ODŻYWIANIE W CIĄŻY

Moze to banalne pytanie – ale jak wlasciwie nalezy sie odzywiac w ciazy!????
Niestety lekarz mi nie udzielil zadnych informacjii a ja jem dokladnie tak jak przed ciaza – czyli niezbyt zdrowo. Czy jedzenie slodyczy, zupek z torebki – jednym slowem “sztycznych” posilkow jest niezdrowe i szkodzi dziecku????Na moj jadlospis skladaja sie glownie frytki, makaron, czasem jakies mieso,” torebkowe jedzenie” i oczywiscie slodkosci. oczywiscie staram sie tez jesc owoce(warzyw nie znosze) ale jest ich teraz b. malo w supermarketach(wiadomo: taka pora roku).

8 odpowiedzi na pytanie: ODŻYWIANIE W CIĄŻY

ada77 Dodane ponad rok temu,

Re: ODŻYWIANIE W CIĄŻY

Rzeczywiście dania takie jak frytki, pizze, hot-dogi itp. są zdecydowanie odradzane, głównie ze względu na to, że prócz kalorii nie zawierają prawie nic, żadnych wartości odżywczych. O ile przed przyrządzeniem coś tam w nich jest o tyle po piekarniku, gorącym oleju itd. to już tylko pyszne trocinki. Myśle, jednak, że jeśli te trociny uwielbiasz ( tak jak ja- za frytkami przepadam od dzieciństwa) od czasu do czasu mozna sobie pozwolić na taki posiłek, potem za to jedząc bardzo witaminkową kolację. Torebki też bardzo, bardzo sporadycznie, bo mają glutaminian sodu, którego nie powinno się jeść w ogóle w pierwszym trymestrze, a potem nie za specjalnie. Bardzo wskazany jest drób, ryby, sery (oprócz pleśniowych, co do których zdania sa podzielone, ale przeważają te “na nie”), różne mięska. Owoce i warzywa – wiadomo, niestety niemal obowiązek. Dobre sa też jogurty i przetwory z owoców- np. frutelki itp. Trzeba unikac ostrego i słonego i pic duzo wody. To chyba absolutne podstawy, tyle przynajmniej zaznaczyła mi gineczka. Acha, jeśli kawa to rzadko i raczej słaba, herbatę tez nie smolistą – w pierwszym trymestrze lepiej w znikomych ilościach, bo ma odpowiednik kofeiny, ale jego nazwa wyleciała mi z pamięci… Wskazane mleczko lub jego przetwory. No cóż, smacznego, kochana…Zawsze sprawdzaj na opakowaniach czy nie ma tam konserwantów, barwników i glutaminianu sodu. Teraz zdrowej żywności nie brakuje, a po co ryzykować. Choc od czasu do czasu…Acha, słodycze nie wskazane, bo nabiera sie ciałka za szybko, a ponadto w ciąży ząbki sie psują o wiele, wiele szybciej… Pozdrowionka raz jeszcze…
ada77 i miki

ykke Dodane ponad rok temu,

Re: ODŻYWIANIE W CIĄŻY

Hej, koniecznie odpuść sobie wszystkie torebkowe i proszkowe żarcia. zawieraja glutaminian sodu, który jest bardzo szkodliwy (podobno też uzależnia). wiadomo, ze od czasu do czasu nie zaszkodzi, ale Ty piszesz, ze u Ciebie to codzienne jedzenie. Wiele kobiet odzywia sie niezdrowo i rodzą normalne, zdrowe dzieci, ale chyba warto sie poswięcic i przez te 9 miesięcy zadbać o jadłospis żeby w razie czego (tfu,tfu) nic sobie nie wyrzucać…
A z tymi owocami nie jest tak zle-są banany, jabłka, pomarańcze, gruszki.
Aha, no i taka dieta jaką stosujesz zwiększa ryzyko wysokiego cisnienia, cukrzycy no i niedoborów. Dbaj o dzidziolka!

jane Dodane ponad rok temu,

Re: ODŻYWIANIE W CIĄŻY

Ja też w pierwszym trymestrze miałam ochotę na zupki z torebki, ale starałam się nie przesadzać, bo to przecież sama chemia. Mamy teraz wiosnę, więc o świeże owoce łatwiej – postaraj się codziennie jakiś pałaszować, może polubisz też warzywka i rozmaite sałatki… wiadomo w ciąży smaki się zmieniają 🙂 A jeżeli nie to porozmawiaj z lekarzem na temat jakiegoś preparatu witaminowego, bo te fast foody, jak już zauważyła koleżanka, faktycznie prócz kalorii nic nie dają.

