Nie wymawia R

Moja Oliwka we wrześniu skończy 5 lat. Zawsze rozwijała się dobrze, mówiła zanim jeszcze chodzić zaczęła, w wieku dwóch lat ładnie rysowała, znała kolory, liczyła itd, kazdy uważa, ze to mądra i wygadana dziewczynka. Ale nadal nie wymawia R, zaczełam się już tym, martwić, nie wiem czy powinnam sie zgłosic do specjalisty. Jak było z Waszymi dziećmi?

64 odpowiedzi na pytanie: Nie wymawia R

  1. Zamieszczone przez bunny111
    Moja Oliwka we wrześniu skończy 5 lat. Zawsze rozwijała się dobrze, mówiła zanim jeszcze chodzić zaczęła, w wieku dwóch lat ładnie rysowała, znała kolory, liczyła itd, kazdy uważa, ze to mądra i wygadana dziewczynka. Ale nadal nie wymawia R, zaczełam się już tym, martwić, nie wiem czy powinnam sie zgłosic do specjalisty. Jak było z Waszymi dziećmi?

    Głoska r pojawia się zasadniczo najpóźniej w mowie dziecka. Ok 5-6 r.ż. Czy Oliwia zastępuję ją np. “l” lub “j”. Bo to też zupełnie nirmalne na pewnym etapie. A iine głoski sa prawidłowe? Jeśli tak, to możliwe, że r też się pojawi. Możesz sprawdzić, czy córka podnosi język do wałka dziąsłowego- czyli czubek języka za górne jedynki, przy otwartej buzi. czy klaska językiem, czyli taki odgłos “konika”. czy potrafi czubkiem języka dotknąć podniebienia. Czy wymawiając takie przedłużone “aalllll” podnosi język do góry. Jeśli to wszystko jest ok- to ja bym poczekała. Możesz poszukać w internecie ćwiczeń do wywołania głoski r- takich, które do tego przygotowują.

    • Tak zastępuje r -j, czyli np. jowej zamiast rower. Po za tym wszystkie inne głoski wymawia prawidłowo juz od bardzo dawna co właśnie wzmogło mój niepokój o to r. Zauważyłam też,że dzieci moich koleżanek w tym samym wieku co Oliwka już wymawiaja r. Ale troche mnie uspokoiłaś mówiąc, ze ma jeszcze czas, zrobię jeszcze te ćwiczenia o których pisałaś i zobaczę:) Dzięki:)

      • Zamieszczone przez bunny111
        Moja Oliwka we wrześniu skończy 5 lat. Zawsze rozwijała się dobrze, mówiła zanim jeszcze chodzić zaczęła, w wieku dwóch lat ładnie rysowała, znała kolory, liczyła itd, kazdy uważa, ze to mądra i wygadana dziewczynka. Ale nadal nie wymawia R, zaczełam się już tym, martwić, nie wiem czy powinnam sie zgłosic do specjalisty. Jak było z Waszymi dziećmi?

        A chodzi do przedszkola?
        Bo chyba już we wszystkich przedszkolach pracują logopedzi… Była badana?

        Jeśli nie – to ja bym chyba nie czekała z wizytą u logopedy. Tym bardziej, że, jak piszesz, wcześnie zaczęła mówić.
        Podobno już u 3 lat-ka specjalista jest w stanie wyłapać czy dziecko będzie miało kłopoty z wymową czy nie – więc im wcześniej tym lepiej…

        BDW: moja nauczyła się mówić “r” na wyrazie: pierdoła

        • miałam tak samo z moim.w wieku 5,5 lat nie wymawiał “r”.w przedszkolu była pani logopeda i skierowała nas na ćwiczenia.po kilku tygodniach chodzenia pojawiło sie ładne “r” oraz wypracowały sie głoski szeleszczące “sz”,”cz” które mówił niedbale.
          teraz juz ładnie mówi.mamy jednak kontrolowac i poprawiac jakby z niedbalstwa znów zaczał niepoprawnie wymawiać.czasami dziecko chce za duzo powiedziec na raz i nie kontroluje sie 🙂

          • ściągnięte z netu:
            mozecie ćwiczyć w samochodzie, na spacerze w formie zabawy
            powinna zaskoczyć.

            krok 1
            Zataczamy językiem koła wzdłuż zewnętrznej linii ust. Po pięć razy w prawo i lewo.

            krok 2
            Wypychamy językiem policzki.

