Jadłospis dla roczniaka

Droga do wspólnego garnka

Prześlij dalej Drukuj
Jadłospis dla roczniaka: Droga do wspólnego garnka

Za wcześnie na dorosłe dania

Roczne dziecko je już wiele dań, ale jego organizm nadal nie jest gotowy, by poradzić sobie ze strawieniem wszystkiego, co jadają dorośli. Na moment, kiedy zawartość talerzy całej rodziny jest taka sama, trzeba poczekać do 3. urodzin. Nawet wtedy jest to rozsądne i dobre dla dziecka, w tych domach, gdzie przestrzega się zasad zdrowej diety. Choć maluch czasem bardzo chce zjeść to, co widzi na talerzu rodziców, niektóre potrawy są dla niego zakazane, bo zbyt ciężkostrawne (np. smażone mięso, frytki, grzyby leśne, tłuste wędliny). Grochówka, schabowy w panierce, bigos czy grzybowe uszka mogą małemu dziecku smakować, ale nie służą jego zdrowiu! Zaczekaj więc z takimi specjałami, przynajmniej aż malec skończy 3 lata. Do tego też czasu lepiej serwować mu mleko specjalnie przygotowane dla dzieci w tym wieku (typu Junior), a także soki przeznaczone dla malców (inne często zawierają szkodliwe dla zdrowia dodatki).

Nie jest też obojętne, jakie mięso i wędliny je małe dziecko. Są one ważnym elementem diety (m. in. źródłem cennego białka i dobrze przyswajalnego żelaza). Najlepsze dla małych dzieci jest mięso przyrządzone w domu (podawane także na kanapkach) albo wędliny przygotowane z myślą specjalnie o najmłodszych (np. szynka wieprzowa lub polędwica z indyka Morlinki).

Także kochane przez dzieci parówki warto dawać maluchom tylko wtedy, gdy masz pewność, że są dobrej jakości (np. Morlinki - mają atest IMiDz). Drepczący berbeć zaczyna już dopominać się łakoci. Warto jednak, jak najpóźniej zaprzyjaźnić malca ze słodkościami, wybierać te najzdrowsze i... zachować umiar w częstowaniu.

Nie chcę "am"!

Po pierwszych urodzinach dziecko często traci apetyt. Dzieje się tak dlatego, że ciekawość świata jest wtedy u malców tak wielka, że jedzenie przestaje być dla nich najważniejsze. To wtedy często ważą się losy: posiłki dziecka staną się problemem rodzinnym na wiele lat, czy tylko na kilka tygodni, może miesięcy. Wszystko zależy od tego, czy rodzice rozpoczną walkę z dzieckiem o każdy kęs, czy też podejdą to tego spokojnie, jak do przejściowego kłopotu, który kiedyś minie - tak jak np. kolka czy ulewanie. Dziecko samo się nie zagłodzi! Sadzaj je do posiłku, ale jeśli nie je - puść od stołu. I zaproponuj tę samą zupkę (kanapki itd.), za godzinę, dwie, kiedy malec porządnie zgłodnieje.

NIE TYLKO DLA MAMY I TATY

Przykładowy jadłospis roczniaka

Kapuśniak z białej kapusty

60 dag białej kapusty, marchewka, pietruszka, 1/2 małego selera, 40 dag ziemniaków, 3 plastry gotowanej szynki, łyżka masła, 2 płaskie łyżki pszennej mąki, liść laurowy, 40 dag ziemniaków, ząbek czosnku, sok z cytryny

Kapustę opłucz, drobno poszatkuj, zalej wrzątkiem (ok. 1,5 litra), dodaj liść laurowy. Warzywa umyj, obierz i zetrzyj na tarce o grubych oczkach. Dodaj do kapusty. Gotuj razem do miękkości (ok. 25 min.). Na suchej patelni zarumień mąkę, wyłącz gaz i dodaj masło. Tak przygotowaną zasmażkę dodaj do zupy, zagotuj. Przypraw zmiażdżonym czosnkiem i sokiem z cytryny (do smaku). Dodaj do zupy szynkę pokrojoną w drobną kostkę.

