Motoryka duża i mała – Umiejętności motoryczne od A do Z

Motoryka duża i mała to dwa podstawowe typy motoryki, czyli ogólnej sprawności fizycznej i ruchowej człowieka oraz jego umiejętności wykonywania zadań ruchowych. Motoryka mała to sprawność dłoni i palców, a duża – całego ciała. W jaki sposób wspierać rozwój motoryki dużej oraz małej? Czego w zakresie motoryki powinniśmy oczekiwać od naszych dzieci w wieku szkolnym oraz przedszkolnym? Jak tworzyć cele, kształcić mocne strony i wcześnie wykrywać wszelkie zaburzenia w tym zakresie?

Motoryka duża – definicja i opis

Duża motoryka odnosi się do zręczności ruchowej i sprawności całego ciała lub sporej jego części. To czynności wymagające precyzyjnej i ogólnej koordynacji. Człowiek uczy się ich od najmłodszych lat. Motoryka duża to szeroko pojęta aktywność ruchowa. Ta najbardziej efektywnie rozwija układ nerwowy, koordynację ruchową oraz koncentrację uwagi.

Motoryka duża ma ogromny wpływ na rozwój motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów dłonią i palcami. Motoryka duża jest nadrzędną w stosunku do małej.

Motoryka duża – przykłady

Motoryka duża nakazuje spojrzeć na ruchy ciała człowieka z perspektywy makro. Są to ruchy całego ciała lub znacznej jego części. To bardzo szeroko pojęta codzienna aktywność fizyczna, która wymusza zachowanie koordynacji ruchowej i koncentracji. Motoryka duża to: bieganie, skakanie, czołganie się, jazda na rowerze, pływanie, pokonywanie przeszkód, gry zespołowe oraz wszelkiego rodzaju zabawy równoważne, gdzie decydujące znaczenie ma koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Motoryka duża – zabawki i ćwiczenia, które wspierają jej rozwój

Prawidłowy rozwój motoryki dużej jest niezbędny dla właściwej sprawności fizycznej dzieci oraz osób dorosłych. Kiedy u dzieci przebiega w sposób właściwy i niezakłócony, to stanowi silną podstawę dla nauki czynności takich jak: pisanie, czytanie, koncentracja, orientacja przestrzenna i koordynacja ruchowo-wzrokowa.

Motorykę należy wykształcić i ją doskonalić. W przypadku motoryki dużej ważne jest wpływanie na szeroko pojęty rozwój fizyczny dzieci. W tym przypadku doskonale sprawdzą się wszelkie gry zespołowe, jazda na rowerze, pływanie, skakanie, chodzenie, bieganie, wspinanie się i ćwiczenia kształtujące równowagę.

Motoryka mała – definicja

Mała motoryka to ruchy palców oraz dłoni. Swoim zakresem jest zdecydowanie mniejsza niż motoryka duża, jednak wymaga dużo więcej skupienia oraz koncentracji uwagi. Motoryka mała powinna być rozpatrywana w skali mikro. Chodzi tutaj o ruchy ręki i czynności czysto manualne.

Na rozwój motoryki małej najsilniejszy wpływ ma umiejętność wykonywania skomplikowanych zadań z zakresu motoryki dużej, która pełni funkcję nadrzędną. Ta uczy koncentracji i skupienia uwagi, co jest niezbędne dla wykonywania precyzyjnych ruchów dłonią.

Dla prawidłowego rozwoju swojej pociechy, rodzic powinien dołożyć wszelkich starań, aby jego dzieci w wieku przedszkolnym nabyły jak najwięcej umiejętności opiewających o zagadnienia związane z motoryką dużą, aby w przyszłości z powodzeniem mogły wykonywać zadania szkolne.

Motoryka mała – przykłady

Motoryka mała opiera się na wykonywaniu precyzyjnych ruchów dłonią oraz palcami, które wymagają skupienia uwagi i koncentracji. Do zadań z zakresu małej motoryki możemy zaliczyć: pisanie, malowanie, rysowanie, kolorowanie, ugniatanie, rzeźbienie, układanie klocków i puzzli, lepienie z plasteliny i modeliny, chwytanie przedmiotów, zawiązywanie butów oraz zapinanie guzików.

Motoryka mała – zabawki, które wspierają jej rozwój

Pomoce, które posłużą do rozwoju motoryki małej to wszelkiego rodzaju artykuły plastyczne: plastelina, modelina, kredki, flamastry, kolorowy papier i blok plastyczny. Starsze dzieci mogą odnaleźć swoją pasję w układaniu klocków, lepieniu z gliny, układaniu puzzli, szyciu czy wyszywaniu.

Motoryka mała a grafomotoryka

Grafmotoryka to najprościej rzecz ujmując – umiejętność pisania i rysowania. Ta początkowo powinna być związana jedynie z kształtowaniem prawidłowej orientacji w przestrzeni. Następnie warto zacząć oswajać dziecko z tablicami, a na samym końcu z kartką papieru. Ważne, aby nasza pociecha wyćwiczyła umiejętność pisania w płaszczyźnie pionowej. Płaszczyzna pozioma powinna być kolejnym krokiem nauki.

Dla prawidłowego rozwoju grafmotoryki niezbędne są ćwiczenia z zakresu motoryki dużej. Dziecko powinno mieć jak najwięcej możliwości dla ruchu, zabawy i wykonywania ćwiczeń fizycznych. Dziecko musi czuć, że może w sposób swobodny wyrażać swoją ekspresję ruchową i manualną. Nigdy nie powinno mu zabraknąć pod ręką kredek i kawałka wolnej podłogi do podskoków i biegania.