            krok 3
            Oblizujemy językiem zęby po ich wewnętrznej stronie, przy zamkniętych a później otwartych ustach.

            krok 4
            Żując gumę lub jedząc cukierka, staramy się go przytrzymać językiem przy podniebieniu, zaraz koło górnych zębów.

            krok 5
            Otwieramy szeroko usta i jeździmy językiem po podniebieniu.

            krok 6
            Uderzamy językiem o podniebienie wydając dźwięk podobny do stukania kopyt konia.

            krok 7
            Uderzamy językiem w dziąsła znajdujące się za górnymi zębami.

            krok 8
            Otwieramy szeroko buzię. Unosimy język do góry i na dół. Tak kilkanaście razy.

            krok 9
            Otwieramy szeroko usta, wystawiamy język na zewnątrz i unosimy tak wysoko jak to tylko możliwe.

            krok 10
            Delikatnie gryziemy zębami brzegi języka.

            krok 11
            Robimy językiem rurkę. Jeśli nie potrafimy, kładziemy na czubku języka kuleczkę zrobioną z papieru, wyciągamy język na zewnątrz jamy ustnej i staramy się tą kuleczkę zdmuchnąć.

            krok 12
            Wada Wymowy u Dzieci Ćwiczenie wymowy?R?

            1. Staramy się wielokrotnie i bardzo szybko wymawiać jakąś literkę np.?ttttt?,?kkkkk?,?ddddd?.

            2. Powtarzamy szybko zbitki literek np.?bdy pty?,?bda pta?,?bdu ptu?.

            3. Mocno dmuchamy na czubek języka uniesiony do podniebienia tuż za zębami. Po tym ćwiczeniu z czasem słychać niewyraźne?tr?.

            4. Warczymy naśladując psa?wrrr?, zatrzymujemy konia?prrr?, naśladujemy wrony?kra, kra, kra?

            Zestaw ćwiczeń narządów artykulacyjnych przygotowujących do wywołania głoski r:

            Ćwiczenia języka:

            [*]Sklejanie pierogów – nagryzanie brzegów języka zębami (masaż) i rozciąganie języka).
            [*]Wyżymaczka – przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby.
            [*]Łopatka – wysuwanie szerokiego języka z buzi nie dotykając zębów.
            [*]Konik – kląskanie czubkiem języka o podniebienie twarde (zmiana układu warg jak przy głosce u – i.
            [*]Zaczarowane miejsce – odklejanie czubkiem języka z przedniej części podniebienia twardego chrupki, opłatka, czekolady, nutelli, kropli miodu, itp.
            [*]Przytrzymywanie czubkiem języka, ssanie cukierka pudrowego lub naśladowanie.
            [*]Zdmuchiwanie skrawka papieru umieszczonego na czubku języka.
            [*]Młotek – szybkie wypowiadanie głoski [l] dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy.
            [*]Trzepanie dywanów – szybkie i kilkukrotne uderzanie językiem o górną wargę wybrzmiewając [ly].
            [*]Piosenkarz – śpiewanie różnych melodii na sylabach, poruszając jedynie językiem – nie brodą, przy szeroko otwartych ustach:
            la, la, la,
            lo, lo, lo,
            le, le, le,
            lu, lu, lu,
            ly, ly, ly.
            [*]Wypowiadanie zbitki sylabowej lalolule najpierw wolno, potem coraz szybciej.
            [*]Chiński język – wypowiadanie zbitek sylabowych – szybko i kilkakrotnie:
            nalapatada,
            nolopotodo,
            nelepetede,
            nuluputudu,
            nylypytydy.
            [*]Traktor – wielokrotne, coraz szybsze wypowiadanie zbitki bd, a następnie sylab:
            bda, bdo, bde, bdu, bdy,
            pta, pto, pte, ptu, pty,
            bda – pta,
            bdo – pto,
            bde – pte,
            bdu – ptu,
            bdy – pty.
            [*]Paplanie – wielokrotne coraz szybsze wypowiadanie:
            tedamwa,
            tat tedat,
            ente dente,
            lelum polelum,
            ble, ble, ble,
            tla, tlo, tlu.
            [*]Karabin maszynowy – wielokrotne, energiczne wypowiadanie [ttt], [ddd], [td] [tdn] (najpierw wolno, potem coraz szybciej) dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach, potem sylaby:
            te, te, te,
            ty, ty, ty,
            de, de, de,
            dy, dy, dy.
            A następnie zbitki sylabowe:
            teda – teda,
            tede – tede,
            tedo – tedo,
            tedu – tedu,
            tedy – tedy.
            [*]Wypowiadanie rymowanki – głoska [t] wymawiana w sposób przytępiony, tzn. z językiem na podniebieniu:
            Kto to tutaj tak tupie?
            To tato tutaj tak tupie.
            Ach, tato tutaj tak tupie!
            [*]Piła – wybrzmiewanie przedłużonego [d] z równoczesnymi energicznymi, poziomymi ruchami palcem po wędzidełku podjęzykowym.
            [*]Suszarka – mocne dmuchanie na czubek języka uniesiony do wałka dziąsłowego, aż do pojawienia się tr.
            [*]Zepsuty traktor – mocne akcentowanie głoski [t] w czasie wybrzmiewania zbitek tll, tll, trl najpierw szeptem, potem głośno.
            [*]Mały ptaszek uczy się śpiewać – powtarzanie sylab szeptem, a następnie głośno:
            la, la, la, trla,
            lo, lo, lo, trlo,
            lu, lu, lu, trlu,
            le, le, le, trle,
            ly, ly, ly, trly,
            li, li, li, trli.
            [*]Śpiew ptaków – szeptem i głośno wypowiadanie trla, trlo, trle, trlu, trly.
            [*]Wyrazy dźwiękonaśladowcze – naśladowanie odgłosów zaczynając od szeptu:
            gra na trąbce – tra ta ta, tru tu tu, tre te te,
            zepsuty karabin maszynowy – tr tr tr, dr dr dr,
            groźny pies – wrr, wrr, wrr,
            traktor – tur tur tur, tyr tyr tyr, pyr pyr pyr,
            fruwające ptaki – fru, fru, fru,
            ćwierkające wróble – ćwir, ćwir, ćwir,
            świnka – chrum, chrum,
            zatrzymanie konia – pr, pr,
            śpioch – chr, chr, chr,
            dzwonek – dryń, dryń,
            szorowanie zębów – szuru, szuru,
            zapalanie światła – pstryk,
            pękający balonik – trach,
            wrona – kra, kra,
            samochód – brum, brum.

