Witaminy dla niemowląt: jak przemycić więcej witamin do diety dziecka?

Pierwsza z nich została odkryta w 1913 r. Dalsze badania pozwoliły na wykrycie kolejnych w rozmaitych pokarmach, m.in. w mleku, warzywach, owocach czy mięsie. O czym mowa? O witaminach! To dzięki nim organizm człowieka może właściwie funkcjonować – wpływają bowiem na jego rozwój, wydolność i stan zdrowia. Niedobór witamin, zwłaszcza w okresie intensywnego rozwoju i wzrostu, jest niebezpieczny. Czasami rodzice muszą wykazać się sprytem i cierpliwością, by namówić pociechę do spróbowania wartościowego pokarmu. Jednak nie ma rzeczy niemożliwych – poznaj kilka trików, dzięki którym na talerzu umieścisz wszystko, czego potrzebuje małe dziecko, aby mogło prawidłowo się rozwijać i mieć energię każdego dnia. Również witaminy. Dla niemowląt i małych dzieci to niezwykle ważne!

Witaminy dla niemowląt: jak przemycić więcej witamin do diety dziecka?
elements.envato.com

Witaminy dla niemowląt

Potrzeby żywieniowe niemowląt i małych dzieci do 3. roku życia znacznie różnią się od potrzeb starszych dzieci i dorosłych. W okresie 1000 pierwszych dni życia młody organizm jest wyjątkowo wrażliwy i intensywnie się rozwija. W tym czasie najlepszym wyborem dla malucha będzie żywność przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci, ze wskazaniem wieku na opakowaniu. Do tej kategorii należą np. kaszki zbożowe, które są źródłem cennych witamin, ważnych dla prawidłowego rozwoju, a jednocześnie są bezpieczne dla maluszka. A jak przygotować porcję zdrowia dla starszego dziecka, którego dieta jest już bardziej różnorodna?

W jakich pokarmach kryją się najważniejsze witaminy dla niemowląt?

  • Witamina A – można ją znaleźć w warzywach (takich jak marchew, natka pietruszki, szpinak, brokuły), owocach (np. morelach, brzoskwiniach), jajach czy rybach morskich[1].
  • Witaminy z grupy B – ich głównym źródłem są produkty zwierzęce. Znajdują się również w nasionach roślin strączkowych oraz produktach zbożowych[2].
  • Witamina C – duże ilości tej witaminy znajdują się przede wszystkim w owocach i warzywach, zwłaszcza surowych. Dobrym jej źródłem jest natka pietruszki, czarna porzeczka, kiwi, czerwona papryka, warzywa kapustne oraz owoce cytrusowe[3].
  • Witamina D – choć najważniejsza jest ta wytworzona przez organizm człowieka pod wpływem letnich promieni słonecznych, to innym jej źródłem są również ryby, oleje i jaja[4].
  • Witamina E – jej wysoką zawartością charakteryzują się produkty zbożowe i oleje roślinne. Znajduje się także w orzechach, warzywach, produktach mięsnych i mlecznych[5].
  • Witamina K – jej głównym źródłem są ciemnozielone warzywa liściaste, np. szpinak, sałata, jarmuż, brokuły, brukselka. Znajduje się również w produktach pochodzenia zwierzęcego, fermentowanych produktach mlecznych i żółtku jaja. W mniejszych ilościach można ją znaleźć również w olejach roślinnych[6].

Tęcza na talerzu i wesołe dekoracje

Przygotowując potrawy dla najmłodszych, warto zadbać o ich oprawę. Apetyczne, kolorowo wyglądające posiłki, które można układać w fantazyjne kształty, bardziej zachęcą malucha do jedzenia. Eksperymentowanie w kuchni oraz łączenie produktów w barwne kompozycje pozytywnie wpływa na apetyt i ciekawość dziecka. Podając posiłki, można je układać w wesołe buźki, zwierzątka lub inne zabawne wzorki – prawdopodobnie maluch chętniej sięgnie po coś, co go zainteresuje.

Wprowadzanie do jadłospisu różnorodnych posiłków już od najmłodszych lat sprawi, że wraz z pożywieniem dziecko będzie otrzymywało ważne dla jego rozwoju składniki odżywcze, w tym witaminy,tak ważne dla prawidłowego rozwoju niemowląt. Ich doskonałym źródłem są warzywa i owoce – a to właśnie one wyróżniają się różnorodnością barw. To świetny wstęp, by maluch mógł się dowiedzieć o nich czegoś więcej.

Wspólna zabawa w kuchni

Zachęcając starsze dziecko do spożywania wartościowych posiłków, warto zaangażować go w ich przygotowywanie. Wspólne przyrządzanie potraw może okazać się wspaniałą zabawą. Dodatkowo dużym uznaniem w oczach dzieci cieszy się to jedzenie, do którego stworzenia same się przyczyniły. Dzieci zwykle chętnie pomagają w kuchni, a także naśladują rodziców, którzy są dla nich wzorem. Warto to wykorzystać, by każdego dnia utrwalać u malucha prawidłowe zasady żywienia. Dobrym pomysłem okaże się pomoc przy mieszaniu składników na sałatkę, mycie warzyw i owoców, a w przypadku starszych dzieci – krojenie czy wycinanie różnych kształtów.

