mam problem z moim synkiem bedzie miał 5 lat w czerwcu zaczyna juz rozpoznawać literki zna wszystkie cyfry dodaje i odejmuje i to mnie cieszy, ale jak chce przeczytac krótkie wyrazy czy przeczytac godzine na wyswietlaczu zegarka elektronicznego zawsze czyta od prawej do lewej jak go upomne wtedy poprawia, tak samo z pisaniem chce zaczynac od konca linijki a nie od poczatku dodatkowo jest leworęczny, pani w przedszkolu jak pytałam mówi że nie zauważyła bo oni nie pisza narazie sylabizują wyrazy i liczą od wrzesnia idzie do pięciolatków. Czy to normalne na początku poznawania liter i nauki czytania??? czy leworęczność ma wpływ na to jak odczytuje wyrazy i liczby???Nie chce czekać do września i wtedy żeby mi powiedziano w przedszkolu że ma problem z czytaniem czy pisaniem chciałabym już teraz zacząc z nim pracować nad tym tylko nie wiem jak.
23 odpowiedzi na pytanie: odwrotne czytanie a leworęczność
to narmalne w tym wieku ze sie czyta od konca i rotuje litery
nie wiem jaki to ma zwiazek z leworecznoscia
u praworecznych tez to jest
Jeju to z nieba mi Dorotka spadłaś ja sama to polączyłam z leworęcznością nie mam z kim tego skonsultować a dzieci znajomych młodsze albo nie zainteresowane pisaniem i praworeczne wiec ja tak dedukowałam
Tak jak pani w przedszkolu mówi dzieci 5letnie uczą się najpierw sylabizowania a potem głoskowania wyrazów dopiero później uczą się czytać i…pisać.Zerówkowe dziecko jeszcze nie musi umieć pisać słów. Natomiast w zerówce może się pojawić “lustrzane odbicie” czyli np. B pisze odwrócone. Zawsze możesz skonsultować się z psychologiem w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
On już teraz tak pisze odwrócone B,K itpale nie zawsze.
czy na takim etapie jakim on jest to znaczy dopiero uczy sie pisac (nie ma jeszcze 5 lat) konsultowac to czy czekac ze przejdzie? obawiam się ze w poradni to mi sie karzą leczyć że małe dziecko chce nauczyć poprawnego pisania a ja wcale taka nadgorliwa nie jestem on poprostu to lubi,
w przedszkolu pytałam to pani problemu narazie nie widzi ” bo nie piszą”.
czekac
CZEKAĆ. Twoje dziecko ma jeszcze duzo czasu, nie poprawiaj go; na niego przyjdzie czas on eksperymentuje, jeszcze nie zna się na tym tak dobrze. W zerówce zwróć na to uwagę i dopiero wtedy konsultuj.Dziecko do 9 roku życia może tak pisać.(teoretycznie)
kiedyś gdzieś był tu wątek o nauce czytania
ja miałam taki problem że moja bardzo chciała czytać ale nic z tego jej nie wychodziło
wiedziałam że przyjdzie na to czas aż w końcu zaskoczy, tylko trzeba na niego cierpliwie czekać.
w zerówce przy fachowej sile nauczycielek – dzieciak opanował mi sztukę czytania w mig. i tak na poczatku wrześnie nie umiała liter złożyć w wyraz, przekręcała je, teraz muszę darować sobie czytanie niektórych tematów na DI w jej obecności 🙂
To normalne. Bylo kilka watków na ten temat. masz jeden.
Z nieba mi spadałś z tym wątkiem.
Własnie miałam zakładać-Hania pisze, ale własnie na odwrót.HANIA= AINAH itd…A jest leworęczna totalnie- po mamie i babci.
idę czytać zatem 🙂
jestem totalnym “mańkutem”…
w tym wieku też czytałam, pisałam prawa-lewa
przeszło mi dośc szybko
🙂
nurtowało mnie to i dobrze ze taki wątek się pojawił.moj wprawdzie praworęczny -ale pisze i czyta wspak a cyfry i litery tez zdarza mu sie pisac “lustrzanne”.poczytam i…poczekam….ma dopiero 5 lat…. tak samo jak niewymawianie “r” -też poczekam:)
Leworęczny Dawid pisał od drugiej strony kartki, zaczynając od dolnego rogu a jak dostawał zeszyt to pierwszą stroną była ta ostatnia. Litery oczywiście lustrzane. Po pół roku “zerówki” prawie przeszło. Coś tam odwróconego jeszcze się pojawia ale dużo mniej 🙂
Przy pisaniu pani robiła mu na pustej kartce kropkę żeby kojarzył od którego miejsca ma zaczynać.