Bitki wołowe w jarzynach

0,5 kg wołowiny bez kości, duża marchew, duża pietruszka, pół średniego selera, łyżka mąki pszennej, 3 łyżki oleju sojowego, 0,25 szklanki mleka lub łyżka śmietany

Mięso umyj, pokrój w poprzek włókien na plastry. Rozbij je tłuczkiem bardzo cienko (najłatwiej przez kawałek przezroczystej folii). Mięso włóż na rozgrzany w rondlu tłuszcz i duś pod przykryciem na wolnym ogniu (ok. 30 min.). Umyte i obrane warzywa zetrzyj na grubej tarce. Dodaj do mięsa, dolej trochę wody, zamieszaj i gotuj pod przykryciem do miękkości. Mąkę rozmieszaj w mleku (lub śmietanie z odrobiną wody), wlej do sosu, zagotuj mieszając. Rodzice mogą doprawić sobie danie solą już na talerzach.

Surówka z kalarepy i jabłek

2 średnie kalarepki, duże słodkie jabłko, czubata łyżka posiekanego koperku, 2 czubate łyżki posiekanego szczypiorku, 4 łyżki naturalnego jogurtu

Kalarepy i jabłko utrzyj na grubej tace, dodaj koper, szczypiorek i wymieszaj z jogurtem.

Zupa neapolitańska

mały pęczek włoszczyzny (30 dag), 30 dag mięsa z kurczaka (jeśli jest z kością, to ok. 50 dag), 10 dag sera żółtego, 4 łyżki śmietany, 8 płaskich łyżek drobnego makaronu, liść laurowy, ziele angielskie, zielona pietruszka

Kurczaka umyj pod bieżącą wodą. Warzywa umyj, obierz, jeszcze raz opłucz i pokrój w drobną kostkę. Mięso (bez skóry!) i warzywa zalej wrzącą wodą (ok. 1,5 litra), dodaj liść laurowy i ziele angielskie. Gotuj razem do miękkości (ok. 30?40 minut). W osobnym garnku ugotuj drobny makaron, odcedź. Gdy mięso jest miękkie, wyjmij je z zupy, obierz z kości i pokrój w dużą kostkę. Żółty ser zetrzyj na tarce i wrzuć go do zupy razem z mięsem, zamieszaj. Następnie dodaj makaron, śmietanę i drobno posiekaną zieloną pietruszkę.

Dziecko, które skończyło już pierwszy rok życia powinno zjadać nadal około 4-5 posiłków dziennie:

Wróg zdrowia numer 1

Nie staraj się nadmiernie doprawiać dziecku jedzenia. Nadal nie powinnaś używać soli (możesz używać ziół). Jeśli dziecko nie zna jej smaku, nie dopomina się solenia! To samo jest z cukrem. Im później dziecko go odkryje, tym lepiej. Białą mąkę (i pieczywo z niej robione) od 14. miesiąca życia powoli zastępuj razową.

WITAMINY, GDZIE JESTEŚCIE?

A Jest ważna dla dobrego widzenia, niezbędna do budowy nabłonka i skóry, wzrostu tkanek. Zawierają ją: wątroba, tłuste ryby, tran, żółtko jaja, mleko i jego przetwory, warzywa oraz owoce.

B1 Bierze udział w przyswajaniu węglowodanów. Ma także wpływ na działanie układu nerwowego. Zawierają ją w dużych ilościach: produkty zbożowe, mięso i wędliny, wyciąg z drożdży, groch, fasola.

B2 Bierze udział w przemianach metabolicznych węglowodanów, tłuszczów, białek i wytwarzaniu energii. Zawierają ją: mleko i jego przetwory, mięso i wędliny, jaja oraz produkty zbożowe z pełnego ziarna.