Niewidzialne witaminy

Na widok warzywa w zupie Twoje dziecko ma ochotę na ucieczkę? Można tego uniknąć, gotując zupę krem. Gdy dziecko zobaczy gładką potrawę o jednolitym kolorze, prawdopodobnie z większą chęcią sięgnie po łyżkę. Witaminy w postaci warzyw i owoców można również przemycać w postaci dodatku do znanych i lubianych już potraw. Makaron warto wzbogacić o sos z dodatkiem liści szpinaku czy bazylii, do mięsnych pulpetów można dodać marchewkę, a porannego omleta udekorować bananem.

Ochrona skrojona na miarę potrzeb

Prawidłowe żywienie w okresie 1000 pierwszych dni życia ma kluczowe znaczenie dla zdrowia dziecka – teraz i w przyszłości. To czas, w którym kształtują się nawyki żywieniowe i preferencje smakowe. Rodzice w trosce o malucha powinni podawać mu posiłki dopasowane do wyjątkowych potrzeb młodego organizmu. Zbilansowana i różnorodna dieta może mieć pozytywny wpływ na jego prawidłowy rozwój i stosunek do poszczególnych produktów żywnościowych w przyszłości.

Pomocą dla rodziców w tym zakresie jest kalendarz żywienia dziecka w 1000 pierwszych dni życia. To uporządkowanie wiedzy opartej na najnowszych zaleceniach ekspertów ds. żywienia. W jednym dokumencie znajdują się najważniejsze zasady odnoszące się do diety dziecka na etapie 1000 pierwszych dni jego życia – już od narodzin.


[1] Normy żywienia dla populacji Polskiej

[2] Normy żywienia dla populacji Polskiej

[3] Normy żywienia dla populacji Polskiej

[4] Normy żywienia dla populacji Polskiej

[5] Normy żywienia dla populacji Polskiej

[6] Normy żywienia dla populacji Polskiej

 Artykuł indywidualny przygotowany przez Biuro Prasowe „1000 pierwszych dni dla zdrowia”.

Zdjęcie główne: elements.envato.com

Dodaj komentarz

Dolegliwości niemowląt
Wnętrostwo u dziecka: niezstąpienie jąder to najczęstsza wada rozwojowa u chłopców! Czy dotyczy Twojego dziecka?
Wnętrostwo u dzieci to wada wrodzona, która charakteryzuje się tym, że jądra nie są umieszczone w worku mosznowym, a w jamie brzusznej lub w pachwinach. Najczęściej występuje u chłopców urodzonych
Czytaj dalej
Dolegliwości w ciąży
Ból podbrzusza w ciąży - kiedy jest powodem do niepokoju?
Ból podbrzusza w ciąży to jedna z najczęstszych dolegliwości, na jakie uskarżają się przyszłe mamy. Pojawia się zarówno na początku ciąży, jak i w jej zaawansowanym stadium, a także pod
Czytaj dalej
Rozszerzanie diety niemowlaka
Banan dla niemowlaka: dlaczego warto go podawać? Proste przepisy na dania z bananem dla najmłodszych
Banan w diecie niemowlaka jest źródłem wielu witamin i składników odżywczych. Zgodnie z najnowszymi wytycznymi dotyczącymi rozszerzania diety dzieci karmionych piersią lub mlekiem modyfikowanym surowe banany można zacząć podawać już
Czytaj dalej
Karmienie niemowląt
Zagęszczanie mleka: Czym, kiedy i w jakich proporcjach zagęszczać mleko modyfikowane i mleko matki?
Zagęszczanie mleka modyfikowanego i mleka matki jest czasami niezbędne do prawidłowego rozwoju malucha. W jakich sytuacjach zdarza się, że pojawia się taka potrzeba? Czym zagęszcza się mleko modyfikowane, a czym
Czytaj dalej
Karmienie piersią Newsy
Koronawirus a karmienie piersią [tymczasowe zalecenia WHO, CDC i UNICEF]
Czy karmić piersią podczas epidemii koronawirusa? Co, jeśli mama karmiąca jest zakażona SARS-CoV-2? Czy koronawirus przenika do mleka matki? Jakie środki ostrożności zachować? Od czasu wybuchu pandemii koronawirusa sytuacja zmienia
Czytaj dalej
Rozszerzanie diety niemowlaka
Od kiedy chrupki kukurydziane dla niemowląt?
Wszelkiego rodzaju chrupki i inne tego typu przekąski są lubiane nie tylko przez dorosłych, ale również dzieci. Chrupki kukurydziane dla niemowląt to dobra przekąska, którą można podać dziecku, gdy nagle
Czytaj dalej
Rozszerzanie diety niemowlaka
Co zrobić na śniadanie dla rocznego dziecka?
Kto z nas nie słyszał, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia? Pewnie nikt, ponieważ to zdanie jest nam powtarzane już od najmłodszych lat. Śniadanie to rzeczywiście bardzo ważny
Czytaj dalej
Co jeść podczas karmienia piersią? Co jeść w ciąży?
Krewetki w ciąży i podczas karmienia piersią
Krewetki jeszcze do niedawna uważane były za przysmak wykwintny, który gościł jedynie na talerzach najbardziej zamożnych. Obecnie stają się coraz bardziej popularne i dzięki dyskontom spożywczym mamy do nich ułatwiony
Czytaj dalej