No wlasnie my jestesmy na podobnym etapie. Czarek od roku zna wszystkie litery, wyrazy literuje, ale poskladac je do kupy to juz problem. Przy okazji zlosci sie przy tym niemilosiernie, ale wiem ze on ma jeszcze duzo czasu. Musi dojrzec 🙂 Mysle ze zanim pojdzie do szkoly uda mu sie opanowac nauke czytania 🙂 Gorzej bedzie z rysowaniem i kolorowaniem 🙂 On tego nie cierpi…
Moja córcia chodzi do Iklasy. W 5latkach poszłam z nia do poradni psych.-pedagog. ale to było stanowczo za wcześnie.
Jest leworęczna pisała pismem lustrzanym, w zerówce zaczęli uczyć się pisać prawidłowo, teraz nie robi już takich błędów, ale naprawdę potrzeba dużo cierpliwości i dużo dużo ćwiczeń.
Z perspektywy czasu mogę doradzić,aby za wcześnie nie robić problemu, bo dziecko w zerówce przystosowuje sie do poznawania liter, pisania pismem drukowanym i pisanym i ma cały rok czasu na przygotowanie sie do I klasy.
Leworęczne dziecko intuicyjnie spogląda w kierunku zgodnym ze swoją dominująca półkulą – czyli w prawo.
Ma to wpływ na czytanie ponieważ czyta najpierw litery znajdujące się po prawej stronie, te które znajdują się po lewej są niedostrzegane. Powoduje to przestawianie sylab, szczególnie przy głośnym czytaniu, dlatego wiele osób myli początkowe litery i wychodzą takie kwiatki jak np. kierunki “lawo” i “prewo”, serwatka jest “wersetką” itp.
Takie problemy w czytaniu sprawiają, że dzieci niechętnie czytają na głos.
Leworęczne dzieci, w nauce pisania piszą od prawej do lewej, a ich literki często są odbiciem lustrzanym ogólnie używanych liter. Dziecko często zniechęca się do pisania, dlatego warto w tracie nauki bawić się z nim w różnego typu gry, które wykorzystują ruchy dłoni, podobne jak przy pisaniu np. malowanie rączkami bez użycia pędzli,pisanie patykiem po piachu.
Jeden i drugi problem wymaga ćwiczeń i pracy rodziców z dzieckiem.
agnieszka81 – W wieku ok. 4 lat dziecko ostatecznie decyduje się na wybór preferowanej rączki. Ta skłonność z wiekiem staje się coraz wyraźniejsza. Ale dopiero w wieku ok. 8 lat może z pewnością określić czy dziecko na resztę życia pozostanie lewo- czy praworęczne.
Przed pójściem dziecka do szkoły czyli w wieku 7 lat przeprowadza się z psychologiem testy na “prawo” lub “lewo” ręcznośc w przypadku gdy mama ma podejrzenia, że dziecko jest leworęczne.
Z 100% pewnością moje dziecko jest leworęczne. Nie ma 8 lat.
Również nie wszystko co Pan mówi sprawdza się w każdym przypadku i pojawia się nie tylko u dzieci leworęcznych.
Leworęczny syn owszem pisał lustrzane odbicia i zaczynał od drugiej strony kartki lub zeszytu ale robiło to 90% jego grupy przedszkolnej.
Przy czytaniu natomiast od razu czytał prawidłowo.
Oczywiście, że nie sprawdza się to u wszystkich dzieci, każdy jest inny.
Podobnie dzieci też różnie się rozwijają – mówi się, że dziecko zaczyna siadać w takim i takim wieku, a tymczasem wiele dzieci zaczyna w innym.
Piszę ogólnie, o tym co się zdarza najczęściej. Tak zresztą powstają teorie naukowe i nie na darmo się mówi, że istnieją “wyjątki, potwierdzające regułę”.
Tym bardziej, że nie znamy do końca możliwości naszego mózgu, wciąż je poznajemy.
W każdym razie lepiej zbadac dziecko zanim pójdzie do pierwszej klasy.
Zgłoszenie leworęczności nauczycielowi bardzo ułatwia życie 🙂
PS> Czekam na odpowiedz na mój priv.
A uczniowi? 😉
Bo ja niestety za dobrych wspomnień ze względu na leworęczność ze wczesnych klas szkolnych nie mam – ale Pani osiągnęła swoje – nauczyłam się pisać prawą ręką
Z tego co wiem zmieniło się diametralnie podejście!
Chyba się nie zrozumiałyśmy. Napisałam, że leworęczność zgłaszam nauczycielowi. Uczeń sam o tym wie 😀
Znasz odpowiedź na pytanie: odwrotne czytanie a leworęczność