznaczonych punktów,
- kolorowanie,
- tworzenie konstrukcji z papieru, zapałek itp.
- Motoryka duża – definicja i opis
- Motoryka duża – przykłady
- Motoryka duża – zabawki i ćwiczenia, które wspierają jej rozwój
- Motoryka mała – definicja
- Motoryka mała – przykłady
- Motoryka mała – zabawki, które wspierają jej rozwój
- Motoryka mała a grafomotoryka
- Motoryka mała i duża dziecka w wieku przedszkolnym
- Motoryka mała i duża dziecka w wieku szkolnym
- Rodzice pytają o motorykę dużą i małą:
Krótszy rok szkolny? Aż 179 dni wolnych od szkoły w 2022/23
Groźna internetowa zabawa powodem okaleczeń i śmierci dzieci? Niebieski wieloryb owiany jest złą sławą. Na czym polega?
Najpopularniejsze imiona w Polsce 2022. Ranking może Cię zaskoczyć! Które imiona królują w zestawieniu?
Co powinna zawierać wyprawka do 1 klasy? Sprawdź listę niezbędnych przedmiotów!
Wyniki 2 rekrutacji do liceum 2022. Co jeśli dziecko nie dostało się do żadnej szkoły średniej?
Kiedy rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023? Znamy już kalendarz na kolejne miesiące
- Rodzice.pl
- Niemowlę
- Rozwój niemowląt
- Motoryka duża i mała – Umiejętności motoryczne od A do Z
Kiedy dziecko zaczyna mówić i jakie są jego pierwsze słowa?
Niezależnie od tego, czy niemowlę jest pierwszym dzieckiem w domu, czy kolejnym potomkiem, wszyscy rodzice z upragnieniem czekają na pierwsze słowa dziecka. Przez pierwszy rok życia niemowlę rozwija się bardzo...
Czytaj dalej →Kąpiel z dzieckiem. Czy z maluszkiem można się kąpać? “Czy to normalne?”
Na facebookowych grupach rodzicielskich coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące wspólnej kąpieli rodzica i dziecka. Od jakiego wieku nagość rodziców przy dzieciach jest czymś niestosownym? Czy płeć rodzica i dziecka...
Czytaj dalej →Dziesiąty miesiąc życia dziecka
W dziesiątym miesiącu życia dziecka maluch ciągle doskonali swoje umiejętności, ćwiczy koordynację ruchową, siadanie, przekładanie przedmiotów z rączki do rączki, chwytanie i wiele innych ruchów. Duża część dzieci w tym...
Czytaj dalej →Rozmiar buta a wiek dziecka – rozmiary butów dziecięcych
Rozmiar buta a wiek dziecka – chyba każdy rodzic spotkał się z tym dylematem. Problem z doborem odpowiedniego obuwia pojawia się nie tylko podczas zakupów online, ale także, gdy wraz...
Czytaj dalej →Masaż dziecka metodą Shantala
Masaż Shantala to pochodząca z dalekiej Azji sztuka masowania niemowląt, która robi od kilkunastu lat furorę w krajach europejskich i w Stanach Zjednoczonych. Na czym polega jej sukces? Masaże metodą Shantala...
Czytaj dalej →Ćwiczenia przygotowujące do raczkowania
W okolicach piątego miesiąca życia dziecka przychodzi czas, gdy zaczyna ono uczyć się nowych umiejętności związanych z poruszaniem się. Do tej pory maluch świetnie już opanował samodzielne trzymanie główki, rozglądanie...
Czytaj dalej →“Nie kołysz, bo go przyzwyczajasz”. Czy niemowlęta powinno się kołysać?
Wokół kołysania dzieci prowadzona jest dyskusja dwóch rodzicielskich obozów: jedni są przekonani, że “bujanie” to prosta droga do wypracowania negatywnych nawyków u dzieci. Drudzy, że kołysanie niemowlaka jest odpowiedzią na...
