Badanie: czy angielski w szkole wystarcza? Rodzice dzieci z pokolenia alfa zabierają głos novakid

Badanie: czy angielski w szkole wystarcza? Rodzice dzieci z pokolenia Alfa zabierają głos

Nauka angielskiego wśród dzieci to jeden z obszarów edukacji, w który rodzice inwestują najwięcej środków w postaci pieniędzy, czasu i energii. Według badania “Jakość publicznej edukacji z zakresu języka angielskiego” przeprowadzonego przez platformę edukacyjną Novakid, 38 proc. polskich rodziców wydaje na ten cel od 2000 do 4000 zł rocznie, a 17 proc. badanych – od 4000 do 13 000 zł rocznie. Inwestycję tę argumentują oni m.in. dążeniem do zapewnienia lepszych, zawodowych perspektyw dla swoich dzieci (37 proc.), szansą na podjęcie przez nich nauki w renomowanych szkołach (31 proc.) lub niewłaściwymi metodami nauczania w publicznych placówkach oświatowych (56 proc.). Rodzice wciąż poszukują dodatkowych sposobów na rozwój językowy wśród najmłodszych – aż 74 proc. rodziców planuje lub już korzysta z aplikacji edukacyjnych, a 47 proc. ćwiczy z dzieckiem w domu.

Choć według badania “Jakość publicznej edukacji z zakresu języka angielskiego” przeprowadzonego przez Novakid ponad 60 proc. polskich rodziców ocenia jakość nauki języka angielskiego w szkołach publicznych jako satysfakcjonujący to jednak coraz więcej z nich decyduje się na wdrożenie w proces edukacji swoich dzieci dodatkowych zajęć wspomagających naukę tego języka. Mają one na celu nie tylko poprawę ich umiejętności językowych, ale również wsparcie w rozwoju pewności siebie, samodzielności oraz zdobyciu nowych znajomości.

To rosnące zainteresowanie dodatkowymi formami nauki może być związane z poziomem publicznej edukacji języka angielskiego, jaki odzwierciedlają między innymi egzaminy ósmoklasisty z tego zakresu. Według relacji uczniów i nauczycieli zarówno tegoroczny, jak i ubiegłoroczny test kończący naukę w szkole podstawowej był zbyt prosty i nie stanowił realnego sprawdzianu wiedzy z tego zakresu. Tak niski poziom trudności może rodzić pytania o rzeczywistą skuteczność szkolnej nauki angielskiego i dodatkowo motywować rodziców do sięgania po bardziej angażujące i praktyczne rozwiązania edukacyjne.

Badanie: czy angielski w szkole wystarcza? Rodzice dzieci z pokolenia alfa zabierają głos jakosc

Nauka języka angielskiego w szkołach publicznych kiedyś i dziś

Według badań platformy Novakid aż 76 proc. polskich rodziców uważa, że w porównaniu z ubiegłymi latami podejście do nauki języka angielskiego w szkołach publicznych poprawiło się. Obecnie mimo faktu, że aż 61 proc. ankietowanych jest zadowolonych z dzisiejszego poziomu edukacji tego przedmiotu, ponad 50 proc. rodziców wskazuje na przestarzałe i nieadekwatne do teraźniejszych realiów metody nauczania. Wskazują oni na zbyt niską koncentrację lektorów na praktycznym zastosowaniu języka w codziennych sytuacjach, a zbyt dużym nacisku na zagadnieniach teoretycznych. Niemal 35 proc. rodziców wiąże te fakty z kompetencjami nauczycieli, którzy nie korzystają z różnorodnych źródeł, tym samym nie ucząc dzieci swobodnego mówienia w danym języku. Pojawiły się również głosy, które wskazują na niezadowolenie rodziców wynikające z braku informacji zwrotnej dla dzieci i rodziców, będącej cenną wskazówką dotyczącą obszarów wymagających dodatkowej pracy. Ten problem podkreśla co czwarty rodzic. Dodatkowo niemal 20 proc. odpowiedzi w badaniu dotyczyło zbyt małego priorytetu kładzionego w szkołach na lekcje z języka angielskiego. 

Badanie: czy angielski w szkole wystarcza? Rodzice dzieci z pokolenia alfa zabierają głos jakosc 1

Co robią rodzice, aby pomóc dzieciom w nauce języka angielskiego?

Zdając sobie sprawę ze znaczenia języka angielskiego w dzisiejszym świecie, rodzice mocno angażują się w jego rozwój u swoich dzieci.

Najpopularniejszym sposobem, którego skuteczność deklaruje aż 62 proc. badanych, jest korzystanie z aplikacji i kursów językowych online, które w wygodny i dostosowany do wieku dziecka sposób wprowadzają je w świat języka angielskiego i zachęcają je do jego praktycznego wykorzystywania. Według badania aż 74 proc. rodziców planuje lub już zapisało dziecko na takie dodatkowe zajęcia.

Dodatkowo według badań prawie połowa polskich rodziców deklaruje, że na co dzień stara się wprowadzać w domu ten język obcy poprzez rozmowy, czytanie książek, słuchanie muzyki czy wspólne oglądanie filmów z najmłodszymi. Wśród odpowiedzi pojawiły się również dodatkowe zajęcia z domowym korepetytorem (22 proc.) oraz rozmowy z nauczycielami dziecka (12 proc.).

Badanie: czy angielski w szkole wystarcza? Rodzice dzieci z pokolenia alfa zabierają głos jakosc publicznej edukacji 8 page 0001

Angielski nawet w wakacje – zajęcia konwersacyjne i wyjazdy językowe działają

Ciekawą formą nauki języka angielskiego mogą być również wakacyjne wyjazdy językowe. Łączą one zabawę i międzyrówieśniczą integrację z kreatywnym podejściem do praktycznego rozwoju języka. Każdy taki wyjazd dostosowany jest do wieku jego uczestników, więc zarówno młodsze, jak i starsze dzieci mogą doświadczyć ciekawej i rozwijającej dla nich przygody.

Wyjazdy językowe to świetna okazja, żeby nie tylko uczyć się języka, ale też poznać nowych ludzi, zobaczyć świat i stać się bardziej samodzielnym. Dzięki zagranicznym kursom można przełamać strach przed mówieniem, nabrać pewności siebie i uczyć się angielskiego w naturalny sposób – rozmawiając, słuchając i po prostu komunikując się na  co dzień w tym języku. Aby taki wyjazd był naprawdę udany, warto wcześniej przygotować się językowo. Chodzi o to, aby przebywając za granicą czuć się swobodnie, rozumieć, co się dzieje wokół i bez stresu dogadywać się z innymi. Dobrze jest przed wyjazdem poćwiczyć – mogą pomóc aplikacje, kursy online albo grupowe zajęcia konwersacyjne online. Ja uczę się angielskiego już od kilku lat i naprawdę widzę, jak bardzo mi to pomaga – w podróżach, w kontaktach z ludźmi i w rozwoju mojej pasji. Dzięki temu czuję się pewnie i mogę korzystać z każdej okazji, jaką daje świat – mówi Amelia Pasternak, ambasadorka platformy Novakid w Polsce.

Według badania Novakid rodzice najczęściej rozważają taką formę wyjazdu, gdy ich dziecko jest w wieku 10-12 lat (28 proc.) oraz 13-15 lat (40 proc.). Najpopularniejszymi kierunkami są m.in. Wielka Brytania (58 proc.) oraz USA (30 proc.). Przy wyborze kierunku wyjazdu językowego rodzice kierują się głównie tamtejszym bezpieczeństwem (67 proc.), reputacją organizatora (47 proc.), kosztem organizacji wyjazdu (46 proc.) oraz konkretnym programem i jakością umiejętności nauczycieli i prowadzących kurs (41 proc.).

Grupowe zajęcia konwersacyjne to świetne uzupełnienie przygotowań do wyjazdu językowego za granicę – zdecydowanie warto je rozważyć. Dzieci mają wtedy okazję poćwiczyć praktyczne mówienie w języku angielskim, oswoić się z nim i nabrać większej pewności siebie przed wyjazdem. Tego typu spotkania to także dobra okazja do integracji z rówieśnikami i nauki przez działanie – poprzez scenki, gry czy wspólne rozmowy. Nie chodzi o naukę „na ocenę”, ale o otwarcie się na używanie języka w sposób naturalny i bez stresu. To może znacznie ułatwić start w nowym środowisku, szczególnie w pierwszych dniach wyjazdu, kiedy dzieci potrzebują trochę więcej odwagi, by odezwać się po angielsku – mówi Adrienne Landry, główna metodolożka internetowej szkoły języka angielskiego Novakid.

O badaniu:

Badanie zostało zrealizowane przez szkołę języka angielskiego dla dzieci w wieku 4-12 lat – Novakid w lutym br. Próba badawcza wyniosła N=1500, a badanie objęło obszar Polski, Rumunii, Turcji, Włoch, Kolumbii i Chile.


O Novakid:

Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci w wieku 4-12. Obecnie platforma liczy ponad 3100 doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli, którzy w samej Polsce zajmują się edukacją ponad 46 tysięcy uczniów, którzy w 2024 roku łącznie wzięli udział w niemal 1,2 milionie lekcji. To najlepszy wynik w historii firmy wśród wszystkich 50 państw, w których działają. Na poziomie globalnym Novakid odnotował 26-procentowy wzrost przychodów oraz 23,5-procentowy wzrost liczby uczniów. Do tego sukcesu przyczyniło się m.in. przejęcie platformy Lingumi, wykorzystującej sztuczną inteligencję. Od 2017 roku Novakid zarejestrowało w swojej bazie prawie 880 000 dzieci, które ukończyły ponad 36 milionów lekcji. Firmie zaufało ponad 750 000 rodziców na całym świecie, o czym świadczą opinie na poziomie 4.7-4.9/5.0 na platformach TrustPilot, Facebook i Google.

Program edukacyjny Novakid English as a Second Language (ESL) jest zgodny z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (CEFR) i został opracowany z myślą o konkretnych zainteresowaniach, potrzebach i wieku uczniów. Wykorzystując grywalizację, wirtualną rzeczywistość i sztuczną inteligencję, Novakid zaprojektował dynamiczne i interaktywne środowisko edukacyjne, które pomaga dzieciom na całym świecie płynnie posługiwać się językiem angielskim. Unikalna metoda oceny postępów Novakid (ponad 1500 parametrów, testy A/B i inne elementy podejścia opartego na danych) zapewnia doskonałe wyniki i pozwala nauczycielom dostosować program do indywidualnych potrzeb i zainteresowań każdego dziecka.