Motoryka mała i duża dziecka w wieku przedszkolnym

Przed wkroczeniem w wiek przedszkolny dziecko powinno już potrafić:

  • samodzielnie chodzić, przykucać, biegać,
  • wchodzić po schodach i wdrapywać się na meble,
  • stawać na jednej nodze i utrzymywać równowagę,
  • posługiwać się sztućcami,
  • manipulować przedmiotami,
  • rzucać i kopać piłkę.

W wieku przedszkolnym nasza pociecha powinna potrafić:

  • swobodnie biegać i przeskakiwać z nogi na nogę,
  • sprawnie korzystać z narzędzi,
  • sprawnie wchodzić i schodzić ze schodów,
  • celnie: łapać, rzucać oraz kopać,
  • utrzymywać równowagę ciała,
  • łączyć kilka czynności ruchowych,
  • malować i rysować w płaszczyźnie pionowej oraz poziomej,
  • potrafić lepić z plasteliny, modeliny, gliny, piasku i błota.

Motoryka mała i duża dziecka w wieku szkolnym

Dziecko w wieku szkolnym powinno:

  • osiągnąć dojrzałość w wykonywaniu prostych czynności ruchowych,
  • potrafić wykonać minimum połowę ruchów, które wykonuje człowiek dorosły,
  • samodzielnie się ubierać,
  • wykonywać harmonijne, spójne, płynne i rytmiczne ruchy.

W okresie dojrzewania płciowego zakłóceniu ulegać mogą: koordynacja ruchowa oraz precyzja ich wykonywania. Wszystko to powróci do normy i pełnej sprawności po osiągnięciu dojrzałości płciowej.

Rodzice pytają o motorykę dużą i małą:

Co usprawniamy za pomocą motoryki małej?

Motoryka mała najogólniej rzecz ujmując opiewa o sprawność dłoni i palców. Motoryka mała nie jest cechą wrodzoną. Każdy człowiek musi ją ukształtować przy pomocy ćwiczeń. Motoryka mała to przede wszystkim: chwytanie przedmiotów jedną ręką, zgniatanie, poruszanie danym przedmiotem oraz skoordynowanie ruchów obydwu dłoni.

Na czym polega motoryka mała?

Motoryka mała opiera się na sprawności dłoni oraz palców. Nie jest cechą wrodzoną i należy ją wykształcić poprzez wykonywanie codziennych czynności. Dzięki małej motoryce możemy chwytać przedmioty jedną ręką, wykonywać precyzyjne zdania wybranymi palcami, poruszać danymi przedmiotami, aby osiągać większe cele i koordynować ruch różnych palców u obydwu rąk.

Jak ćwiczyć małą motorykę?

Pomysłów na wykształcenie, ćwiczenie i doskonalenie umiejętności związanych z małą motoryką jest naprawdę wiele. Do najpopularniejszych z nich z pewnością możemy zaliczyć:

  • malowanie kształtów, szlaczków i wzorków, szczególnie tych dużych i na dużych arkuszach papieru,
  • układanie klocków i puzzli,
  • zabawy z wykorzystaniem nożyczek,
  • lepienie z ciasta, plasteliny lub modeliny,
  • łączenie zaznaczonych punktów,
  • kolorowanie,
  • tworzenie konstrukcji z papieru, zapałek itp.

Dodaj komentarz

Zdrowie dziecka, Rozwój niemowląt

Zaburzenia integracji sensorycznej

Istnieje szereg zachowań dziecka, które powinny wzbudzić niepokój rodziców. Związane są one z nadwrażliwością na pewne bodźce, które drażnią malucha: światło jest zbyt jasne, zapachy za intensywne, ubranie stale “drapie”, kredka zawsze...

Czytaj dalej →
Rozwój niemowląt

Ile powinno ważyć niemowlę?

Waga dziecka często jest powodem zmartwienia rodziców. Niektórym wydaje się, że maluch jest zbyt pulchny, a innym z kolei, że zbyt drobny. Najważniejsze jest jednak nie to, ile waży malec, ale...

Czytaj dalej →
Rozwój niemowląt

Kiedy zanika odruch moro u niemowląt?

Odruch moro to jeden z automatycznych ruchów, które można zaobserwować u noworodków i niemowląt. Pojawia się już w 9 tygodniu życia płodowego i utrzymuje kilka miesięcy po narodzinach. Jego występowanie...

Czytaj dalej →
Rozwój niemowląt

Nauka korzystania z nocnika

Nauka korzystania z nocnika to kolejny krok w dorosłość, który wykonuje Twój maluch. Świadome regulowanie potrzeb fizjologicznych świadczy o tym, że dziecko dojrzewa. Zazwyczaj okres nauki przypada na okolice 15-30...

Czytaj dalej →
Rozwój niemowląt

Kiedy dziecko zaczyna skakać?

„Kiedy dziecko zaczyna skakać?” to pytanie dosyć często zadawane na forach internetowych dla rodziców. Tempo rozwoju dziecka to bardzo indywidualna sprawa, więc u każdego etap ten następuje w trochę innym...

Czytaj dalej →
Zdrowie dziecka

Autyzm u dzieci

Psychika człowieka kształtuje się kilkadziesiąt lat. Etapem największego jej rozwoju jest dzieciństwo. Rodzimy się z pewną pulą genów, która może – ale nie musi predysponować nas do wystąpienia konkretnych cech...

Czytaj dalej →
Niemowlę

Łzy u niemowlaka

Płacz dziecka to jego pierwsza metoda komunikowania się z otoczeniem. Nie umie jeszcze w żaden inny sposób wyrażać swoich potrzeb i emocji. Jako młodzi rodzice zapewne usłyszycie wiele dobrych rad...

Czytaj dalej →
Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
Logo
Enable registration in settings - general