B6 Jest niezbędna do prawidłowej czynności układu nerwowego. Ważna dla przebiegu procesów przemiany materii (niedobór powoduje m.in. niedokrwistość). Zawierają ją: mięso i wędliny, wątroba, ryby, pełne ziarna zbóż, warzywa strączkowe, warzywa liściaste.

B12 Jest niezbędna do funkcjonowania wszystkich komórek, układu nerwowego, budowy krwinek.

Zawierają ją: wątroba, nerki, jaja, mleko, mięso, wędliny.

C Ułatwia wchłanianie żelaza, zapobiega stanom zapalnym dziąseł, bierze udział w procesach metabolicznych.

Zawierają ją: surowe owoce i warzywa (np. czarna porzeczka, natka pietruszki, czerwona papryka, cytrusy)

D Zapobiega krzywicy, wspomaga wchłanianie wapnia i fosforu - wpływa na rozwój kości i zębów. Znajduje się w: rybach (tuńczyk, łosoś, sardynki), maśle, śmietanie, żółtku jaja, wątrobie.

E Jest naturalnym przeciwutleniaczem do walki z wolnymi rodnikami. Zapobiega nowotworom i miażdżycy. Zawierają ją: oleje roślinne, ryby, produkty zbożowe, zarodki pszenne, zielone warzywa liściaste. Kwas foliowy Zapobiega niedokrwistości. Zawierają go: zielone warzywa liściaste (np. szpinak, kapusta, brukselka), bób, wątroba, kiełki zbóż, jaja.

K Bierze udział w procesie krzepnięcia krwi. Znajduje się w: zielonych warzywach liściastych, w niewielkich ilościach w serze, jajach i owocach.

RODZICE 1/2006

Dodaj artykuł do

  • Wykop
  • Gwar

 
Komentarze do tego artykułu
> Napisz komentarz
  • dodany przez ojciec dnia 31 stycznia 2013, godz. 00:10

    "Nadal nie powinnaś używać soli......To samo jest z cukrem" - bzdura. Powinno się używać ale "delikatnie" Dziecko wyśmienicie wyczuwa nowe smak. Sól i cukier jest powszechnie stosowany więc powinno się je stosować. Już nawet w deserkach sprzedawanych używa się cukru.


  • dodany przez Marcin dnia 19 września 2012, godz. 15:49

    Warto dawać dzieciom sprawdzone produkty? Na tym wam zależy? No to nie piszcie głupot (pewnie sponsorowanych przez Morlinki). W tej zdrowej polędwicy Morlinki mamy:
    1. W składzie najpierw jest woda (więc jest jej najwięcej), potem sól, glukoza i mięso na 4 miejscu!
    2. azotyn sodu - inaczej E250
    3. askorbinian sodu - E301
    4. mleczan sodu - E325
    5. trifosforany - E451
    6. polifosforany - E452
    Dlaej jest o zdrowych parówkach (sic!) więc nawet nie czytam i życzę smacznego!


    (2 Komentarze)

    Napisz komentarz

    Imię / Nick
    e-mail

    Wygeneruj inny kod


    Komentarz (maks. 1000 znaków)

    Dodaj zdjęcie (opcjonalnie; dłuższa krawędź zdjęcia - max. 1000 px)


    Wpisz prawidłowy adres e-mail. Nie będzie on widoczny na naszej stronie. Aby uniknąć nadużyć, wyślemy do ciebie wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Kliknij w niego, aby opublikować swój komentarz.
    REKLAMA



    Zapisz się do naszego Newslettera

    Jako pierwsza dowiesz się o najnowszych konkursach, ciekawych wydarzeniach
    i specjalnych akcjach organizowanych
    na stronie RODZICE.PL









    KSIĘGA IMION

    Wpisz imię, aby poznać jego znaczenie
    i historię