Motoryka duża i mała – Umiejętności motoryczne od A do Z

Motoryka duża i mała to dwa podstawowe typy motoryki, czyli ogólnej sprawności fizycznej i ruchowej człowieka oraz jego umiejętności wykonywania zadań ruchowych. Motoryka mała to sprawność dłoni i palców, a duża – całego ciała. W jaki sposób wspierać rozwój motoryki dużej oraz małej? Czego w zakresie motoryki powinniśmy oczekiwać od naszych dzieci w wieku szkolnym oraz przedszkolnym? Jak tworzyć cele, kształcić mocne strony i wcześnie wykrywać wszelkie zaburzenia w tym zakresie?

Motoryka duża i mała – Umiejętności motoryczne od A do Z

Motoryka duża – definicja i opis

Duża motoryka odnosi się do zręczności ruchowej i sprawności całego ciała lub sporej jego części. To czynności wymagające precyzyjnej i ogólnej koordynacji. Człowiek uczy się ich od najmłodszych lat. Motoryka duża to szeroko pojęta aktywność ruchowa. Ta najbardziej efektywnie rozwija układ nerwowy, koordynację ruchową oraz koncentrację uwagi.

Motoryka duża ma ogromny wpływ na rozwój motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów dłonią i palcami. Motoryka duża jest nadrzędną w stosunku do małej.

Motoryka duża – przykłady

Motoryka duża nakazuje spojrzeć na ruchy ciała człowieka z perspektywy makro. Są to ruchy całego ciała lub znacznej jego części. To bardzo szeroko pojęta codzienna aktywność fizyczna, która wymusza zachowanie koordynacji ruchowej i koncentracji. Motoryka duża to: bieganie, skakanie, czołganie się, jazda na rowerze, pływanie, pokonywanie przeszkód, gry zespołowe oraz wszelkiego rodzaju zabawy równoważne, gdzie decydujące znaczenie ma koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Motoryka duża – zabawki i ćwiczenia, które wspierają jej rozwój

Prawidłowy rozwój motoryki dużej jest niezbędny dla właściwej sprawności fizycznej dzieci oraz osób dorosłych. Kiedy u dzieci przebiega w sposób właściwy i niezakłócony, to stanowi silną podstawę dla nauki czynności takich jak: pisanie, czytanie, koncentracja, orientacja przestrzenna i koordynacja ruchowo-wzrokowa.

Motorykę należy wykształcić i ją doskonalić. W przypadku motoryki dużej ważne jest wpływanie na szeroko pojęty rozwój fizyczny dzieci. W tym przypadku doskonale sprawdzą się wszelkie gry zespołowe, jazda na rowerze, pływanie, skakanie, chodzenie, bieganie, wspinanie się i ćwiczenia kształtujące równowagę.

Sprawdź:  Kalkulator wzrostu dziecka: Jak obliczyć wzrost dziecka?

Motoryka mała – definicja

Mała motoryka to ruchy palców oraz dłoni. Swoim zakresem jest zdecydowanie mniejsza niż motoryka duża, jednak wymaga dużo więcej skupienia oraz koncentracji uwagi. Motoryka mała powinna być rozpatrywana w skali mikro. Chodzi tutaj o ruchy ręki i czynności czysto manualne.

Na rozwój motoryki małej najsilniejszy wpływ ma umiejętność wykonywania skomplikowanych zadań z zakresu motoryki dużej, która pełni funkcję nadrzędną. Ta uczy koncentracji i skupienia uwagi, co jest niezbędne dla wykonywania precyzyjnych ruchów dłonią.

Dla prawidłowego rozwoju swojej pociechy, rodzic powinien dołożyć wszelkich starań, aby jego dzieci w wieku przedszkolnym nabyły jak najwięcej umiejętności opiewających o zagadnienia związane z motoryką dużą, aby w przyszłości z powodzeniem mogły wykonywać zadania szkolne.

Motoryka mała – przykłady

Motoryka mała opiera się na wykonywaniu precyzyjnych ruchów dłonią oraz palcami, które wymagają skupienia uwagi i koncentracji. Do zadań z zakresu małej motoryki możemy zaliczyć: pisanie, malowanie, rysowanie, kolorowanie, ugniatanie, rzeźbienie, układanie klocków i puzzli, lepienie z plasteliny i modeliny, chwytanie przedmiotów, zawiązywanie butów oraz zapinanie guzików.

