Jako przedszkolanka z dwunastoletnim doświadczeniem, codziennie obserwuję, jak kształtują się fundamenty przyszłych karier moich podopiecznych. Widzę też, które dzieci mają przewagę już na starcie.
Przez lata pracy z maluchami w wieku 3-6 lat, jedno stało się boleśnie oczywiste: znajomość języka angielskiego to nie dodatek do CV – to podstawowy warunek sukcesu w przyszłości.
Świat ma więcej do zaoferowania dwujęzycznym dzieciom
Kiedy mała Zosia (5 lat) podczas zabawy w kąciku tematycznym swobodnie przełącza się między polskim a angielskim, bawiąc się z Brytyjczykiem Oliverem, pozostałe dzieci stoją z boku, nie rozumiejąc ich wspólnego języka zabawy.
Ta mała scena z przedszkolnego życia jest doskonałą metaforą tego, co czeka nasze dzieci w dorosłym życiu. Świat zawodowy nie będzie czekał, aż nadrobią językowe zaległości.
Nie chcę być źle zrozumiana: to nie jest tak, że nie można zacząć się uczyć języka w późniejszych latach. Jednak wszystko wskazuje na to, że im wcześniej, tym lepiej.
Maja nie siedziała przed ekranem sama – po drugiej stronie był żywy człowiek, reagujący na jej postępy, dostosowujący tempo nauki do jej potrzeb. I żartujący z nią!
Novakid
Dla dzieci od 4 do 12 lat. Nauka z native speakerami, gry i quizy dostosowane do wieku i poziomu dziecka w grupach międzynarodowych.
Neurologiczne argumenty za wczesną nauką
Jestem mamą trójki dzieci i pedagogiem, a moją wrodzoną cechą jest sceptycyzm. Zawsze opieram swoje decyzje edukacyjne na badaniach naukowych. A te są jednoznaczne: mózg dziecka w wieku 2-7 lat jest doskonale przygotowany do przyswajania języków obcych.
Neuroplastyczność dziecięcego umysłu sprawia, że nauka przebiega intuicyjnie, bez świadomego wysiłku, który towarzyszy dorosłym.
To jedyny okres w życiu, kiedy dziecko może nauczyć się nowego języka w sposób tak naturalny, jak języka ojczystego – z perfekcyjnym akcentem i wyczuciem gramatyki.
Historia mojej Alicji i dlaczego wybrałam Novakid
Od wczesnych miesięcy moich maluchów zastanawiałam się, jak zapewnić moim dzieciom efektywną naukę angielskiego w sposób dostosowany do ich potrzeb?
Moja najstarsza córka, Alicja, mimo uczęszczania na standardowe zajęcia z angielskiego w przedszkolu, nie wykazywała zainteresowania językiem. Lekcje bazujące na powtarzaniu słówek i prostych wierszykach nie odpowiadały jej analitycznemu umysłowi.
Odkrycie Novakid było przełomem. Platforma oferuje zindywidualizowane podejście, gdzie lektor poznaje mocne strony dziecka i dostosowuje metodę nauczania do jego osobowości.
Dla Alicji, która uwielbia rozwiązywać zagadki, nauczycielka z Novakid przygotowała serię językowych łamigłówek. Efekt? Po trzech miesiącach córka zaczęła inicjować rozmowy po angielsku, pytając „Mom, can we talk in English today?”.
Przełożenie wczesnej nauki na przyszłe możliwości rozwoju kariery
Z perspektywy pedagoga wczesnodziecięcego widzę, jak wczesne kompetencje językowe przekładają się na późniejsze wybory edukacyjne i zawodowe. Uczniowie biegli w angielskim mają dostęp do prestiżowych szkół dwu- albo obcojęzycznych. Znacznie częściej dostają się na wymiany uczniowskie. Co ciekawe, są po prostu bardziej pewni siebie i łatwiej wyobrażają sobie pracę w międzynarodowym towarzystwie.
Olbrzymim plusem jest dla nich również to, że mogą korzystać z materiałów edukacyjnych nie tylko w języku polskim. A to otwiera szerokie pole możliwości.
Grupowe a kameralne lekcje języka
W mojej praktyce zawodowej widzę, dlaczego standardowe lekcje angielskiego przynoszą mniejsze rezultaty, niż rodzice tego oczekują.
Grupowe zajęcia w przedszkolu czy szkole rzadko uwzględniają indywidualne predyspozycje uczniów. Dzieci introwertyków nie mają szansy na swobodne wypowiedzi, dzieci kinestetyków męczą się podczas statycznych ćwiczeń przy stolikach.
Novakid rozwiązuje te problemy poprzez personalizację procesu nauki. Każde dziecko ma swojego dedykowanego lektora, który poznaje jego zainteresowania i styl uczenia się.
Lekcje odbywają się w wirtualnym środowisku, które angażuje wszystkie zmysły – dziecko słucha, mówi, widzi i wykonuje zadania jednocześnie, co maksymalizuje efektywność nauki.
Język jako narzędzie budowania pewności siebie
Obserwuję, jak umiejętności językowe wpływają na ogólną pewność siebie moich dzieci. Kiedy mój syn, Mikołaj, podczas rodzinnych wakacji w Hiszpanii był w stanie zamówić lody po angielsku, jego oczy błyszczały z dumy. Ta mała, codzienna wygrana była dla niego dowodem, że potrafi komunikować się ze światem.
Dzieci, które czują się kompetentne językowo, przenoszą tę pewność siebie na inne obszary życia. Nie boją się wyzwań, są otwarte na nowe doświadczenia i bardziej skłonne do podejmowania ryzyka – mają zatem cechy poszukiwane przez przyszłych pracodawców.
Praktyczne wskazówki do wspierania nauki angielskiego w domu
Jako przedszkolanka i mama, która przeprowadziła dzieci przez proces nauki z Novakid, chcę podzielić się kilkoma sprawdzonymi wskazówkami:
- Traktuj lekcje online jako inwestycję, nie wydatek – regularność jest kluczem do sukcesu.
- Stwórz w domu anglojęzyczne rytuały – np. piątkowe wieczory filmowe z angielskim dubbingiem.
- Celebruj każdy, nawet najmniejszy sukces dziecka – pierwsze samodzielnie ułożone angielskie zdanie zasługuje na specjalne uczczenie!
- Korzystaj z raportów postępów, które oferuje Novakid, aby śledzić rozwój dziecka i wspólnie cieszyć się z osiągnięć. Znajdziesz w nim również obszary, nad którymi warto popracować.
Nie chodzi tylko o język – chodzi o przyszłość
Decyzja o zapisaniu dziecka na lekcje angielskiego z native speakerami to nie tylko inwestycja w konkretną umiejętność. To inwestycja w przyszłość, w której nasze dzieci będą konkurować o najlepsze stanowiska w globalnym środowisku pracy. To decyzja, która otworzy im drzwi do międzynarodowych uniwersytetów, prestiżowych staży i kariery bez geograficznych ograniczeń.
Jako przedszkolanka widzę, które dzieci będą miały łatwiejszy start. Jako mama zrobię wszystko, by moje dzieci należały do tej grupy. Novakid pomaga mi realizować tę misję, łącząc skuteczność edukacyjną z radością odkrywania nowego języka.