Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jeden z rodzajów terapii pedagogicznej, o której więcej przeczytasz w naszym poprzednim artykule >>.



Maluchy w wielu szkolnym stają przed ogromną ilością wyzwań. Każdego dnia uczą się nowych rzeczy, a ich wiedza jest nieustannie sprawdzana oraz poddawana ocenie. Te pierwsze lata edukacji szkolnej mają niebagatelny wpływ na kształtowanie osobowości dziecka. Pierwsze sukcesy, pochwały i wiara we własne siły dodają skrzydeł, które są podcinane, gdy maluch spotyka się z niepowodzeniami. Gdy liczba tych ostatnich zaczyna lawinowo wzrastać, należy natychmiast zdiagnozować przyczynę problemu i podjąć działania, które pomogą dziecku wrócić na właściwe tory. Może okazać się, że konieczna jest terapia pedagogiczna.

Cele zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Wielu rodziców sądzi, że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są tym samym, czym są zajęcia wyrównawcze. Rozróżnienie tych dwóch rodzajów zajęć jest kluczowe, ponieważ od rodzaju otrzymanej pomocy przez dziecko zależy, czy odpowiada ona jego potrzebom.

Zajęcia wyrównawcze są odpowiednie wtedy, gdy dziecko ma zaległości w wiadomościach z konkretnego przedmiotu. Powodem tego może być dłuższa nieobecność w szkole lub słabsze możliwości przyswajania wiedzy z danej dziedziny.

Z kolei, gdy dziecko ma problemy z prawidłowym uczeniem się, wtedy mają zastosowanie zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.

Celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest przede wszystkim pomoc uczniowi w przezwyciężeniu jego trudności w opanowaniu określonych umiejętności i w przyswojeniu danej wiedzy. Zajęcia te mają także na celu stworzenie dziecku możliwości rozwoju umysłowego i społecznego oraz także emocjonalnego. Celem pośrednim jest zbudowanie u dziecka odpowiedniej samooceny.

Dla kogo zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Zajęcia te organizuje się między innymi dla uczniów, którzy mają zaburzenia i odchylenia rozwojowe, dysleksję rozwojową (dysleksję, dysortografię, dysgrafię). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są także organizowane dla uczniów, którzy mają zaburzenia funkcji wzrokowych, funkcji słuchowych, mają opóźnienia lub zakłócenia rozwoju ruchowego czy procesów emocjonalno-motywacyjnych.

Celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest przede wszystkim pomoc uczniowi w przezwyciężeniu jego trudności w opanowaniu określonych umiejętności i w przyswojeniu danej wiedzy.

Przebieg zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Zajęcia te są zazwyczaj organizowane przez szkołę, do której uczęszcza maluch. Prowadzone być powinny przez wykwalifikowanych specjalistów posiadających odpowiednie przygotowanie.



Zajęcia powinny odbywać się w godzinach lekcji. Pozostawanie na nich po lekcjach może być odbierane przez dziecko jako kara, co sprawi, że jego podejście do zajęć będzie negatywne i tym samym nie przyniosą one oczekiwanych efektów.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne odbywają się w małych grupach, zazwyczaj kilkuosobowych. Ich przebieg jest dostosowany do indywidualnych potrzeb dzieci w nich uczestniczących. Mogą odbywać się one w formie zabaw zachęcających dzieci do ćwiczenia konkretnych umiejętności lub w formie ćwiczeń, zwłaszcza w przypadku dzieci starszych.