            • Bardzo dobre ćwiczenia tu aoh napisała. Jeśli chcesz to prześlę Ci jeszcze coś z literatury na ten temat. na priv napisz swojego maila. Do logopedy możesz iść, jeśli bardzo się martwisz. Wtedy będziesz wiedziała jak ćwiczyć, bo zobaczysz to w praktyce. Bo np. samo wypowiadanie głoski “d” powinno być dziąsłowe- czyli czubek języka przy górnych zębach.

              • Zamieszczone przez kurczak
                A chodzi do przedszkola?
                Bo chyba już we wszystkich przedszkolach pracują logopedzi… Była badana?

                BDW: moja nauczyła się mówić “r” na wyrazie: pierdoła

                Niestety, nie we wszystkich są logopedzi- bo wciąż słyszy się, że nie opłaca się ich zatrudniać. Wiem z własnego doświadczenia.
                A słowo “pierdoła” bardzo twórcze 🙂 i ważne, że tak sie przydało.

                • Mój syna ma 5 lat. Nie mówi “r”. Wzięłam skierowanie od pediatry i poszłam do logopedy
                  Powiedziała że nie ma paniki, że ma jeszcze czas. Ona juz słyszy małe “r”
                  Mamy ćwiczyć język. Po tych ćwiczeniach pojawiło się “sz, cz, rz” z “r” ciut gorzej ale idzie ku dobremu

                  napiszę Ci tylko że powinnas iśc do logopedy gdyz Twoja córka zamienia R na J i TO JEST WADA
                  a zamiana R ma L to fizjologia
                  tak powiedział logopeda

                  • mój w grudniu będzie miał 5 lat
                    r nie wymawia
                    mnie się wydaje, że jeszcze ma czas
                    do logopedy chodzi już 2 lata – ale z powodu jąkania
                    logopedka twierdzi, że wszystko w swoim czasie, r też się nauczy w końcu wymawiać

                    • Zamieszczone przez arkek
                      Niestety, nie we wszystkich są logopedzi- bo wciąż słyszy się, że nie opłaca się ich zatrudniać. Wiem z własnego doświadczenia.

