Do znawczyń fotografii – Pomóżcie rozgryźć

Witam,
przepraszam, że zaczynam od pytań na tym forum, tak jakoś wyszło.
Ten temat spędza mi sen z oczu. Już piszę o co mi chodzi:

Jestem najprawdopodobniej antytalenciem, jeśli chodzi o robienie zdjęć.
Nie mogę nauczyć się (praktycznie) robić ostrego pierwszego planu, a tła rozmytego, tj. nieostrego. Żeby ktoś nie pomyślał, że jestem leniem i nic nie zrobiłam, to informuję, że teoretycznie jestem objaśniona – należy ustawić małą (jak najmniejszą) przysłonę.

I co z tego….
A niektóre Wasze zdjęcia są po prostu śliczne.
Pomożecie??

118 odpowiedzi na pytanie: Do znawczyń fotografii – Pomóżcie rozgryźć

chilli Dodane ponad rok temu,

jaki masz aparat?
obiektyw?

mioszka Dodane ponad rok temu,

canon 350D, obiektyw 18-55

chilli Dodane ponad rok temu,

swiatlo w obiektywie?

chilli Dodane ponad rok temu,

i czyje zdjecia przykuly Twoja uwage? – latwiej bedzie okreslic co potrzebujesz 😉

marchewkowa Dodane ponad rok temu,

możesz spróbować dużej ogniskowej, i dużej odległości tła. no i przesłona. ale przy tym obiektywie (to kitowy, prawda?)raczej nie będzie takich efektów jak u niektórych dziewczyn 🙂
ja dokupiłam 50-tkę, najtańszą canona, ma światło 1,8. na moje potrzeby wystarczająca (no prawie, ale jak się dorobię i podszkolę warsztat to kupię coś innego).

mioszka Dodane ponad rok temu,

co znaczy “światło w obiektywie”? hmmm:eek:

duuuuużo tego było, wymienię pierwsze trzy z brzegu:
– aoh (ten bukiet kwiatów)
– efcia
– szpilki 🙂

Pozdrawiam

mioszka Dodane ponad rok temu,

Mam jeszcze obiektyw 70-200.
Ale nie sądziłam, że to zależy od obiektywu, więc nawet nie pisałam o nim.

A co sprawia, że niektóre dziewczyny mają takie efekty? Obiektyw? No to jutro zmienię krótki na ten dłuższy.

chilli Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez mioszka:co znaczy “światło w obiektywie”? hmmm:eek:

to ta druga wartosc – 18-55mm/f(i tu jest wartosc swiatla)
ustala minimalne wartosci dla najmniejszej i najwiekszej ogniskowej

chilli Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez mioszka:Mam jeszcze obiektyw 70-200.
Ale nie sądziłam, że to zależy od obiektywu, więc nawet nie pisałam o nim.

A co sprawia, że niektóre dziewczyny mają takie efekty? Obiektyw? No to jutro zmienię krótki na ten dłuższy.

no – zdjecie 70-200 bedzie juz mialo rozmyte tlo – im wieksza ogniskowa tym bardziej 😉 obiekt jest “bardziej odcinany” od tla

mioszka Dodane ponad rok temu,

Szpilki, dziękuję.
Jutro próba generalna, zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce.

Znalazłam jeszcze zdjęcie Gucia – dłoń wyraźna, tło rozmyte, extra.

mioszka Dodane ponad rok temu,

A po co trzeba znać wartość światła w obiektywie?
I jak to jest z ostrością, sama ustawiam, czy automat?
W obiektywie są te punkty ostrości, czy można je zmieniać, żeby np. tylko jeden konkretny się “uaktywniał”.

chilli Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez mioszka:A po co trzeba znać wartość światła w obiektywie?
I jak to jest z ostrością, sama ustawiam, czy automat?
W obiektywie są te punkty ostrości, czy można je zmieniać, żeby np. tylko jeden konkretny się “uaktywniał”.

ja uzywam autofocusa glownie bo mam wade wzroku i mi wychodza nieostre bez 😀

punkty ostrosci mozna zmieniac w aparacie – mam 9 – punktowy i zawsze uzywam jednego punktu ostrzenia. tak samo z pomiarem swiatla.

wartosc swiatla w obiektywie sie przydaje zeby osiagnac chciany efekt – mozna sobie przeliczac ogniskowa/swiatlo/iso i balansowac danymi dla uzyskania tego co sie chce – niestety glownie w fotografii analogowej ale powiedzmy w zakresie iso 50-400 w cyfrowej tez da rade..

mioszka Dodane ponad rok temu,

Uuuuuuu, Szpilki, muszę najpierw przeczytać ze 100 razy 😀 to, co napisałaś, a potem zadam nast. pytania, ale to chyba dopiero jutro, bo serio za dużo info na raz.

Pozdrawiam

chilli Dodane ponad rok temu,

i niestety wartosc swiatla jest wymiernikiem jakosci obiektywu

mioszka Dodane ponad rok temu,

Im wyższa w. światła, tym obiektyw lepszy, tak?

mioszka Dodane ponad rok temu,

Matko, jakaś Ty obcykana.

mioszka Dodane ponad rok temu,

1. “ogniskowa/swiatlo/iso ”

a to “/” jest podzielić? co to to iso…

2. ten efekt bi/ba-lanowania, to że nie jest prześwietlone/niedoświetlone, tak?

mioszka Dodane ponad rok temu,

muszę się przespać z tym tematem….

usianka Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez szpilki:i niestety wartosc swiatla jest wymiernikiem jakosci obiektywu

Magda, nie “światło” a “jasność” 😉

eunike Dodane ponad rok temu,

To ja napiszę coś ‘na chłopski rozum’ 🙂 Bo się za mocno nie znam, no i aparat mam lichszy (canon G5).
Zauważyłam, że tło się rozmywa gdy używam zoomu optycznego, najlepiej na maxa (bo wtedy pewnie ogniskowa ma tą największą wartość, tak?). A jak pstryknę coś w trybie makro, w taki właśnie sposób że za obiektem jest przestrzeń i oddalone tło, wtedy nawet moja skromna g-piątka robi perfekcyjne rozmycia 😉

reno Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez mioszka:canon 350D, obiektyw 18-55
Jeśli 18-55 to idę o zakład, że światło 3.5-5.6 (światło to przysłona)
To nie jest najlepszy obiektyw do robienia zdjęcia z rozmytym tłem bo szerokokątny i dość ciemny. Spróbuj na dworze, gdzieś, gdzie tło będzie daleko za głównym obiektem (poza głębią ostrości).
Tu jest kalkulator głębi ostrości, gdyby chciało Ci się tym bawić:
[Zobacz stronę]

A ten drugi obiektyw to też canon? Długoogniskowy będzie lepiej rozmywał tło zdecydowanie.

Marchewkowa dobrze radzi, obiektyw canona 50/1.8 to fajne i tanie rozwiązanie.

Polecam też tamrona 28-75/2.8 , jest droższy ale fajny i w tej klasie szkieł ciągle tani.

chilli Dodane ponad rok temu,

celem rozjasnienia sytuacji

zeby nie zanudzac teoria zrobimy zestaw cwiczen (teoria dla chętnych bedzie)

potrzebujemy:
– aparat ustawiony na tryb M
– chwile czasu
– dobrą wole
– swiatlo dzienne najlepiej

cwiczenie 1 – czas naswietlania

stawiamy aparat przed nim cos co chcemy sfotografowac – najlepiej zeby mialo dwa plany czyli np doniczka z kwiatkiem a za nim pudelko chusteczek w oddali – ustawiamy ostrosc na kwiatka.

ustawiamy ISO na najnizsza mozliwa wartosc (szczesliwcy posiadajacy 50 to 50 – reszta pewnie 100-200)

obiektyw ustawiamy na 50mm najlepiej – osoby z kompaktami nie ustawiaja tylko wybieraja kadr

przyslona moga miec wartosc: 1,4/1,8/2/2,8/4/5,6/8/11/16/22
usatwiamy na najnizsza posiadana

czas ustawiamy na 500 (moze miec wartosc 1s/2/4/6/8/10/15/20/25/itd w gore)

i strzelamy fotke

nastepnie niezmieniajac miejsca apraratu zmieniamy tylko wartosc czasu na 400

potem na 300, 200, 160, 125, 100, 60, 40, 25, 16, 8, 6, 4, 2, 1s

nastepnie zrzucamy zdjecia do katalogu “czas”

cwiczenie 2 – efekty Glębi ostrosci – przyslona

wracamy aparat w to samo miejsce

ISO zostaje bez zmian
czas ustawiamy na bazie optymalnego zdjecia z cwiczenia 1 – i robimy zdjecie

teraz zmieniamy wartosc przyslony o jedna wg rozpiski zamieszczonej powyzej i robimuy zdjecia az nam sie skoczy skala.

i zrzucamy do folderu “przysłona”

cwiczenie 3 – ISO

tu mam dylemat moralny – bo w fotografii cyfrowej ISO to sciema
normalnie ISO jest odpowiedzialne za kilka rzeczy

film sklada sie z kawalkow srebra ktore naswietlone daja obraz – im mniejsze kawalki srebra tym mniej jest ono widoczne na zdjeciu – ale tez zjdecie potrzebuje dluzej otwartej migawki zeby te kawaleczki zaabsorbowaly swiatlo – zjecie z filmu z iso 100 jest jak brzytwa ostre

im wieksze ISO tym wieksze kawalki i bardziej widoczne na zdjeciu – zdjecie traci na kontrascie, jest miekkie, ma widoczne piksele – zwiekszaja ISO mozemy skrocic czas naswietlania – co ratuje nas np przy zdjeciach nocnych – vide moje WTC i chinatown – zwiekszylam iso do 400 co pozwolilo mi skrocic czas naswietlania do mozliwego do zrobienia bez statywu.

No a w aparatach cyfrowych to nędza jest – bo jest wiekszy piksel i to kulawo wygląda.

Ale mozecie zrobic zdjecia zmieniajac tylko wartosc ISO – a reszta najlepiej na automacie – beda podobne parametry a zdjecia beda nieidentyczne.

———
to banalne co napisałam i moze być nudne – ale pozwala zaobserwować jak poszczególny parametr buduje zdjecie – co ulega zmianie – potem łatwiej łączyć.

jak cos niejasno to walcie
pytania uzupelniajace – zapraszam

chilli Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez mioszka:Im wyższa w. światła, tym obiektyw lepszy, tak?

nie:D

im nizsza tym lepszy – to znaczy ze sam w sobie wpuszcza wiecej swiatla.
najlepsze obiektywy maja swiatlo tzw. stale czyli w calym zakresie ogniskowych mozesz uzystkac przeslone np. 2,8.
Wtedy oznaczenie tekaiego obiektywu bedzie jak podala reno w tamronie 24-70/f2.8

jezeli masz 18-55/f3.5-5.6
to oznacza ze przy ogniskowej 18mm najnizsza przeslona bedzie 3,5 ale przy 55mm dopiero 5.6 a to juz dosc ciemno i juz duzo elementow tla widac.

wiekszosc zdjec modowy robionych jet na przyslonach 8-11 – zeby bylo widac detale
portrety 1,4-4 w zaleznospci od potrzeb.
effcia robi wiekszosc portretow obiektwem 85mm (sama w sobie duza juz ogniskowa) i ze stalym malym swiatlem 1.8 chyba co jej daje wyostrzenie np. tylko na oku.

niech effcia poprawi jak chrzanie glupoty 😀

aggi Dodane ponad rok temu,

czyżby znów weekendowy kurs fotografii 🙂
fajnie ,ze to wstawiłaś Szpileczko – bo “wtedy” nie zdążyłam sobie zapisac na dysk – dzieki!

qulka Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez aggi:czyżby znów weekendowy kurs fotografii 🙂
fajnie ,ze to wstawiłaś Szpileczko – bo “wtedy” nie zdążyłam sobie zapisac na dysk – dzieki!

nasze guru fotograficzne 🙂

czytalam to kilkanaście razy:) az wreszcie załapałam.

chyba 😀

aggi Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez aoh:nasze guru fotograficzne 🙂

czytalam to kilkanaście razy:) az wreszcie załapałam.

chyba 😀
no ja własnie wtedy czytałam , ale nie zdążyłam popraktykować- bo światła dziennego po przyjściu z pracy za cholere.Ale teraz to co innego 🙂

ps.chyba załapałaś- skoro i tutaj doceniono Twoje foty 🙂

chilli Dodane ponad rok temu,

wstawilam, bo moze sie komus przyda.

qulka Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez aggi:no ja własnie wtedy czytałam , ale nie zdążyłam popraktykować- bo światła dziennego po przyjściu z pracy za cholere.Ale teraz to co innego 🙂

ps.chyba załapałaś- skoro i tutaj doceniono Twoje foty 🙂

niemozliwościowe ze ktos mnie zauwazył 🙂

qulka Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez szpilki:wstawilam, bo moze sie komus przyda.

przyda przyda,
takim laikom jak ja:)

Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez mioszka:canon 350D, obiektyw 18-55
Zamieszczone przez mioszka:co znaczy “światło w obiektywie”?

prosze, napisz, ze dostalas ten aparat w prezencie, a nie kupilas majac taka wiedze (a raczej taki brak wiedzy)….

reno Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez aniah13:prosze, napisz, ze dostalas ten aparat w prezencie, a nie kupilas majac taka wiedze (a raczej taki brak wiedzy)….
Ania, chyba Cię strzelę w ucho ;).
Ja tam ciągle pamiętam jak pierwszy raz się zalogowałam na canon-board a tam wszyscy zaczęli do mnie mówić w jakimś dziwnym języku 😀 .

Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez Reno:Ania, chyba Cię strzelę w ucho ;).
Ja tam ciągle pamiętam jak pierwszy raz się zalogowałam na canon-board a tam wszyscy zaczęli do mnie mówić w jakimś dziwnym języku 😀 .

jak bys miala takiego malza jak anka tez by ci sie udzielilo 😀

Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez Reno:Ania, chyba Cię strzelę w ucho ;).
Ja tam ciągle pamiętam jak pierwszy raz się zalogowałam na canon-board a tam wszyscy zaczęli do mnie mówić w jakimś dziwnym języku 😀 .

ale ty na dzien dobry pozarlas chyba wszystkie mozliwe ksiazki na temat fotografii i dam sobie reke uciac ze nie zadawalas az tak podstawowych pytan. wszyscy jakos zaczynalismy, pytalismy itd, ale bez przesady 😉

mioszka Dodane ponad rok temu,

Szpilki i pozostałe Dziewczyny, ustosunkuję się do Waszych informacji 😮 w sensie zadam pytanie, aż po ochłonięciu “chwilowym” – muszę przetrawić to co tu napisałyście hmmm.

aniach13,
o to się cieszę, że nie mam aż takiego badziewia
(zdjęcia faktycznie piękne już na samym automacie), dobrze, że nie kupiłam 40D, bo wtedy to bym przesadziła.

reno Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez double:jak bys miala takiego malza jak anka tez by ci sie udzielilo 😀
Pewnie tak 😎 . No ale mój M. twierdzi, że nikt oprócz niego by ze mną nie wytrzymał i obawiam się, że ma rację 😀 .

Dodane ponad rok temu,

dzieki bogu i przenajswietrzej panience sa jeszcze ludzie na tym lez padole, ktorzy potrafia wykrzesac z siebie chec niesienia pomocy, a nie tak jak ty, oczekujaca ze kazdy ma czas/chec/umiejetnosc na czytanie ksiazek, wredota(mialem napisac bijacz).

Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez double:a nie tak jak ty, oczekujaca ze kazdy ma czas/chec/umiejetnosc na czytanie ksiazek, wredota(mialem napisac bijacz).

ja mam reno, ktora czyta ksiazki 😉 😀

reno Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez aniah13:ja mam reno, ktora czyta ksiazki 😉 😀
Co Ty, ja tylko obrazki oglądam 😀 .

Mioszka, polecam .

Dodane ponad rok temu,

Zamieszczone przez mioszka:

aniach13,
o to się cieszę, że nie mam aż takiego badziewia

no prosze cie! jak na aparat do fotek familijnych to aparat masz zajebisty! tylko majac taki sprzet zal zeby korzystac z niego tylko w automacie. a teraz poszla precz do ksiegarni po cos dla poczatkujacych!

mioszka Dodane ponad rok temu,

aniach13,
Ja dopiero zaczynam, w związku z powyższym chętnie korzystam z życzliwych rad, a Ty zapewne nie masz w tym temacie nic do powiedzenia.
W każdym razie nie myśl, że przez takie teksty będziesz sławna, bo do Dody, to Ci daleko.

Znasz odpowiedź na pytanie: Do znawczyń fotografii – Pomóżcie rozgryźć?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Oczekując na dziecko
czy powinnam sie MARTWIĆ ...
DZIEWCZYNY poratujcie - moze ktoras z Was zna sie na wynikach - wlasnie dzis odebralam ale jakos caly dzien nie mialam kiedy sie im przyjzec - no i wlasnie je
Czytaj dalej
Oczekując na dziecko
przyszle mamy z nadwaga
czy sa tu takie, ktore zachodzac w ciaze mialy juz nadwage? jak sie czujecie kiedy kg, przybywaja? Najbardziej sie boje,ze tu takich nie ma...eh
Czytaj dalej