Tuńczyk w ciąży i podczas karmienia piersią

Świeży tuńczyk nie jest u nas zbyt popularną rybą. A szkoda, ponieważ polędwica z tuńczyka jest prawdziwym przysmakiem. Potencjalnych smakoszy odstrasza jednak jej cena oscylująca wokół 80-100zł za kilogram. Polacy chętnie za to sięgają po tuńczyka w puszce. Na stałe wpisał się w jadłospis osób ćwiczących, ze względu na swoje doskonałe wartości odżywcze. Jakie one są? Czy jest to zdrowa ryba? Czy tuńczyka można jeść w ciąży?

Tuńczyk w ciąży i podczas karmienia piersią
Pixabay

Tuńczyk to ryba pochodząca z rodziny makrelowatych. Można ją spotkać głównie w ciepłych, tropikalnych wodach Atlantyku i Pacyfiku, ale niektóre odmiany upodobały sobie również zimne Morze Północne i Morze Barentsa. Największy z tuńczyków, gatunek błękitnopłetwy, osiąga wagę nawet 700 kilogramów! Jest nie tylko największy, ale również i najdroższy, ponieważ kilogram jego mięsa może kosztować nawet 500 dolarów.

Tuńczyka łowiono już w starożytności. Przez stulecia towarzyszył ludziom, a dziś w wielu regionach nadal stanowi ważny element codziennej diety.

Tuńczyk: właściwości

Tuńczyk, jak każda inna ryba, zwiera w swoim składzie kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6. Są one niezwykle cenne dla ludzkiego organizmu, który nie jest w stanie wyprodukować ich samodzielnie, pomimo tego, że są one mu potrzebne do prawidłowego funkcjonowania. Z uwagi na to należy dbać, by codzienna dieta dostarczała produktów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe, a ryby są jednymi z nich. Kwasy omega-3 i omega-6 wspierają prawidłową pracę mózgu. Obniżają poziom złego cholesterolu, zapewniając jednocześnie dostawę tego dobrego. Chronią układ krwionośny i wspierają pracę serca. Zapobiegają miażdżycy i tworzeniu zakrzepów.

Tuńczyk jest świetnym źródłem pełnowartościowego białka. W 100 gramach ryby jest go około 25 gramów. Oprócz tego tuńczyk zapewnia dostawę witamin B3 i B12, a także witaminy D3. Jest bogaty w żelazo i wapno. Zawiera także potas i fosfor.

Tuńczyk w ciąży

Spożywanie tuńczyka nie jest zalecane kobietom w ciąży. Może to dziwić ze względu na właściwości odżywcze tej ryby, warto jednak wiedzieć, że tuńczyk może zawierać bardzo dużo rtęci. Ryby żyjące w zanieczyszczonych wodach, którą nieustannie filtrują, narażone są na kumulowanie w swoich mięśniach rtęci, która obecna jest potem w ich mięsie. Tuńczyk jest rybą będącą na szczycie układu pokarmowego, co oznacza, że zjada pomniejsze ryby, które również są zanieczyszczone rtęcią. Po ich zjedzeniu, ilość rtęci w mięsie tuńczyka się zwiększa, przez co jest ono jeszcze bardziej zanieczyszczone.

Z niewielkimi ilościami rtęci potrafi sobie bardzo dobrze poradzić organizm dorosłego człowieka, jednakże może być ona śmiertelnie niebezpieczna dla maluszka rozwijającego się w brzuchu mamy. Może doprowadzić do ciężkich uszkodzeń płodu.

Tuńczyk a karmienie piersią

Specjaliści przekonują, że od jedzenia tuńczyka powinna się powstrzymywać również karmiąca mama. Powód jest ten sam, który opisaliśmy wcześniej, czyli zanieczyszczenie mięsa tuńczyka rtęcią, która wraz z mlekiem mamy może przedostać się do organizmu dziecka.

Zobacz też:

Nie jedź tych trzech produktów! Mogą prowadzić nawet do poronienia!

Czy jeść łososia w ciąży?

Nie wszystkie ryby powinnaś jeść podczas karmienia piersią

 

Dodaj komentarz

Rozrywka dla dzieci
Jak zrobić latawiec?
Latawiec to jedna z ulubionych zabawek - a jednocześnie i zabaw - dzieci w każdym wieku. Pobudza wyobraźnię i zapewnia ruch na świeżym powietrzu. Jeżeli wykonacie go samodzielnie, to dodatkowo
Czytaj dalej
Newsy
Pierwsze USG zrobiła dopiero w 41 tygodniu ciąży, ponieważ nie wierzyła w medycynę. To mogło skończyć się tragicznie!
We współczesnym świecie dostęp do wiedzy i lekarzy jest niemal powszechny. Dotyczy to szczególnie kobiet w ciąży, w końcu większość z nich jest pod stałą opieką lekarza prowadzącego od pierwszych
Czytaj dalej
Co jeść w ciąży? Co jeść podczas karmienia piersią?
Orzechy w ciąży i podczas karmienia piersią
Wyrazy „orzechy” i „samo zdrowie” mogą być praktycznie uważane za synonimy. Od stuleci wiadomo, że orzechy zawierają w sobie substancje mające bardzo pozytywny wpływ na organizm człowieka, przez co ich
Czytaj dalej
Co jeść w ciąży?
Miód w ciąży: jakie korzyści daje spożywanie miodu w ciąży?
Czy w ciąży można jeść miód? Jaki miód wybrać? Lipowy, spadziowy, a może wielokwiatowy? Sprawdź, co warto wiedzieć o tym bursztynowym przysmaku! Czy można jeść miód w ciąży? Ciąża to czas, w
Czytaj dalej
Co jeść w ciąży? Co jeść podczas karmienia piersią?
Arbuz w ciąży i podczas karmienia piersią
Arbuz to owoc, który kojarzy się z latem. Podany schłodzony prosto z lodówki smakuje fantastycznie w upalne dni. Jest doskonałą bazą sałatek, sprawdza się także jako dodatek do nich. Idealny
Czytaj dalej
Co jeść w ciąży?
Czy można jeść jajka w ciąży? [jajecznica, jajka na miękko, sadzone i nie tylko]
Jedzenie jajek w ciąży wydaje się nieco kontrowersyjnym tematem. Zdania są podzielone, co przyszła mama może zobaczyć na wielu forach internetowych, a także usłyszeć od swoich koleżanek, ciotek i babć.
Czytaj dalej