Ciąża zmienia w życiu kobiety wiele. Wpływa nawet na tak banalne rzeczy, jak wybór pozycji do spania. Zmiana może być odczuwalna dla kobiet, które uwielbiają spać na brzuchu, ponieważ w stanie błogosławionym będzie to mocno utrudnione. Jakie pozycje przyjmować i na którym boku lepiej spać podczas ciąży?



Jak najlepiej spać w ciąży?

W początkowym okresie ciąży, pozycja w czasie snu nie ma większego znaczenia. Do ukończenia pierwszego trymestru możliwe jest nawet spanie na brzuchu w ciąży. Nie zaszkodzisz tym dziecku, ponieważ znajduje się ono za spojeniem łonowym, które chroni maluszka przed naciskiem. Spanie na brzuchu w późniejszych etapach ciąży nie jest bezpieczne dla dziecka, ale nie jest również zbyt wygodne dla ciężarnej, więc ryzyko, że przyszła mama wybierze tę pozycję – świadomie lub nieświadomie w czasie głębokiego snu – jest minimalne.

Im bardziej zaawansowana jest ciąża, tym trudniej jest się ułożyć kobiecie w nocy. Pojawiają się problemy z zasypianiem i z samym snem. Dokucza zgaga, bóle pleców, a wypoczynek utrudnia także duży brzuch, który uniemożliwia ułożenie się w ulubionych pozycjach.

Na którym boku spać w ciąży?

Czy wiesz, że wybór odpowiedniego boku ma znaczenie? Lekarze zalecają spanie na lewym boku w ciąży. Wzdłuż prawej strony kręgosłupa przebiega bowiem żyła główna dolna, która jest uciskana, gdy leżysz na prawym boku. Powoduje to, że przepływ krwi jest zaburzony, utrudniony jest jej powrót do serca, a krew gromadzi się w dolnych częściach ciała. Spanie na prawym boku w ciąży jest niebezpieczne dla dziecka, sprzyja bowiem niedotlenieniu maluszka.


Nasze wideo:

Spanie na prawym boku sprzyja również powstawaniu żylaków oraz zakrzepów. Ponadto istnieje spore prawdopodobieństwo, że przyszła mama przy próbie wstawania poczuje silne zawroty głowy, a  nawet może omdleć. Spowodowane jest to nagłym spadkiem ciśnienia tętniczego.

Spanie na lewym boku w ciąży wspomaga pracę nerek, zarówno jeśli chodzi o ich odpowiednie ukrwienie, ale także przy odprowadzaniu moczu do pęcherza moczowego. Jest to również bezpośrednio powiązanie z zapobieganiem obrzękom i wodnej opuchliźnie, która często dotyka kobiety ciężarne.

Spanie na plecach w ciąży

Podobnie jak spanie na prawym boku, również spanie na plecach w ciąży nie jest wskazane, zwłaszcza w ciąży zaawansowanej, w drugim oraz w trzecim trymestrze. Powody są dokładnie takie same – ucisk na żyłę główną. W przypadku spania na prawym boku jest ona uciskana ciężarem ciała przyszłej mamy, a przy spaniu na plecach napiera na nią macica. Im większe i cięższe jest dziecko, tym większy jest nacisk na nią.

Jak najlepiej spać w ciąży?

Rosnący brzuszek sprawia, że coraz trudniej znaleźć wygodną pozycję. Nawet gdy przyszła mama leży, to ma poczucie, że nacisk na jej kręgosłup jest mocny, bolą również biodra i miednica. Wiele kobiet, które są już matkami, poleca zaprzyjaźnienie się z dużą ilością małych poduszek. Podłożone pod strategiczne miejsca będą stanowiły solidne podparcie dla ciała ciężarnej, przez co łatwiej będzie znaleźć dogodną pozycję. Poduszeczkami podeprzyj brzuch od dołu, a także włóż jedną między kolana. Kolejna powinna zapewnić podparcie plecom.



Zamiast używania kilku poduszek, rozważ zakup specjalnej poduszki do spania w ciąży. Jest to specjalny produkt dedykowany ciężarnym kobietom. Poducha w kształcie walca, litery C i U zapewni podparcie całemu ciału: brzuchowi, nogom, plecom, a także ramionom, szyi i głowie.

Zobacz ofertę poduszek, które zapewnią wygodny sen w ciąży >>>>