Nowy rok szkolny 2025/2026 będzie znacząco różnił się od poprzednich pod względem organizacji zajęć. Zmieni się nie tylko okres ferii, ale także wymiar godzin religii w tygodniu. W planie lekcji pojawią się nowe przedmioty, a przedstawiciele ministerstwa przedstawiają zasadnicze kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 2025/2026. Jak będzie wyglądała nauka?
Nowy rok szkolny 2025/2026. Jak zmieni się organizacja zajęć?
Nadchodzący rok szkolny 2025/2026 przyniesie znaczące zmiany w polskim systemie edukacji. Ministerstwo Edukacji Narodowej pod kierownictwem minister Barbary Nowackiej przygotowało szereg reform, które zmienią dotychczasowe plany lekcji.
Jedną z najbardziej dyskutowanych zmian jest kwestia reorganizacji sposobów nauczania religii w szkołach publicznych. Ministra edukacji podpisała rozporządzenie zmniejszające wymiar tych zajęć – od września 2025 roku lekcje religii i etyki będą odbywać się tylko raz w tygodniu, choć do tej pory były to 2 godziny tygodniowo. Co więcej, nowe przepisy nakazują szkołom takie planowanie harmonogramów lekcji, aby lekcje religii i etyki zawsze znajdowały się na pierwszej lub ostatniej godzinie. Dzięki temu uczniowie nieuczestniczący w katechezie nie będą już tracić czasu na oczekiwanie między obowiązkowymi przedmiotami. Wyjątkiem będą tek klasy, w których wszyscy uczniowie będą chcieli uczestniczyć w tych zajęciach.
To jednak nie koniec zmian. Od września resort edukacji wprowadza dwa nowe przedmioty do szkolnych planów. Pierwszym z nich jest obowiązkowa edukacja obywatelska, która ma na celu kształtowanie świadomości społecznej i obywatelskiej. Drugim przedmiotem będzie natomiast edukacja zdrowotna, pozostanie ona jednak nieobowiązkowa. Program przedmiotu obejmie 11 zagadnień tematycznych dotyczących przede wszystkim kompetencji w zakresie dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne. Uczniowie dowiedzą się m.in. o prawidłowym odżywianiu, procesach odżywiania i zdrowych nawykach.
Rewolucja w feriach zimowych
Rok szkolny 2024/2025 był ostatnim, w którym ferie zimowe odbyły się na starych zasadach. Ministerstwo zapowiedziało wprowadzenie nowego modelu organizacji przerwy zimowej, który zacznie obowiązywać już w 2026 roku. Nowy system przewiduje podział na trzy tury zamiast czterech, przy czym terminy nie będą się już nakładać.
Terminy ferii zimowych w 2026 roku:
- 19 stycznia – 1 lutego 2026: mazowieckie, pomorskie, podlaskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie
- 2 lutego – 15 lutego 2026: dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, zachodniopomorskie, małopolskie, opolskie
- 16 lutego – 1 marca 2026: podkarpackie, lubelskie, wielkopolskie, lubuskie, śląskie
Zobacz: Nauczyciele tracą przywilej. Dotyczy to nawet 80 tys. osób! MEN nie pozostawia złudzeń
MEN ogłasza kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 2025/2026
Ministra edukacji Barbara Nowacka i wiceministra Katarzyna Lubnauer podczas wspólnej konferencji prasowej ogłosiły najważniejsze punkty, ku którym dążyć będzie system oświaty w nadchodzącym roku szkolnym:
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
- Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
- Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii, nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
- Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Sprawdź też: