Na czym polega dieta Cambridge ?

Postów wyświetlanych: 2 - od 1 do 2 (wszystkich: 2)
  • Autor
    Wpisy
  • #37321

    mamaoskiego

    Witam
    No własnie na czym podajcie jakiś przepis

    dzieki
    Magda i Oskar 06.05.03

    #486715

    chmurka

    Re: Na czym polega dieta Cambridge ?

    Dieta Cambridge jest to niskoenergetyczny preparat, bez sztucznych barwników i środków smakowych, wspomagający odchudzanie . DC została opracowana i przetestowana klinicznie w 1970 roku przez naukowców z Cambridge w Wielkiej Brytanii jako pierwsza w świecie dieta bardzo niskokaloryczna. Obecnie diety bardzo niskokaloryczne uznane zostały jako efektywne metody odchudzania szczególnie w tych przypadkach, w których inne diety i metody tradycyjne nie odniosły skutków.
    DC zastępuje normalne pożywienie zapewniając pełny zestaw odżywczy. Preparat w formie proszku, po rozpuszczeniu w wodzie jest gotowym do spożycia posiłkiem lub napojem w kartoniku. Obecnie w Polsce dostępnych jest dziesięć smaków DC w torebkach i dwa smaki napojów w kartonikach.
    DZIAŁANIE DC
    Przy stosowaniu DC jako jedynego źródła odżywiania występuje zjawisko łagodnej fizjologicznej ketozy. Kluczem do sukcesu DC jest jej niski poziom węglowodanów. Ta mała ilość węglowodanów jest wystarczająca dla wytworzenia bieżącej energii każdego dnia, nie pozostawiając nadwyżki. Ponieważ zapotrzebowanie organizmu na energię jest wyższe, zaczyna on zużywać swój zmagazynowany tłuszcz. To „spalanie tłuszczu” występuje zwykle po trzech dniach przebywania na DC, wówczas kiedy posiadany „magazyn węglowodanów’ został już zużyty. Naukowcy nazywają ten stan „spalania tłuszczu” – ketozą.
    Łagodna ketoza wytwarzana przez DC ma wiele zalet dla osób odchudzających się. Daje dobre samopoczucie i znacznie obniża łaknienie co powoduje łatwiejsze przezwyciężenie pokusy jedzenia.
    Pamiętaj: stosowanie DC ma na celu obniżenie ciężaru Twojego ciała. Jest to, jednak, pierwszy etap. Docelowo powinno ono służyć zmianie trybu Twojego życia. Zmianie diety i wprowadzeniu codziennego zwyczaju ćwiczeń fizycznych. Dopiero to zagwarantuje dobre samopoczucie i że nie powstanie zjawisko „jojo”.

    REZULTATY BADAŃ KLINICZNYCH
     Stosowanie DC jako jedynego źródła odżywiania się jest bezpieczną i skuteczną metodą szybkiej utraty wagi ciała. Wywołane przez DC zjawisko ketozy nie powoduje utraty białka przez organizm. Stosowanie DC nie wywołuje istotnych efektów w spoczynkowych wskaźnikach przemiany materii i po przejściu na zwykłe odżywianie następuje bardzo szybki ich powrót do wielkości normalnych.
     Stosując DC kobiety tracą na wadze od 1 do 2,5 kG a mężczyźni od 1 do3,5 kG tygodnowo, nawet w przypadku gdy inne rodzaje diet okazywały się zawodne.
     W pierwszym tygodniu stosowania DC obserwuje się utratę płynów w organizmie, co jest związane z utratą glikogenu, w następnych tygodniach proces ten ulega osłabieniu.
     Wielkość utraty tkanki tłuszczowej jest porównywalna do tej, którą osiąga się przy głodówce lub po operacji żołądka , ale bez szkodliwych efektów ubocznych.
     Problem poczucia głodu zanika po ok. 72 godzinach, gdy powstaje łagodne zjawisko ketozy.
     Nie obserwuje się wiotczenia mięśni.
     Równowaga elektrolityczna organizmu jest również zachowana, podobnie jak przy innych dietach.
     Poziom cholesterolu w surowicy krwi ulega obniżeniu o ok. 20%.
     Trójglicerydy ulegają zmniejszeniu o ok. 45%.
     Nie odnotowano komplikacji klinicznych i metabolicznych w II typie cukrzycy.
     Nie odnotowano odchyleń od normy w badaniach EKG.
     Obniżeniu ulega ciśnienie krwi.
     Zmiany spoczynkowe wskaźników przemiany materii T3 T4 są takie same jak w dietach o kaloryczności 800 kcal dziennie.
     Cel długoterminowego programu utrzymania wagi został osiągnięty w 59% po 1 roku ( utrzymanie lub utrata wagi ciała ), w 42% po trzech latach. Natomiast tradycyjne diety były skuteczne jedynie w 5%.
    PRZECIWWSKAZANIA W STOSOWANIU DC
    Stosowanie DC jest przeciwwskazane w następujących okolicznościach:
    • kobiety w ciąży i matki karmiące,
    • dzieci w wieku poniżej 18 lat
    • typ I cukrzycy
    • zawał mięśnia sercowego i zakrzepica tętnicy wieńcowej w ciągu ostatnich 3 miesięcy,
    • uszkodzenie naczyń mózgowych w ciągu ostatnich 3 miesięcy,
    • komorowa arytmia serca ( nawet w przypadku zaleczenia środkami farmakologicznymi)
    • poważna operacja lub poważny uraz ciała w ciągu ostatnich 3 miesięcy ( w przypadku kiedy dodatni bilans białka jest konieczny),
    • osłabienie pracy nerek i wątroby
    • porfiria,
    • głęboka depresja,
    • brak łaknienia ( anorexia ) i poczucie nadmiernego głodu (bulimia) na tle nerwowym,
    • uczulenie na białko zawarte w mleku ( DC oparta jest na mleku ),
    • nietolerancja laktozy,
    • fenyloketonuria (DC zawiera Aspartame, środek słodzący, który w przewodzie pokarmowym ulega rozszczepieniu na kwas 1-asparaginowy 1-fenyloalanininę, dwa aminokwasy występujące w naturalnychproduktach żywnościowych)
    Stosowanie Diety Cambridge w niektórych przypadkach zaburzeń zdrowotnych
    Dieta Cambridge może być stosowana za zgodą i pod nadzorem lekarza w następujących zaburzeniach.

    Dieta Cambridge jako „jedyne źródło odżywiania”
    ( stosują osoby u których nie ma przeciwwskazań medycznych)
    Stosując ten program DC spożywamy jedynie gotowe posiłki z diety oraz wypijamy minimum 2 litry napojów bezkalorycznych dziennie takich jak wodę mineralną, herbatę ( w tym ziołową) bez cukru, kawę bez cukru. Nie można pić herbat owocowych. Kawę lub herbatę można słodzić słodzikiem.
    Kobiety o wzroście do 173 cm spożywają dziennie 3 torebki DC.
    Kobiety powyżej 173 cm wzrostu i wszyscy mężczyźni konsumują 4 torebki DC
    W razie uczucia głodu możliwe jest dzielenie zawartości torebki na 2 porcje i zwiększenie liczby posiłków. Zaleca się rozłożyć posiłki równomiernie w czasie. Każdy posiłek popić szklanką płynu. Do każdego posiłku można dodać łyżkę otrąb owsianych ( w przypadku zaparć jest to konieczne).
    DC stanowiącą ” jedyne źródło odżywiania” można stosować nie dłużej niż 3 tygodnie. Potem trzeba przejść do diety mieszanej. Potem można ponownie wrócić do DC jako jedynego źródła odżywiania.

    Zmodyfikowany program Diety Cambridge.
    ( stosują osoby, u których dieta bardzo niskokaloryczna jest niewskazana, ale utrata wagi ciała jest konieczna)
    Dieta składa się z dwóch posiłków DC oraz jednego lub dwóch posiłków konwencjonalnych ze specjalnie dobranych produktów.
    W skład posiłków powinno wchodzić mięso z b. małą ilością tłuszczu ( indyk, kurczak, podroby/wątroba, serca, ryby, owoce morza) . Mięso zawierające tłuszcz ( wołowina, wieprzowina, baranina, kaczka) można jadać dwa razy w tygodniu. Z menu należy wykluczyć tłuste mleko, śmietanę i cukier oraz unikać:
    • posiłków węglowodanowych – chleb, ziemniaki, ryż, ciasta, makaron
    • posiłków do produkcji, których stosuje się mąkę i cukier
    • owoców: banany, gruszki, winogrona, śliwki, pomarańcze
    • jarzyn: ziemniaki, pomidory, strączkowe
    Należy jeść kapustę białą i czerwoną oraz liściastą, jarmuż, szpinak, selery, sałatę, cebulę, pasternak, marchew, paprykę, pory, rzepę, kalafior, brokuły, ogórki, cukinię, natkę, koperek, pomidory w małych ilościach i bez skórki, świeże zioła (bazylię, kolendrę, estragon), przyprawy: sól, pieprz, ocet winny.
    Dozwolone napoje to: herbata, herbaty ziołowe, woda mineralna, kawa, kawa bezkofeinowa, odtłuszczone mleko.
    Typowy posiłek przy stosowaniu tej diety powinien składać się z: mięsa lub ryby lub owoców morza i dużej ilości jarzyn.

    Dieta Cambridge – jako uzupełnienie.

