Po skargach płynących od rodziców samotnie wychowujących dzieci, Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Minister Finansów z pytaniami dotyczącymi ulgi prorodzinnej. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w sposób niejasny precyzuje, który z rodziców po rozwodzie ma prawo otrzymać świadczenie.



Ulga prorodzinna: komu się należy?

Ulga prorodzinna jest jedną z najważniejszych korzyści podatkowych wiążących się z posiadaniem dzieci. Prawo do niej mają podatnicy sprawujący władzę rodzicielską nad dzieckiem, rodzice zastępczy oraz opiekunowie prawni małoletniego. Kwotę ulgi na dziecko można odliczyć od podatku, a kiedy jest to niemożliwe, zostaje ona zwrócona na rachunek bankowy lub przekazem pocztowym do uprawnionej osoby.

Wysokość ulgi na dziecko 2018

Ulga prorodzinna przysługuje na każde dziecko, które posiada podatnik. W ubiegłym, tj. 2017 roku, wynosiła ona odpowiednio:

  • 92,67 zł miesięcznie, tj. do 1112,04 zł rocznie dla rodziców wychowujących jedno dziecko przy założeniu ograniczeń pod kątem dochodu rodziców;
  • 92,67 zł miesięcznie, tj. do 1112,04 zł rocznie na drugie dziecko;
  • 166,67 zł miesięcznie, czyli do 2000,04 zł rocznie na trzecie dziecko;
  • 225,00 zł miesięcznie, czyli do 2700,00 zł rocznie z tytułu wychowania każdego kolejnego dziecka.

Sprawdź:


Nasze wideo:

Ulga prorodzinna po rozwodzie

Do ulgi na dziecko mają też prawo rodzice samotnie wychowujący dzieci, tj. niepozostające w związku małżeńskim lub w sytuacji, gdy drugi rodzic został pozbawiony praw rodzicielskich.

W skargach do Rzecznika Praw Obywatelskich rodzice poddawali w wątpliwość, kto faktycznie ma prawo do ulgi prorodzinnej. Mieli też zastrzeżenia co do jej wysokości, ponieważ w przypadku braku porozumienia rodziców co do rozliczenia ulgi proporcjonalnie do czasu spędzanego z dzieckiem,obojgu rodziców przysługuje połowa kwoty. Ten zapis budzi zrozumiałe niezadowolenie wśród rodziców sprawujących stałą opiekę nad dzieckiem.

Który z rodziców ma prawo do ulgi podatkowej?

Podczas rozstrzygania, która z osób sprawujących władzę rodzicielską ma prawo do ulgi podatkowej, urzędy skarbowe bardzo często przyjmują, że skoro władzę rodzicielską posiadają oboje rodzice, oboje ją też sprawują. Takie założenie często nijak ma się do stanu faktycznego.

Jak podkreśla Rzecznik Praw Obywatelskich warunkiem skorzystania z ulgi prorodzinnej jest: po pierwsze – posiadanie władzy rodzicielskiej, a po drugie – jej faktyczne wykonywanie. Przepisy podatkowe nie definiują jednak, co należałoby uznać za „wykonywanie władzy rodzicielskiej”. Zdaniem rzecznika zakładanie, że te dwa pojęcia są tożsame, jest błędem. Dlatego proponuje on rozwiązanie, w którym urząd skarbowy byłby zobowiązany do ustalenia, kto w rzeczywistości opiekuje się dzieckiem.



Zobacz: Wystąpienie RPO do Ministra Finansów ws. ulg podatkowych dla samotnych rodziców >>>

[Zdjęcie główne: depositphotos.com]