Motoryka mała – zabawki, które wspierają jej rozwój

Pomoce, które posłużą do rozwoju motoryki małej to wszelkiego rodzaju artykuły plastyczne: plastelina, modelina, kredki, flamastry, kolorowy papier i blok plastyczny. Starsze dzieci mogą odnaleźć swoją pasję w układaniu klocków, lepieniu z gliny, układaniu puzzli, szyciu czy wyszywaniu.

Motoryka mała a grafomotoryka

Grafmotoryka to najprościej rzecz ujmując – umiejętność pisania i rysowania. Ta początkowo powinna być związana jedynie z kształtowaniem prawidłowej orientacji w przestrzeni. Następnie warto zacząć oswajać dziecko z tablicami, a na samym końcu z kartką papieru. Ważne, aby nasza pociecha wyćwiczyła umiejętność pisania w płaszczyźnie pionowej. Płaszczyzna pozioma powinna być kolejnym krokiem nauki.

Dla prawidłowego rozwoju grafmotoryki niezbędne są ćwiczenia z zakresu motoryki dużej. Dziecko powinno mieć jak najwięcej możliwości dla ruchu, zabawy i wykonywania ćwiczeń fizycznych. Dziecko musi czuć, że może w sposób swobodny wyrażać swoją ekspresję ruchową i manualną. Nigdy nie powinno mu zabraknąć pod ręką kredek i kawałka wolnej podłogi do podskoków i biegania.

Sprawdź:  Męskie sprawy małego mężczyzny

Motoryka mała i duża dziecka w wieku przedszkolnym

Przed wkroczeniem w wiek przedszkolny dziecko powinno już potrafić:

  • samodzielnie chodzić, przykucać, biegać,
  • wchodzić po schodach i wdrapywać się na meble,
  • stawać na jednej nodze i utrzymywać równowagę,
  • posługiwać się sztućcami,
  • manipulować przedmiotami,
  • rzucać i kopać piłkę.

W wieku przedszkolnym nasza pociecha powinna potrafić:

  • swobodnie biegać i przeskakiwać z nogi na nogę,
  • sprawnie korzystać z narzędzi,
  • sprawnie wchodzić i schodzić ze schodów,
  • celnie: łapać, rzucać oraz kopać,
  • utrzymywać równowagę ciała,
  • łączyć kilka czynności ruchowych,
  • malować i rysować w płaszczyźnie pionowej oraz poziomej,
  • potrafić lepić z plasteliny, modeliny, gliny, piasku i błota.

Motoryka mała i duża dziecka w wieku szkolnym

Dziecko w wieku szkolnym powinno:

  • osiągnąć dojrzałość w wykonywaniu prostych czynności ruchowych,
  • potrafić wykonać minimum połowę ruchów, które wykonuje człowiek dorosły,
  • samodzielnie się ubierać,
  • wykonywać harmonijne, spójne, płynne i rytmiczne ruchy.

W okresie dojrzewania płciowego zakłóceniu ulegać mogą: koordynacja ruchowa oraz precyzja ich wykonywania. Wszystko to powróci do normy i pełnej sprawności po osiągnięciu dojrzałości płciowej.

Rodzice pytają o motorykę dużą i małą:

Co usprawniamy za pomocą motoryki małej?

Motoryka mała najogólniej rzecz ujmując opiewa o sprawność dłoni i palców. Motoryka mała nie jest cechą wrodzoną. Każdy człowiek musi ją ukształtować przy pomocy ćwiczeń. Motoryka mała to przede wszystkim: chwytanie przedmiotów jedną ręką, zgniatanie, poruszanie danym przedmiotem oraz skoordynowanie ruchów obydwu dłoni.

Na czym polega motoryka mała?

Motoryka mała opiera się na sprawności dłoni oraz palców. Nie jest cechą wrodzoną i należy ją wykształcić poprzez wykonywanie codziennych czynności. Dzięki małej motoryce możemy chwytać przedmioty jedną ręką, wykonywać precyzyjne zdania wybranymi palcami, poruszać danymi przedmiotami, aby osiągać większe cele i koordynować ruch różnych palców u obydwu rąk.

