Witaminy dla niemowląt: jak przemycić więcej witamin do diety dziecka?

Pierwsza z nich została odkryta w 1913 r. Dalsze badania pozwoliły na wykrycie kolejnych w rozmaitych pokarmach, m.in. w mleku, warzywach, owocach czy mięsie. O czym mowa? O witaminach! To dzięki nim organizm człowieka może właściwie funkcjonować – wpływają bowiem na jego rozwój, wydolność i stan zdrowia. Niedobór witamin, zwłaszcza w okresie intensywnego rozwoju i wzrostu, jest niebezpieczny. Czasami rodzice muszą wykazać się sprytem i cierpliwością, by namówić pociechę do spróbowania wartościowego pokarmu. Jednak nie ma rzeczy niemożliwych – poznaj kilka trików, dzięki którym na talerzu umieścisz wszystko, czego potrzebuje małe dziecko, aby mogło prawidłowo się rozwijać i mieć energię każdego dnia. Również witaminy. Dla niemowląt i małych dzieci to niezwykle ważne!

Witaminy dla niemowląt: jak przemycić więcej witamin do diety dziecka?
elements.envato.com

Witaminy dla niemowląt

Potrzeby żywieniowe niemowląt i małych dzieci do 3. roku życia znacznie różnią się od potrzeb starszych dzieci i dorosłych. W okresie 1000 pierwszych dni życia młody organizm jest wyjątkowo wrażliwy i intensywnie się rozwija. W tym czasie najlepszym wyborem dla malucha będzie żywność przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci, ze wskazaniem wieku na opakowaniu. Do tej kategorii należą np. kaszki zbożowe, które są źródłem cennych witamin, ważnych dla prawidłowego rozwoju, a jednocześnie są bezpieczne dla maluszka. A jak przygotować porcję zdrowia dla starszego dziecka, którego dieta jest już bardziej różnorodna?

W jakich pokarmach kryją się najważniejsze witaminy dla niemowląt?

  • Witamina A – można ją znaleźć w warzywach (takich jak marchew, natka pietruszki, szpinak, brokuły), owocach (np. morelach, brzoskwiniach), jajach czy rybach morskich[1].
  • Witaminy z grupy B – ich głównym źródłem są produkty zwierzęce. Znajdują się również w nasionach roślin strączkowych oraz produktach zbożowych[2].
  • Witamina C – duże ilości tej witaminy znajdują się przede wszystkim w owocach i warzywach, zwłaszcza surowych. Dobrym jej źródłem jest natka pietruszki, czarna porzeczka, kiwi, czerwona papryka, warzywa kapustne oraz owoce cytrusowe[3].
  • Witamina D – choć najważniejsza jest ta wytworzona przez organizm człowieka pod wpływem letnich promieni słonecznych, to innym jej źródłem są również ryby, oleje i jaja[4].
  • Witamina E – jej wysoką zawartością charakteryzują się produkty zbożowe i oleje roślinne. Znajduje się także w orzechach, warzywach, produktach mięsnych i mlecznych[5].
  • Witamina K – jej głównym źródłem są ciemnozielone warzywa liściaste, np. szpinak, sałata, jarmuż, brokuły, brukselka. Znajduje się również w produktach pochodzenia zwierzęcego, fermentowanych produktach mlecznych i żółtku jaja. W mniejszych ilościach można ją znaleźć również w olejach roślinnych[6].
Sprawdź:  Przechowywanie mleka matki - jak i ile można przechowywać pokarm?

Tęcza na talerzu i wesołe dekoracje

Przygotowując potrawy dla najmłodszych, warto zadbać o ich oprawę. Apetyczne, kolorowo wyglądające posiłki, które można układać w fantazyjne kształty, bardziej zachęcą malucha do jedzenia. Eksperymentowanie w kuchni oraz łączenie produktów w barwne kompozycje pozytywnie wpływa na apetyt i ciekawość dziecka. Podając posiłki, można je układać w wesołe buźki, zwierzątka lub inne zabawne wzorki – prawdopodobnie maluch chętniej sięgnie po coś, co go zainteresuje.

Wprowadzanie do jadłospisu różnorodnych posiłków już od najmłodszych lat sprawi, że wraz z pożywieniem dziecko będzie otrzymywało ważne dla jego rozwoju składniki odżywcze, w tym witaminy,tak ważne dla prawidłowego rozwoju niemowląt. Ich doskonałym źródłem są warzywa i owoce – a to właśnie one wyróżniają się różnorodnością barw. To świetny wstęp, by maluch mógł się dowiedzieć o nich czegoś więcej.

Wspólna zabawa w kuchni

Zachęcając starsze dziecko do spożywania wartościowych posiłków, warto zaangażować go w ich przygotowywanie. Wspólne przyrządzanie potraw może okazać się wspaniałą zabawą. Dodatkowo dużym uznaniem w oczach dzieci cieszy się to jedzenie, do którego stworzenia same się przyczyniły. Dzieci zwykle chętnie pomagają w kuchni, a także naśladują rodziców, którzy są dla nich wzorem. Warto to wykorzystać, by każdego dnia utrwalać u malucha prawidłowe zasady żywienia. Dobrym pomysłem okaże się pomoc przy mieszaniu składników na sałatkę, mycie warzyw i owoców, a w przypadku starszych dzieci – krojenie czy wycinanie różnych kształtów.

Niewidzialne witaminy

Na widok warzywa w zupie Twoje dziecko ma ochotę na ucieczkę? Można tego uniknąć, gotując zupę krem. Gdy dziecko zobaczy gładką potrawę o jednolitym kolorze, prawdopodobnie z większą chęcią sięgnie po łyżkę. Witaminy w postaci warzyw i owoców można również przemycać w postaci dodatku do znanych i lubianych już potraw. Makaron warto wzbogacić o sos z dodatkiem liści szpinaku czy bazylii, do mięsnych pulpetów można dodać marchewkę, a porannego omleta udekorować bananem.

Sprawdź:  Zagęszczanie mleka: Czym, kiedy i w jakich proporcjach zagęszczać mleko modyfikowane i mleko matki?

Ochrona skrojona na miarę potrzeb

Prawidłowe żywienie w okresie 1000 pierwszych dni życia ma kluczowe znaczenie dla zdrowia dziecka – teraz i w przyszłości. To czas, w którym kształtują się nawyki żywieniowe i preferencje smakowe. Rodzice w trosce o malucha powinni podawać mu posiłki dopasowane do wyjątkowych potrzeb młodego organizmu. Zbilansowana i różnorodna dieta może mieć pozytywny wpływ na jego prawidłowy rozwój i stosunek do poszczególnych produktów żywnościowych w przyszłości.

Pomocą dla rodziców w tym zakresie jest kalendarz żywienia dziecka w 1000 pierwszych dni życia. To uporządkowanie wiedzy opartej na najnowszych zaleceniach ekspertów ds. żywienia. W jednym dokumencie znajdują się najważniejsze zasady odnoszące się do diety dziecka na etapie 1000 pierwszych dni jego życia – już od narodzin.


[1] Normy żywienia dla populacji Polskiej

[2] Normy żywienia dla populacji Polskiej

[3] Normy żywienia dla populacji Polskiej

[4] Normy żywienia dla populacji Polskiej

[5] Normy żywienia dla populacji Polskiej

[6] Normy żywienia dla populacji Polskiej

 Artykuł indywidualny przygotowany przez Biuro Prasowe „1000 pierwszych dni dla zdrowia”.

Zdjęcie główne: elements.envato.com

Dodaj komentarz

Dolegliwości niemowląt
Wnętrostwo u dziecka: niezstąpienie jąder to najczęstsza wada rozwojowa u chłopców! Czy dotyczy Twojego dziecka?
Wnętrostwo u dzieci to wada wrodzona, która charakteryzuje się tym, że jądra nie są umieszczone w worku mosznowym, a w jamie brzusznej lub w pachwinach. Najczęściej występuje u chłopców urodzonych
Czytaj dalej
Dolegliwości w ciąży
Ból podbrzusza w ciąży - kiedy jest powodem do niepokoju?
Ból podbrzusza w ciąży to jedna z najczęstszych dolegliwości, na jakie uskarżają się przyszłe mamy. Pojawia się zarówno na początku ciąży, jak i w jej zaawansowanym stadium, a także pod
Czytaj dalej
Rozszerzanie diety niemowlaka
Kasza manna dla niemowlaka (grysik pszenny): Od kiedy? Ile i z czym podawać kaszę manną?
Ze względu na prostotę przygotowania i uniwersalność kasza manna może być dodawana do wielu potraw. Ile kaszy manny dla niemowlaka i od kiedy można ją podawać? Warto pamiętać, że kasza
Czytaj dalej
Rozszerzanie diety niemowlaka
Rozszerzanie diety po 4 miesiącu życia dziecka (przykładowy jadłospis)
Rozszerzanie diety po 4 miesiącu życia dziecka jest naturalną czynnością w przypadku pociech, które do tej pory były karmione wyłącznie mlekiem modyfikowanym lub połączeniem mleka modyfikowanego z mlekiem matki. Posiłki
Czytaj dalej
Karmienie piersią
Czy pokarm w piersiach może się zepsuć? 8 mitów związanych z karmieniem piersią!
Karmienie piersią jest jednym z najbardziej problematycznych zagadnień pojawiających się po porodzie. Problemy laktacyjne niejednokrotnie spędzają sen z powiek młodym rodzicom, nie pozwalają na relaksację i powodują ciągłe zamartwianie się.
Czytaj dalej
Karmienie piersią
Dlaczego warto karmić piersią, czyli wszystko o mleku kobiecym
Produkowane w piersiach mleko to naturalny pokarm, który stymuluje rozwój naszego malucha. W jaki sposób tego rodzaju karmienie wpływa na jego zdrowie? Jakie składniki naszego mleka okazują się niezbędne dla
Czytaj dalej
Rozszerzanie diety niemowlaka
Wątróbka dla dzieci – od kiedy powinna pojawić się w diecie dziecka?
Wątróbka dla dzieci, szczególnie tych małych nie będzie najlepszym pomysłem. Chociaż mięso z uwagi na swoje właściwości odżywcze powinno znajdować się w codziennej diecie dziecka, to należy bardzo uważać na
Czytaj dalej
Karmienie niemowląt
Ile powinno jeść 3 tygodniowe dziecko?
Mamusiu, to ja, Twoje trzytygodniowe dziecko. Wiem, że z niecierpliwością czekasz na te dni, kiedy będziesz mogła zrozumieć wszystko, co chcę Ci powiedzieć. Ale zanim one nadejdą, pozwól, że opowiem
Czytaj dalej