                      Szkoda…

                      Ja mam taka pracę, że często biorę udział w spotkaniach, prezentacjach, telekonferencjach… Kiepska wymowa naprawdę potrafi dużo utrudnić 🙁 – zarówno dla słuchającego jak i tego kto mówi…
                      Sama przeszłam warsztaty z foniatrą i wiem jak mi to pomogło – mimo że przedtem też nie miałam jakiś wyraźnych wad wymowy…

                      • To moze mi tez pomozecie?
                        Ola zaczela mowic bardzo wczesnie, gloske “r” mowi gdzies od roku (ma 5 lat, wczesniej zastepowala “L”), ale to jej “r” nie jest ostre – nie wiem jak to wytłumaczyc – jakby troche z francuskiego. A jak mowie zeby zawarczała “RRRRRRRR” to jej wychodzi takie troche “LLLLLLL”

                        Wszystkie pozostale gloski mowi doskonale.
                        Czy mam z nia gdzies sie udac, na jakies cwiczenia?

                        • Zamieszczone przez aruga
                          Mój syna ma 5 lat. Nie mówi “r”. Wzięłam skierowanie od pediatry i poszłam do logopedy
                          Powiedziała że nie ma paniki, że ma jeszcze czas. Ona juz słyszy małe “r”
                          Mamy ćwiczyć język. Po tych ćwiczeniach pojawiło się “sz, cz, rz” z “r” ciut gorzej ale idzie ku dobremu

                          napiszę Ci tylko że powinnas iśc do logopedy gdyz Twoja córka zamienia R na J i TO JEST WADA
                          a zamiana R ma L to fizjologia
                          tak powiedział logopeda

                          co logopeda to inna wizja:Zamotany:

                          • No dobra -aruga- mnie wystraszyła idę do logopedy, dzięki za pomoc dziewczyny:)

                            • Zamieszczone przez Brenda
                              To moze mi tez pomozecie?
                              Ola zaczela mowic bardzo wczesnie, gloske “r” mowi gdzies od roku (ma 5 lat, wczesniej zastepowala “L”), ale to jej “r” nie jest ostre – nie wiem jak to wytłumaczyc – jakby troche z francuskiego. A jak mowie zeby zawarczała “RRRRRRRR” to jej wychodzi takie troche “LLLLLLL”

                              Wszystkie pozostale gloski mowi doskonale.
                              Czy mam z nia gdzies sie udac, na jakies cwiczenia?

                              Tu już bym nie czekała tylko poszła do logopedy, który się na tym zna. Bo co innego kiedy dziecko nie mówi r, a co innego kiedy mówi to źle. I w tym wypadku zła wymowa się utrwala. Ale tu jako ciekawostkę napiszę, że niektórzy logopedzi właśnie takie “francuskie” r zaczęli uznawać za normę, a nie wadę wymowy. Przyczyn rerania jest naprawdę kilka i warto je sprawdzić. A co do ćwiczeń, to są konieczne, ale najpierw trzeba wiedzieć jak je robić. Bo jeśli zacznie się z dzieckiem źle ćwiczyć, to można narobić więcej szkody. Logopeda na pewno zaleci ćwiczenia w domu i wtedy jak najbardziej będziesz musiała je wykonywać.

                              • Ja z troszkę innej beczki ale wasza rozmowa przypomniała mi moje dzieciństwo 🙂 Byłam “dziwadłem”, bo mówiłam “R” bardzo wcześnie i to do tego “R” gardłowe. Słowem nie było widać małej Agi ale było ją doskonale słychać 😉
                                Od próśb o powiedzenie “Czarnej krowy w kropki bordo…” robiło mi się niedobrze 😉

                                Ciekawa jestem, jak to będzie u moich pociech wyglądało 🙂

                                —–

                                • Zamieszczone przez Brenda
                                  To moze mi tez pomozecie?
                                  Ola zaczela mowic bardzo wczesnie, gloske “r” mowi gdzies od roku (ma 5 lat, wczesniej zastepowala “L”), ale to jej “r” nie jest ostre – nie wiem jak to wytłumaczyc – jakby troche z francuskiego. A jak mowie zeby zawarczała “RRRRRRRR” to jej wychodzi takie troche “LLLLLLL”

                                  Wszystkie pozostale gloski mowi doskonale.
                                  Czy mam z nia gdzies sie udac, na jakies cwiczenia?

