Konwersacje w nauce języka obcego — sprawdź, dlaczego dzieci najlepiej uczą się w praktyce!

Znajomość języków obcych otwiera wiele możliwości, nie tylko zawodowych. Ułatwia naukę, nawiązywanie przyjaźni, spędzanie czasu w wielokulturowym gronie, obcowanie ze sztuką, podróżowanie. W zglobalizowanym świecie to umiejętność, której nie można przecenić. Jak dać dziecku dobry start z nauką języka? Kiedy zacząć?

Naturalna nauka języka już od okresu ciąży

Z pierwszymi słowami i dźwiękami dziecko ma styczność jeszcze w okresie prenatalnym. Dociera do niego głos matki, ojca, ich ulubione piosenki. Głos mamy maluch rozpoznaje już od 17 tygodnia ciąży.

Oczywiście na tym etapie dziecko nie rozumie znaczenia tych dźwięków, ale się z nimi oswaja. Stają się naturalną częścią jego świata. 

W pierwszych latach życia dziecko uczy się więcej niż dorosły człowiek w ciągu kilkudziesięciu lat. 

Pomyślmy, jak wiele umiejętności maluch zdobywa przez same dwa pierwsze lata. Wystarczy wymienić kilka: przewroty, rozpoznawanie kierunku napływania dźwięków i twarzy, rozumienie poszczególnych słów, siadanie i czworakowanie, chodzenie, dopasowywanie kształtów, jedzenie stałych pokarmów i w końcu — mowa.

W tych latach umysł dziecka, aby móc przyswoić tak wiele informacji, musi być wyjątkowo chłonny. Dlatego dwulatki mają więcej synaps, niż dorośli. Warto wykorzystać ten fakt, dając dziecku solidne podstawy na przyszłość.

Poznawanie języka przez zanurzenie

Dziecko w wieku pięciu lat płynnie posługuje się ojczystym językiem. Rzadko popełnia błędy składniowe, umie stosować metafory i rozumie proste dowcipy językowe. Zaledwie kilka lat wystarczyło mu, aby zostać native speakerem

Jeśli porównamy to do próby nauczenia się języka „od zera” w życiu dorosłym, to zrozumiemy, jak to spektakularny wyczyn. Każdy rodzic, który utknął na poziomie B2 z angielskim, doskonale to wie.

Jak zatem jest to możliwe, że dzieci przyswajają ojczysty język tak szybko? Naukowcy nadal spierają się na temat tego, jak to się dzieje, że nasze mózgi rozumieją pojęcie mowy od tak wczesnego wieku „same z siebie”. Jedno jest jednak pewne: naturalne uczenie się języka, poprzez tzw. immersję, czyli zanurzenie, sprzyja zdobywaniu wiedzy. I nie jest wcale męczące!

Gdy dziecko przebywa w wielojęzycznym otoczeniu, bezustannie „chłonie” nowe słowa, intonację, prawidłową składnię i nie ma dla niego znaczenia, jaki to język.

Z tego względu, wprowadzenie nowych języków jak najwcześniej, nawet w wieku kilkunastu miesięcy, zwiększa szansę na dogłębne ich poznanie na zaawansowanym poziomie już w szkole podstawowej.

Immersja językowa, czyli najważniejsza jest rozmowa

Naukowcy odkryli, że w kwestii nauki języka, mózg dziecka w wieku od 2 do 7 jest w okresie krytycznym, w którym ma możliwość poznania języka obcego na tym samym poziomie, co ojczysty język

Po 8. roku życia zdolność dziecka do przyswajania języka zaczyna spadać. Wcześniej jednak dziecko „bezkrytycznie” powtarza dźwięki i słowa, błyskawicznie je zapamiętuje.

Dzieci ucząc się języka na tym etapie, rzadko kiedy nabywają niepoprawnego akcentu — pod warunkiem jednak, że uczą się od native speakerów.

