Wyśpij się! 4 czynniki, które wpływają na jakość Twojego snu

Zdrowy sen jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na nasze zdrowie i samopoczucie, bez względu na wiek. Bardzo ważne jest przesypianie odpowiedniej liczby godzin każdej doby, ale warto też pamiętać, że to jakość snu jest kluczowa. Sprawdź, czego potrzebujesz, żeby się wyspać i jak zadbać o to, by sen przynosił prawdziwy wypoczynek. Poznaj 4 czynniki, które wpływają na jakość Twojego snu!

1. Zdrowe środowisko snu

Istnieją ludzie, którzy potrafią zasnąć w każdych okolicznościach, jednak bez względu na to, czy masz problemy z zaśnięciem, czy nie, od środowiska snu zależy jego jakość. Przed położeniem się do łóżka należy dobrze wywietrzyć sypialnię, powinno być w niej przyjemnie chłodno. Ważne jest, żeby wyeliminować niepotrzebne światła i zadbać o rolety, które odgrodzą od latarni ulicznych, a także od światła słonecznego o świcie w cieplejszych porach roku. Dla komfortu zasypiania ważna jest również cisza, dlatego kładzenie się spać z muzyką czy filmem może zaburzać zdrowy sen. Jeśli inni domownicy zasypiają później, pomocne mogą okazać się dobre zatyczki do uszu. Na koniec należy jeszcze zadbać o komfort: wygodne łóżko, wysokiej jakości materac i przewiewną, przyjemną w dotyku pościel.

2. Odpowiedni materac to podstawa

Spanie na niewygodnym, starym lub źle dopasowanym materacu nie należy do przyjemności. W łóżku spędzamy zwykle minimum 1/4 doby, a u dzieci i młodzieży ten okres jest jeszcze dłuższy. Odpowiednie wsparcie dla kręgosłupa, równomierne rozłożenie ciężaru ciała i dobra termoregulacja to niewątpliwe zalety materacy wysokiej jakości, produkowanych przez renomowane firmy takie jak Hilding. Wybierając materac wykonany z solidnych, nowoczesnych  materiałów, możesz liczyć na to, że zapewni śpiącym osobom maksymalny komfort i nie odkształci się przez wiele lat.

Warto pamiętać, że wybór dobrej jakości materaca to jeszcze nie wszystko. Ważną kwestią jest również właściwe dopasowanie jego twardości do użytkowników, dlatego przed zakupem trzeba wiedzieć, jak dobrać materac do wagi. Zarówno zbyt miękkie, jak i zbyt twarde podłoże do spania może doprowadzić do bólu pleców i zdecydowanie pogorszyć jakość snu. Na koniec pozostaje kwestia, gdzie kupić dobry materac. W dzisiejszych czasach to proste, można łatwo zrobić zakupy online, a firma kurierska bezpośrednio pod drzwi dostarczy wybrane materace: Krosno, Warszawa, Sanok czy Poznań – miejscowość nie ma znaczenia.

3. Higiena snu i dobre nawyki

O higienę snu powinny zadbać przede wszystkim osoby, zmagające się z bezsennością. Dobre nawyki takie jak unikanie ekranów przed snem, regularne pory kładzenia się do łóżka czy brak drzemek w ciągu dnia mogą znacząco ułatwiać zasypianie i podnieść jakość nocnego wypoczynku. Ponadto pomocne jest także zrezygnowanie z używek i ciężkich posiłków przed snem. Zamiast tego warto sięgać po składniki zawierające węglowodany złożone, witaminy z grupy B i magnez, mogą to być między innymi banany, pełnoziarniste kasze czy migdały. Osoby, które piją kawę lub mocną herbatę późnym popołudniem, powinny zrezygnować z tego zwyczaju. Zamiast tego lepiej sięgać po zioła takie jak melisa czy rumianek. Dobrym pomysłem jest wypracowanie drobnych rytuałów. Czytanie książek, kąpiel z olejkami eterycznymi czy relaksacja, która pozwoli się rozluźnić – każda z tych czynności wpływa pozytywnie na samopoczucie i obniża poziom stresu, a ponadto jest dla organizmu sygnałem, że szykujemy się do czasu wypoczynku.

4. Aktywność w ciągu dnia a nocny wypoczynek

Dla niektórych osób zaskoczeniem może być fakt, że na jakość snu ma wpływ właściwie wszystko, co robimy od samego rana. Ważną kwestią jest wystawianie się na promienie słoneczne w ciągu dnia i zaciemnianie mieszkania wieczorem – to pozwala na uregulowanie rytmu dobowego. Warto też uprawiać regularnie sport, najlepiej na świeżym powietrzu (ale nie bezpośrednio przed snem). Aktywność fizyczna wspaniale wpływa na samopoczucie, pozwala obniżyć poziom stresu i ułatwia zasypianie wieczorem.

Wysokiej jakości sen w nocy przekłada się na lepszą wydajność w ciągu dnia. Poprawia pamięć i koncentrację, wpływa też pozytywnie na odporność i samopoczucie, obniża nawet ryzyko zachorowania na depresję. Warto zainwestować w komfort, czyli wygodny, dobrze dobrany materac klasy premium oraz pościel, kołdrę i poduszki zapewniające odpowiedni komfort cieplny. Ważne, by włożyć wysiłek w wypracowanie nowych, zdrowszych nawyków. Z pewnością przełoży się to na poprawę ogólnego dobrostanu każdego, kto tęskni za tym, by w końcu porządnie się wyspać.

Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
Logo