    DC jest produktem, którego celem jest nie tylko odchudzanie. Jest ona pożywieniem niskotłuszczowym, zawierającym niski poziom sodu. Trzy posiłki DC przyjmowane dziennie, równolegle z normalnymi posiłkami zapewniającymi odpowiednią ilość energii gwarantują dostarczenie organizmowi dziennej dawki czynników odżywczych: witamin i minerałów.
    DC może być również stosowana jako pożywienie uzupełniające w przypadkach:
    • kobiet w okresie ciąży i matek karmiących
    • osób w okresie rekonwalescencji
    • osób z objawami niedożywienia, osób starszych i cierpiących na schorzenia nowotworowe
    • sportowców.
    POWRÓT DO NORMALNEGO ŻYWIENIA
    I etap ( przejściowy )
    1 tydzień mieszanej:
    2 posiłki dziennie DC + obiad „ubogowęglowodanowy”
    np:
    -100gr. piersi z kurczaka lub 150gr ryby lub 2 jajka lub puszka tuńczyka w sosie własnym a do tego 300-400gr. warzyw (np. fasolka szparagowa, kalafior, brukselka itp – gdyż pierwsze 3 dni należy jeść warzywa gotowane )

    2 tydz
    tak samo + owoce
    najlepiej leśne (jagody., maliny, jeżyny…) lub jabłko do 500gr dziennie
    owoce między posiłkami (nigdy po) a najlepiej rano

    – 3 tydz
    1 DC najlepiej na kolację
    obiad j.w. + odrobina węglowodanów (np. łyżka kaszy lub ryżu – ziemniaki odradzam)
    śniadanie: twarożek lub chuda wędlina lub jajka lub jogurt+ warzywa ( np. ogórek, pomidor, surówka)
    owoce jak poprzednio

    4 tydz
    j.w.
    + na śniadanie węglowodany (najlepiej 2-3 chlebki chrupkie)

    Po tym okresie możemy powtórzyć dietę cambridge jako „wyłączne źródło odżywiania” lub dietę mieszaną lub przejść do etapu II – indywidualnego bilansu energetycznego.

    II etap (indywidualny bilans energetyczny )
    W pierwszym tygodniu po zakończeniu „diety mieszanej” należy jeść ok. 1000kcal dziennie. Ta wartość odpowiada 5 skromnym posiłkom dziennie. Śniadanie, obiad, mała kolacja ( o max 20h) + 2 przekąski (owoc, jogurt, szklanka soku itp.)
    Po 2 tyg. zwiększamy wartość energetyczną posiłków o ok. 200kcal. W czasie podwyższania wartości energetycznej, raz w tygodniu, przeprowadzamy kontrolę ciężaru ciała. Co 2 tyg wprowadzamy dodatkowe 200kcal, aż do wartrości odpowiedniej dla danego wieku/wzrostu/wagi/trybu życia.
    Postępując w następujący sposób:
    Gdy zauważony :
    •spadek ciężaru – oznacza bilans ujemny, który upoważnia do podwyższenia wartości energetycznej o 200 kcal dla kobiet lub 300 kcal dla mężczyzn.
    •stały ciężar ( bez spadku i przyrostu )- oznacza bilans energetyczny zerowy, odpowiadający dziennemu zapotrzebowaniu organizmu. Utrzymanie żywienia na tym poziomie energetycznym gwarantuje utrzymanie stałego ciężaru ciała.
    •przyrost ciężaru ciała o 2 kG lub więcej, w jakimkolwiek okresie po odchudzaniu świadczy, że wkraczamy w bilans energetyczny dodatni i to nakazuje obniżenie dziennej wartości kalorycznej posiłków o 200-300 kcal.
    Teoretycznie obliczone wartości dziennego zapotrzebowania energetycznego nie muszą być zgodne z indywidualnym bilansem energetycznym.
    Orientacyjne, dzienne zapotrzebowanie energetyczne organizmu, możemy obliczyć z wzoru:
    [X (wzrost w cm ) – 100]x 30 kcal dla kobiet
    lub [X( wzrost w cm) – 100]x35 kcal dla mężczyzn.

    PRZESTRZEGAJ ZASAD PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA
    1. Nie używaj tłuszczów do smażenia (stosuj patelnię beztłuszczową, ruszt, folię, grill)
    2. Jedz 4-5 razy dziennie małe porcje (ważne – śniadanie, obiad)
    3. Zadbaj, by twoja dieta była różnorodna w: białko, węglowodany złożone, warzywa, owoce (błonnik), witaminy, biopierwiastki.
    4. Unikaj: sosów, zasmażek, tłustych mięs i wędlin, serów żółtych, cukru, słodyczy, pojadania między posiłkami, alkoholu.
    5. Jedz wolno, pamiętaj – odczucie sytości jest opóźnione.
    6. Nie oglądaj TV i nie czytaj w czasie jedzenia.
    7. Zwiększ swoją aktywność fizyczną.
    9. Zmień styl żywienia całej rodziny.

    CHMURKA I KLAUDIA 13.09

Postów wyświetlanych: 2 - od 1 do 2 (wszystkich: 2)


Musisz się zarejestrować lub zalogować, żeby odpowiedzieć

Close