                                  Mam podobny problem z Kubusiem. W przedszkolu miał logopedę raz w tygodniu. Ćwiczyliśmy cały rok literkę “L”. Np zdania do powtarzania:
                                  Lolek ogląda planetę pluton przez lunetę.
                                  Leniwy leń leniuce na fotelu.
                                  Oczywiście na początku były ćwiczenia języka.
                                  Ale rok minął,mamy wakacje a dziecko dalej “R” nie wymawia 🙁
                                  Chciałam w wakacje prywatnie go powozić do logopedy, ale nie ma szans nie chce i koniec. Nie będę zmuszać. Niedługo do przedszkola, mam nadzieję,że w tym roku uda się coś zdziałać
                                  Ale kiedy byliśmy w maju w Bruxelli to bonżuR wypowiadał wysmienicie

                                  • Moja starsza córcia nie mówiła “r” do 4 r.ż. Nauczyłam ją w ciągu jednego dnia sposobem na Nutelle. Smaruje się dziecku podniebienie Nutellą i z otwartą buzią musi ją zlizywać koncem języka mówiąc “l”.

                                    • Zamieszczone przez scarlet
                                      Moja starsza córcia nie mówiła “r” do 4 r.ż. Nauczyłam ją w ciągu jednego dnia sposobem na Nutelle. Smaruje się dziecku podniebienie Nutellą i z otwartą buzią musi ją zlizywać koncem języka mówiąc “l”.

                                      ciekawe;)
                                      ma mowic “L” czy “R”?

                                      • Tak sobie mysle, ze musze jednak z mała wybrac sie jednak do logopedy.
                                        Nadal zamiast “r” mowi “j”. Najdziwniejsze jest to, ze wszystkie inne trudne gloski juz w wieku 2,5 roku mowila idealnie a to nieszczesne r nadal nie moze wypowiedziec:(

                                        • Zamieszczone przez Meva
                                          ciekawe;)
                                          ma mowic “L” czy “R”?

                                          “L” potem wyjdzie jej “R”

                                          Znasz odpowiedź na pytanie: Nie wymawia R

                                          Dodaj komentarz

                                          Angina u dwulatka

                                          Mój Synek ma 2 lata i 2 miesiące. Od miesiąca kaszlał i smarkał a od środy dostał gorączki (w okolicach +/- 39) W tym samym dniu zaczął gorączkować mąż –...

                                          Czytaj dalej →

                                          Mozarella w ciąży

                                          Dzisiaj naszła mnie ochota na mozarellę. I tu mam wątpliwości – czy w ciąży można jeść mozzarellę?? Na opakowaniu nie ma ani słowa na temat pasteryzacji.

                                          Czytaj dalej →

                                          Ile kosztuje żłobek?

                                          Dziewczyny! Ile płacicie miesięcznie za żłobek? Ponoć ma być dofinansowany z gminy, a nam przyszło zapłacić 292 zł bodajże. Nie wiem tylko czy to z rytmiką i innymi. Czy tylko...

                                          Czytaj dalej →

                                          Dziewczyny po cc – dreny

                                          Dziewczyny, czy któraś z Was miała zakładany dren w czasie cesarki? Zazwyczaj dreny zdejmują na drugi dzień i ma on na celu oczyszczenie rany. Proszę dajcie znać, jeśli któraś miała...

                                          Czytaj dalej →

                                          Meskie imie miedzynarodowe.

                                          Kochane mamuśki lub oczekujące. Poszukuję imienia dla chłopca zdecydowanie męskiego. Sama zastanawiam się nad Wiktorem albo Stefanem, ale mój mąż jest jeszcze niezdecydowany. Może coś poradzicie? Dodam, ze musi to...

                                          Czytaj dalej →

                                          Wielotorbielowatość nerek

                                          W 28 tygodniu ciąży zdiagnozowano u mojej córeczki wielotorbielowatość nerek – zespół Pottera II. Mój ginekolog skierował mnie do szpitala. W białostockim szpitalu po usg powiedziano mi, że muszę jechać...

                                          Czytaj dalej →

                                          Ruchome kolano

                                          Zgłaszam się do was z zapytaniem o tytułowe ruchome kolano. Brzmi groźnie i tak też wygląda. dzieciak ma 11 miesięcy i czasami jego kolano wyskakuje z orbity wygląda to troche...

                                          Czytaj dalej →
                                          Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
                                          Logo
                                          Enable registration in settings - general