Jak ćwiczyć małą motorykę?

Pomysłów na wykształcenie, ćwiczenie i doskonalenie umiejętności związanych z małą motoryką jest naprawdę wiele. Do najpopularniejszych z nich z pewnością możemy zaliczyć:

  • malowanie kształtów, szlaczków i wzorków, szczególnie tych dużych i na dużych arkuszach papieru,
  • układanie klocków i puzzli,
  • zabawy z wykorzystaniem nożyczek,
  • lepienie z ciasta, plasteliny lub modeliny,
  • łączenie zaznaczonych punktów,
  • kolorowanie,
  • tworzenie konstrukcji z papieru, zapałek itp.
Sprawdź:  Skoki rozwojowe: Ile trwa skok rozwojowy? [Kalendarz skoków rozwojowych]

Dodaj komentarz

Boże Narodzenie
Filmy o Mikołaju dla dzieci i nie tylko
Filmy o świętym Mikołaju potrafią jak nic innego zbudować w domu iście świąteczną atmosferę. Są doskonałym pomysłem na spędzenie leniwego, rodzinnego popołudnia. Dowiedz się jakie filmy o świętym Mikołaju warto
Czytaj dalej
Rocznice ślubu
6 rocznica ślubu – Nazwa, Prezenty i Życzenia na szóstą rocznicę ślubu
Szykujecie się do szóstej rocznicy powiedzenia sobie „tak”? Wspaniale! To oznacza, że za wami już nie tylko sześć lat życia w małżeństwie, ale także pięć rocznic ślubu, z drewnianymi godami
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt
Skoki rozwojowe po roku życia dziecka
Skoki rozwojowe po roku życia nie ustępują – możesz spodziewać się ważnych zmian w zachowaniu dziecka, podobnie, jak miało to miejsce w wieku niemowlęcym. Wyjaśniamy, czym objawiają się najważniejsze momenty
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt
Dlaczego niemowlę piszczy?
Kiedy kilkumiesięczne niemowlę piszczy, pierwszą myślą jego opiekunów jest podejrzenie, że odczuwa silny ból w którejś partii ciała. Na szczęście, dolegliwości bólowe w takich sytuacjach stanowią raczej wyjątek niż regułę.
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt
Ślinienie się niemowlaka: Dlaczego niemowlę się ślini?
Ślina - nieodłączony element życia z niemowlakiem. Jej ilość u tak małego szkraba potrafi być zaskakująca. Ślinienie się to naturalny odruch naszego organizmu. Ślina pomaga rozmiękczać pokarm w ustach, co jest
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt
12 tygodniowe niemowlę – Jak wygląda 12 tydzień życia dziecka?
Jak wygląda 12 tydzień życia dziecka? Co potrafi 12 tygodniowe niemowlę? Jak wygląda skok rozwojowy w 12 tygodniu życia niemowlaka? Ile waży 12 tygodniowe dziecko? Ile śpi 12 tygodniowe dziecko?
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt
“Nie kołysz, bo go przyzwyczajasz”. Czy niemowlęta powinno się kołysać?
Wokół kołysania dzieci prowadzona jest dyskusja dwóch rodzicielskich obozów: jedni są przekonani, że "bujanie" to prosta droga do wypracowania negatywnych nawyków u dzieci. Drudzy, że kołysanie niemowlaka jest odpowiedzią na
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt Zdrowie dziecka
Ząbkowanie: kiedy wychodzą pierwsze zęby u niemowlaka?
Wyrastanie pierwszych ząbków u niemowlaka to etap, na który większość rodziców czeka. Warto zaopatrzyć się w kalendarz ząbkowania, aby zapisywać, kiedy pojawiły się kolejne ząbki. Dowiedz się też jak ulżyć maluszkowi
Czytaj dalej
Rozwój niemowląt
5 trudnych prawd o odpieluszkowaniu, które powinniście znać, zanim zaczniecie naukę korzystania z nocnika
Rezygnacja z pieluszki to coś, na co większość rodziców czeka z utęsknieniem, ale też niejakim przerażeniem. Bo choć nie brakuje metod, które mają pomóc dziecku w szybszej nauce korzystania z
Czytaj dalej