Czytaj dalej →Drugi miesiąc życia dziecka
Drugi miesiąc życia dziecka Drugi miesiąc życia dziecka to czas, gdy maluch jest już przyzwyczajony do życia poza brzuszkiem mamy. W tym czasie następuje jego szybki rozwój, zarówno fizyczny, jak...
Czytaj dalej →Dziecko uzależnione od telefonu
Mamo, czy telefon już działa? Niedawno mój syn dostał szlaban na telefon. Niby normalna sprawa, tyle że Stasiek ma dopiero rok i dwa miesiące. Kilka miesięcy temu nie przeszłoby mi...
Czytaj dalej →Wieloaspektowy rozwój dziecka: Jak wspierać rozwój motoryczny, emocjonalny i społeczny dziecka?
Pierwszy rok życia dziecka to rok tak zwanych kamieni milowych. Rozwój dziecka przebiega w tym okresie bardzo intensywnie. Z każdym kolejnym miesiącem dziecko nabywa nowe umiejętności, staje się coraz bardziej...
Czytaj dalej →Czy moje dziecko rozwija się prawidłowo? Czym są kamienie milowe w rozwoju dziecka?
Większość świeżo upieczonych rodziców, wraz z pojawieniem się potomka na świecie nabywa pewną przypadłość, z którą bardzo trudno sobie poradzić i się jej pozbyć. Permanentne zamartwianie się — bo o...
Czytaj dalej →Zaburzenia integracji sensorycznej
Istnieje szereg zachowań dziecka, które powinny wzbudzić niepokój rodziców. Związane są one z nadwrażliwością na pewne bodźce, które drażnią malucha: światło jest zbyt jasne, zapachy za intensywne, ubranie stale “drapie”, kredka zawsze...
Czytaj dalej →Pieluchom mówimy „Pa, pa!”! Jak ułatwić maluchowi naukę korzystania z nocniczka?
Już od najmłodszych lat maluch stale się uczy i poznaje świat, a my chcemy jak najlepiej wspierać go na kolejnych etapach rozwoju. Jednym z przełomowych momentów dla dziecka jest rezygnacja...
Czytaj dalej →Bobomigi, czyli język migowy dla niemowląt
Znane powiedzenie mówi, że przez pierwsze dwa lata życia dziecka rodzic nie może się doczekać aż zacznie mówić, a przez kolejnych szesnaście czeka, aż zamilknie. Prawda jest jednak taka, że...
Czytaj dalej →Recenzja rodzica: “PUCIO i ćwiczenia z mówienia, czyli nowe słowa i zdania”
Wydaje mi się, że już o tym pisałem, ale za każdym razem, gdy myślę o książkach dla dzieci, wracam wspomnieniami do swojego dzieciństwa. Moim najbardziej odległym czasowo wspomnieniem jest wspólne...
Czytaj dalej →Wiersze na Boże Narodzenie dla dzieci [krótkie, piękne rymowanki]
Wiersze na Boże Narodzenie dla dzieci sprawdzą się szczególnie przy wigilijnym stole, podczas spotkania ze Świętym Mikołajem, kiedy malec będzie musiał „wykupić” swój prezent lub podczas szkolnych występów. Prezentujemy najpiękniejsze...
Czytaj dalej →Jak podgrzać ziemniaki? O tym trzeba pamiętać, aby zachować pyszny smak!
Ziemniaki to niewątpliwie jeden z ulubionych przysmaków w naszym kraju. Najczęściej wykorzystuje się go oczywiście jako dodatek do innych potraw, ale niekiedy stają się również głównym punktem posiłku – bywają...
Czytaj dalej →Pierwszy katarek, czyli kiedy niemowlę zaczyna oddychać ustami…
Jak szybko poradzić sobie z katarkiem u dziecka i nie dopuszczać do jego powstania? Niemal każdy rodzic wpada natychmiast w zaniepokojenie, kiedy niemowlę zaczyna oddychać ustami. Jeśli zauważyłaś takie zachowanie...
Czytaj dalej →