Beata z Małgosią (04.05.03)

joannar Dodane ponad rok temu,

Re: ODŻYWIANIE W CIĄŻY

Oj pluszaczko:-) Jesteś przeciwna farbowaniu włosów a odżywiasz się tak niezdrowo?? :-))))
O odżywianiu w ciąży należy pomyśleć, również w tym względzie czy planujesz potem dzidzię karmić piersią. Dzidzia teraz może się przyzwyczaić do “niezdrowego” jedzenia, ale potem może mieć od tego kolki (znaczy się od Twojego mleczka). Im teraz bardziej przyzwyczaisz sie do zdrowego jedzonka, dzidzia się do niego też przyzwyczai i potem od Twojego mleczka ne będzie miała kolek. Oczywiście każda z nas chyba ma ochotę od czasu do czasu na colę, frytki itd. Jednak wydaje mi się, że na dłuższą metę, plus jeszcze do tego zupki z paczki, nie dają nic dobrego. Przeciez to same sztuczności. Dzidzia może się po nich czuć jak po przysłowiowym kacu:-))) hhihi. Jedz rzeczywiście duuużo owoców, skoro za warzywami nie przepadzasz, choć też namawiam do jedzenia dużej ilości surówek lub gotowanych jarzyn. Może akurat niektóe Ci zasmakują. Pij tez dużo soków. I polecam trochę je rozwadniać. Większość z nich ma dużo cukru. I ze słodyczami też nie można przesadzać. W późniejsze ciąży, może to oznaczać cukrzycę ciążową. Zresztą słodycze nie mają żadnych wartości odżywczych. Z wyjątkiem czekolady i to najlepiej ciemnej, która ma dużo żelaza, a które jest potrzebne w ciąży, bo krew się rozwadnia (czekolada, jeżeli ktoś nie ma problemów z zaparciami).
Poza tym zdrowe jedzonko ładnie i dobrze przygotowane, może wręcz zachęcać:-))))
I nie jedz tych paskudztw w proszku:-))))))
Serdecznie pozdrawiam

JoannaR i maleństwo (21.09.2003)

Dodane ponad rok temu,

Re: ODŻYWIANIE W CIĄŻY

sek w tym, ze mi sie po prostu nie chce i nie mam czasu gotowac tych roznych wymyslnych, warzywno – zdrowych dan a moi bliscy tez o to za bardzo sie nie troszcza..
b. czesto jestem poza domem i jestem zmuszona tam jesc!
ale postaram sie to zmienic:)
buziaki dla wszystkich

magdzik Dodane ponad rok temu,

Re: ODŻYWIANIE W CIĄŻY

Dam Ci przepis na pyszną sałatkę wiosenną.
Składniki: rzodkiewki, ogórek zielony, szczypiorek, jajka i jogurt lub kefir.
W/w składniki pokroić, jajka oczywiście najpierw ugotować na twardo, polać kefirem lub jogurtem i odrobinę posolić. Poroporcje wedle uznania. Sałatka jest przepyszna, a robota z nią żadna!!! Aby przyspieszyć przygotowanie sałatki szczypiorek można pociąć nożyczkami kuchennymi

Jedz zdrowo!!!!!!!!!!!

Pozdrawiamy,

Magda, Rafał i chyba Albercik (7.09.03)

Edited by Magdzik on 2003/05/01 11:55.

kissakr Dodane ponad rok temu,

Re: ODŻYWIANIE W CIĄŻY

W pierwszej połowie ciąży

Gdy zorientujesz się, że jesteś w ciąży, powinnaś przyjrzeć się swojej diecie. Najlepiej notuj wszystko, co jesz. W ten sposób łatwiej jest wychwycić błędy i ulepszyć jadłospis.