Z tych powodów np. w żłobkach i przedszkolach montessoriańskich jeden opiekun mówi zawsze i wyłącznie po angielsku (w Polsce. W USA może to być chiński, francuski, hiszpański). Dzieci przez kilka godzin dziennie „osłuchują” się z drugim językiem i „niechcący” go poznają.

Nauka przez immersję nie tylko doskonale odpowiada potrzebom mózgu małego człowieka, ale również nie jest tak obciążająca, jak uczenie się języka z podręczników. 

Naturalne stosowanie języka, w codziennych sytuacjach i w zwykłej rozmowie, jest najlepszym sposobem na jego dogłębne poznanie.

Jak wprowadzić konwersacje w obcym języku?

Jako rodzic nie musisz być dwujęzyczny, aby zapewnić swojemu dziecku doświadczenie zanurzenia w języku. Mogą w tym pomóc native speakerzy, którzy profesjonalnie zajmują się nauką poprzez zabawę.

Dobrą praktyką jest również puszczanie dziecku bajek w języku angielskim, a nie polskim. Wielu rodziców decyduje się na włączanie po angielsku np. Świnki Peppy, która ma wolne tempo fabularne i łatwo je śledzić, nawet nie rozumiejąc wszystkich słów. Dodatkowym plusem jest brytyjski akcent.

Kolejnym sposobem na oswajanie dziecka z językiem może być słuchanie piosenek kierowanych do maluchów, które sprawiają, że nauka słówek jest prosta i przyjemna. Starsze dzieci, które już grają na tablecie, mogą skorzystać na aplikacjach w języku angielskim.

Na wyjazdach wakacyjnych i w podróży za granicę warto zachęcać (ale nie zmuszać!) dziecko do samodzielnego podziękowania kelnerowi za przyniesiony posiłek czy np. kupienia lodów truskawkowych po angielsku czy w lokalnym języku. Wpływa to pozytywnie na poczucie samodzielności i własnej wartości dziecka.

Można także skorzystać z możliwości, jakie daje współczesna technologia. World Kids Academy Novakid to unikalne zajęcia online. W małych, międzynarodowych grupach dzieci mogą uczyć się i “szlifować” swoje umiejętności komunikacyjne w języku angielskim. W ramach zajęć dzieci zachęcane są do rozmawiania ze sobą i doświadczonym nauczycielem, który moderuje i animuje wszystkie spotkania. Materiały takie jak gry po angielsku, krótkie video, piosenki inspirują do konwersacji i zazwyczaj wywołują mnóstwo śmiechu.

World Kids Academy to wielokrotnie nagradzane zajęcia, które kierowane są do dzieci już od 4. roku życia. Możesz zapisać swoje dziecko w dowolnym momencie. A tutaj znajdziesz szczerą recenzję mamy, która dla Rodzice.pl przetestowała platformę Novakid.

Novakid wprowadza międzynarodowe zajęcia
Nauka angielskiego poprzez gry

Novakid

Dla dzieci od 4 do 12 lat. Nauka z native speakerami, gry i quizy dostosowane do wieku i poziomu dziecka w grupach międzynarodowych.

Co warto zapamiętać na temat nauki obcego języka?

Warto starać się stworzyć dzieciom środowisko, w którym możliwe jest używanie języka w naturalnym kontekście. Oswaja to z brzmieniem obcej mowy, ale też przełamuje barierę językową.

Rozpoczęcie takiej nauki języka w jak najwcześniejszym wieku sprawia, że z większym prawdopodobieństwem dziecko osiągnie poziom native speakera w nadchodzących latach.

Umysł dzieci do 8. roku życia jest wyjątkowo chłonny i otwarty na nowe umiejętności językowe i nie tylko. Dzieci w tym okresie nie kojarzą też jeszcze zdobywania wiedzy ze żmudnym procesem nauki z książek przy biurku czy w szkolnej ławce.

Warto to wykorzystać i zaszczepić w ten sposób w dziecku miłość do obcych języków, które zaprocentuje w przyszłości. Dodatkową korzyścią jest to, że możliwość komunikacji nie tylko w ojczystym języku sprawia, że wzrasta poczucie własnej wartości dziecka.

Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
Logo