Tkanina pokryta małymi kłaczkami i kuleczkami materiału to częsty widok zwłaszcza w przypadku swetrów czy płaszczów. Ten uciążliwy i nieestetyczny problem dotyczy niekiedy nawet nowo zakupionych produktów. Zgodnie z przepisami konsument ma prawo zareklamować kupiony towar pod pewnymi warunkami. Uzyskanie pozytywnej i skutecznej odpowiedzi przy takiej wadzie nie jest jednak oczywiste. Czy mechacenie podlega reklamacji?
Czy mechacenie podlega reklamacji?
Mechacenie tkaniny polega na tym, że drobne kuleczki materiału gromadzą się na powierzchni ubrania, dając nieestetyczny i nieprzyjemny w dotyku efekt. Dotyczy to właściwie wszystkich rodzajów tkanin, ponieważ jest to proces naturalny. Kiedy nosimy ubrania, materiał stale o coś się ociera, rozciąga, co narusza strukturę włókien. Z tego powodu niewielkie niteczki wychodzą poza splot i kulkują się na powierzchni ubrania.
Do materiałów należących do najbardziej mechacących się należy akryl, z którego najczęściej wykonuje się swetry. Procesowi temu podlegają jednak również materiały naturalne takie jak wełna czy bawełna. Zmechacenie się ubrania jest więc nieuniknione i w zależności od częstotliwości noszenia prędzej czy później materiał przestanie wyglądać tak jak w momencie zakupu.
Zdarza się jednak, że ubranie mechaci się od razu po pierwszym założeniu, co nie powinno mieć miejsca. Jeśli materiał został wyprany zgodnie z zaleceniami producenta umieszczonymi na metce, to prawdopodobnie jest to wina słabej jakości materiału. W takim przypadku konsument ma prawo do reklamacji ze względu na niezgodność towaru z umową. W ramach reklamacji klient może domagać się wymiany, naprawy lub lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków. Jak informuje UOKiK, „ towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność”.W przypadku mechacenia się ubrania należałoby wskazać na jakość jako aspekt niezgodny z umową.
Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową trwa 2 lata od dnia wydania towaru, chyba że przedsiębiorca (jego poprzednik prawny lub osoby działające w ich mieniu) określił dłuższy termin przydatności towaru do użycia.
UOKiK
Mechacenie ubrań – reklamacja
Niestety w praktyce reklamacje z powodu mechacenia się ubrań rzadko zostają przyjęte przez sprzedawców. Jako uzasadnienie odrzucenia wniosku najczęściej wskazują oni, że do pojawienia się wady doszło z winy użytkownika, np. na skutek nieprawidłowego prania czy suszenia. Zwykle sprzedawca podpiera odmowę opinią rzeczoznawcy.
Warto jednak podjąć próbę, szczególnie jeśli produkt zmechacił się od razu po zakupie, w ciągu miesiąca czy dwóch. W szczególnych przypadkach można także zwrócić się po pomoc bezpłatną do rzecznika praw konsumentów.
Sprawdź: Co zrobić, żeby szalik nie zostawiał kłaczków? Praktyczne porady na “obłażące” ubrania
Czytelnicy pytają, czy mechacenie materiału podlega reklamacji
Tak, pod warunkiem, że do mechacenia doszło niedługo po zakupie, mimo prania zgodnie z zaleceniami.
Zmechacony płaszcz podlega reklamacji, jeśli był prany zgodnie z wytycznymi producenta.
Reklamacja swetra z powodu mechacenia zależy od tego, ile czasu minęło od zakupu. Trzeba pamiętać, że każdy materiał w końcu zaczyna się mechacić.