Na początku ciąży powinnaś wybierać zdrowe, świeże, naturalne pożywienie i unikać rzeczy, które mogłyby wam obojgu zaszkodzić – z konserwantami lub po prostu nieświeżych. Przyjmowanie dodatkowych witamin i składników mineralnych w formie tabletek (z wyjątkiem kwasu foliowego) jest w pierwszych trzech miesiącach ciąży niewskazane. Nadmiar niektórych witamin (np. witaminy A) może być nawet szkodliwy dla rozwijającego się płodu. Oczywiście powinnaś zupełnie zrezygnować z alkoholu.

W drugiej połowie ciąży

Rosnący płód potrzebuje coraz więcej składników odżywczych. Dotyczy to przede wszystkim białka, będącego podstawowym budulcem tkanek. Zwiększa się również ogólne zapotrzebowanie kaloryczne kobiety ciężarnej. Zgodnie z normami Instytutu Żywności i Żywienia wynosi ono około 3000 kilokalorii, zaledwie o 700 kilokalorii więcej niż przed ciążą. To dlatego, że organizm potrafi teraz lepiej wykorzystywać pożywienie. Możesz więc dać swemu dziecku wszystko, czego potrzebuje, zachowując rozsądną dietę.

Powinna ona zawierać:

pełnoziarniste pieczywo, makaron i brązowy ryż, które są źródłem węglowodanów. Produkty te dostarczają energii, witamin, składników mineralnych, a także błonnika;

świeże owoce i warzywa, które również są bogatym źródłem witamin, minerałów i błonnika;

mięso, ryby, jaja, orzechy, rośliny strączkowe, mleko i jego przetwory; dostarczają nie tylko białka, ale także żelaza i wapnia;

tłuszcze roślinne (oliwa, olej), najlepiej w postaci dodatku do sałatek.

Ogranicz spożywanie tłuszczów zwierzęcych i słodyczy. Nadmiar produktów zawierających tłuszcze i cukier sprzyja powstawaniu nadwagi.

Szczególną uwagę trzeba też zwrócić na witaminy i składniki mineralne. Należą do nich przede wszystkim: żelazo, wapń i witamina C.

Żelazo

Jest niezbędne do budowy tkanek płodu, a zwłaszcza czerwonych ciałek krwi. Jeśli codzienna dieta matki nie zawiera dostatecznie dużo tego pierwiastka, grozi jej anemia.

Najlepszym źródłem żelaza jest chude czerwone mięso, jednak można je zastąpić innymi produktami, takimi jak jaja, fasola i zielone warzywa – szpinak, brokuły, szczaw. Bardzo bogata w żelazo jest również wątróbka, ale zawiera ona także dużo witaminy A, która w nadmiarze może być szkodliwa dla dziecka.

By zapobiec anemii, często w tym okresie ciąży podaje się doustne preparaty żelaza.

Wapń

Służy do budowy kości płodu. Jeśli w pożywieniu jest go za mało, dziecko czerpie go z organizmu matki, co osłabia jej zęby i kości. Doskonałym źródłem wapnia jest mleko – wystarczy szklanka dziennie.

Jeżeli nie lubisz mleka, możesz je zastąpić jogurtem i serami, a jeśli jesteś na nie uczulona – zielonymi warzywami, fasolą i migdałami. Można też przyjmować wapń w postaci tabletek

kama&maleństwo

joannar Dodane ponad rok temu,

Re: ODŻYWIANIE W CIĄŻY

Ja też nie za bardzo mam czas na robienie takich pyszności, ale ratuję się kupując mnóstwo surówek. Są pyszne, gotowe i świeże surówki. A owocki, to zawsze nawet w biegu wciągam:-))
Pozdrawiam

JoannaR i maleństwo (21.09.2003)

Znasz odpowiedź na pytanie: ODŻYWIANIE W CIĄŻY?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Noworodek, niemowlę
wrocilam, i od razu pytam:
jak zwykle mam do Was pytanka. Nie ma to jak forumowiczki. Bylam wczoraj u lekarza i mam nastepujace wyniki: 1. Szymon za czesto kladzie glowe w jedna strone: zaczyna mu sie
Czytaj dalej
Oczekując na dziecko
Czy też wam się to zdarza....?
Mam delikatne krwotoki z nosa... Krowotk to może za poważne słowo, ale przy wycieraniu nosa chusteczki mam zaplamione krwią... [img]/images/forum/icons/shocked.gif[/img] Może brak mi jakiejś witaminy? Wiem że rutinoscorbin pomaga w
Czytaj dalej