Pestki dyni to nie tylko przepyszny przysmak. S膮 prawdziw膮 bomb膮 witaminow膮 i zawieraj膮 w sobie moc sk艂adnik贸w od偶ywczych, kt贸re pozytywnie wp艂ywaj膮 na nasz organizm. 聽S膮 艣wietnym dodatkiem do wielu da艅 i deser贸w, wy艣mienicie r贸wnie偶 smakuj膮 solo. Dlaczego powinni艣my je je艣膰? Czy pestki dyni mo偶na je艣膰 w ci膮偶y?



Dynia sama w sobie jest pysznym owocem. Jest szczeg贸lnie wskazana kobietom spodziewaj膮cym si臋 dziecka, bo nie tylko dostarcza dobrych sk艂adnik贸w od偶ywczych pomagaj膮cych si臋 maluchowi prawid艂owo rozwija膰, ale r贸wnie偶 wzmacnia organizm przysz艂ej mamy i reguluje jego poprawne funkcjonowanie.

Przeczytaj wi臋cej o dyni w ci膮偶y i w czasie karmienia piersi膮, a my skupmy si臋 teraz na samych pestkach.

Pestki z dyni

Wszyscy zapewne doskonale kojarzymy niedu偶e, p艂askie pestki, kt贸re wyst臋puj膮 w dyni w du偶ych ilo艣ciach. S膮 bardzo zdrowe 鈥 pod warunkiem, 偶e s膮 ma艂o przetworzone, nie by艂y sma偶one w oleju, nie s膮 obsypane du偶膮 ilo艣ci膮 soli lub zanurzone w s艂odkich polewach. Je偶eli by艂y poddawane podobnej obr贸bce, to nie tylko utraci艂y swoje cenne w艂a艣ciwo艣ci, ale zamieni艂y si臋 tak偶e w przegryzk臋 pe艂n膮 pustych kalorii. Z uwagi na to, si臋gaj jedynie po pestki dyni jak najmniej przetworzone. Dostarcz膮 Ci witamin i cennych sk艂adnik贸w od偶ywczych.

Pestki dyni: w艂a艣ciwo艣ci

Pestki dyni s膮 藕r贸d艂em kwas贸w nienasyconych, a dok艂adniej kwasu linolowego. Jest on niezb臋dnym sk艂adnikiem diety, poniewa偶 nie jest syntezowany przez organizm. Ma on wp艂yw mi臋dzy innymi na ochron臋 organizmu przed cukrzyc膮, co mo偶e by膰 kluczowe w przypadku przysz艂ych mam borykaj膮cych si臋 ze zbyt wysokim poziomem cukru we krwi, kt贸ry mo偶e doprowadzi膰 do gro藕nej w skutkach cukrzycy ci膮偶owej.



Kwasy nienasycone zawarte w pestkach dyni wspomagaj膮 funkcjonowanie m贸zgu. Zapewniaj膮 doskona艂膮 prac臋 neuron贸w przewodz膮cych informacje, 艂atwiej jest nam si臋 dzi臋ki temu skoncentrowa膰, analizowa膰, zapami臋tywa膰 i gromadzi膰 informacje. Kwasy nienasycone to r贸wnie偶 dobrodziejstwo dla uk艂adu kr膮偶enia 鈥 obni偶aj膮 bowiem poziom z艂ego cholesterolu i podwy偶szaj膮 poziom cholesterolu dobrego. Poprawiaj膮 wygl膮d cery i pozytywnie wp艂ywaj膮 na prac臋 uk艂adu nerwowego.

Pestki dyni w ci膮偶y

Zawarte w pestkach dyni kwasy nienasycone odgrywaj膮 kluczow膮 rol臋 w procesie wzrostu maluszka, kt贸ry dojrzewa w brzuchu mamy. S膮 budulcem, kt贸ry wykorzystuje organizm w tworzeniu nowych tkanek, uczestnicz膮 w budowie hormon贸w oraz w transporcie enzym贸w. Maj膮 kluczowy wp艂yw na rozw贸j uk艂adu nerwowego ma艂ego cz艂owieka i pozytywnie wp艂ywaj膮 na jego kszta艂tuj膮cy si臋 narz膮d wzroku.

W pestkach dyni zawarte s膮 tak偶e cenne witaminy: A, C, D, E oraz witaminy z grupy B: B1, B2, B6. Ten pyszny przysmak dostarcza r贸wnie偶 spore ilo艣ci magnezu oraz potasu. S膮 bogatym 藕r贸d艂em 偶elaza, kt贸re z pewno艣ci膮 przyda si臋 ka偶dej ci臋偶arnej. W pestkach dyni znajduje si臋 tak偶e cynk, kt贸ry w okresie ci膮偶y ma niebagatelne znaczenie 鈥 u艂atwia przyswajanie kwasu foliowego kluczowego dla rozwoju maluszka.



I wreszcie 鈥 w pestkach dyni upatruje si臋 艣wietnego leku na ci膮偶owe md艂o艣ci. Wedle relacji wielu mam, ich regularne spo偶ywanie jest w stanie zupe艂nie wyeliminowa膰 nudno艣ci.

Sprawd藕 te偶:

Jak sobie radzi膰 z md艂o艣ciami w ci膮偶y?

Wino bezalkoholowe dla kobiet w ci膮偶y