Jak zachęcić dziecko do sprzątania po sobie? 6 kroków do większego ładu w domu

Dzieci potrafią być prawdziwymi mistrzami w tworzeniu chaosu: wywrócenie całego pokoju do góry nogami zajmuje im mniej czasu, niż rodzicowi przygotowanie kanapki. I na pewno nieporównywalnie mniej czasu, niż zajmuje im później posprzątanie tego bałaganu. Jak zachęcić dziecko do sprzątania po zabawie? Podpowiadamy, co możesz zrobić, jeśli doskwiera Ci ciągły nieporządek.

Jak zachęcić dziecko do sprzątania po sobie? 6 kroków do większego ładu w domu
elements.envato.com

Krok 1. Ustalcie zasady i dokładnie je omówcie

Nie możemy wymagać od naszych dzieci porządku, jeśli nie wyznaczyliśmy jasnych wytycznych, czym ten porządek jest. Warto pamiętać, że pojęcie porządku różni się i wśród dorosłych: dla jednych niedbale przerzucone ubrania przez krzesło to już chaos, dla innych taki widok jest zupełnie do zaakceptowania.

Dzieci dopiero uczą się codziennych praktyk, dlatego ważne jest ustalanie precyzyjnych zasad i upewnianie się, że są one klarowne dla wszystkich domowników. Dobre zasady dotyczące porządku, to np. bawimy się jedną zabawką na raz, a po skończonej zabawie, odkładamy ją na półkę. Na koniec dnia upewniamy się, że wszystkie zabawki są na swoich miejscach. Taki zbiór zasad najlepiej opracować razem z dzieckiem, można wesprzeć się wykonaniem wspólnie plakatu i przyczepienie go na ścianie.

Krok 2. Bądź przykładem

Czy nam się to podoba, czy nie, dzieci uczą się głównie przez obserwację, a nie nasze słowa. Dlatego wymagając porządku od małych domowników pamiętajmy, żeby w pierwszej kolejności samodzielnie dbać o ład. Zaleganie brudnych naczyń w zlewie czy pozostawianie prania na podłodze w łazience z pewnością nie zachęci dzieci do dbania o porządek w swoim pokoju.

Krok 3. Wszystko ma swoje miejsce

Wszystko ma swoje miejsce i jest miejsce na wszystko – to jedna z zasad pedagogiki Montessori, która świetnie sprawdza się przy dbaniu o porządek. Jeśli irytuje Cię, że Twoje dziecko nie chce sprzątać zabawek sprawdź, czy faktycznie jest to możliwe. Każdy przedmiot w pokoju dziecięcym (ale i w całym domu) powinien mieć jasno wyznaczone miejsce przechowywania. Świetnym rozwiązaniem do pokojów dziecięcych są otwarte regały, kosze lub plastikowe pudełka, które dodatkowo można obrazkowo opisać, aby ułatwić maluchowi zachowanie ładu. Taki kosz z piktogramem klocków lego albo pluszaków powinien móc pomieścić wszystkie zabawki z danej kategorii. Jeśli nie jest to możliwe, a nie mamy przestrzeni na dodatkowy kosz, warto rozważyć zmniejszenie ilości zabawek. System rotacyjny (inna zasada z pedagogiki Montessori) polega na chowaniu części zabawek i regularnym ich podmienianiu. W ten sposób “na widoku” jest mniej przedmiotów, a dzieci dłużej skupiają uwagę na dostępnych zabawkach. Gdy przestają się nimi interesować – czas na podmianę zestawu.

Krok 4. Metoda małych kroczków

To jasne, że od dwulatka można wymagać znacznie mniej, niż od nastolatka. Dlatego maluchom warto pomóc w nauce porządku, np. rozbijając poszczególne czynności na  mniejsze części. Zamiast oczekiwać, że dziecko dokładnie posprząta wszystkie porozrzucane zabawki, można mu dawać wskazówki: np. by zaczął od zbierania piłek do wyznaczonego na nie kosza. Następnie może przejść do klocków, samochodzików itd. Dzieci działają bardzo metodycznie i lubią segregowanie – czasem jednak czują się przytłoczone, jeśli mają zbyt wiele możliwości i potrzebują ukierunkowania.

Krok 5. Dostosuj dom dla malucha

Ten punkt co prawda nie powie Ci, jak nauczyć dziecko sprzątać po sobie, ale może znacząco wpłynąć na zmniejszenie bałaganu na co dzień. Jeśli Waszym problemem nie są jedynie porozrzucane zabawki, ale również inne przedmioty, warto zastanowić się, co możesz zmienić, aby ułatwić maluchowi codzienność. Zminimalizowanie przedmiotów, które można stłuc czy schowanie tych, które zbyt często się brudzą i wymagają prania mogą wiele zmienić. W pewnych okresach życia malucha zdecydowanie nie sprawdzają się dywany, w które łatwo można wdeptać ciastolinę, ale z pewnością jeszcze wrócą czasy, że będziesz mogła się cieszyć nimi ponownie.

Krok 6. Mierz oczekiwania na możliwości dziecka

Dzieci bardzo się starają, żeby sprostać stawianym przed nimi zadaniom i uwielbiają być przydatne. Robienie przez nie bałaganu nie jest złośliwością tylko początkiem procesu uczenia się, jak panować nad przedmiotami. Nim osiągną pełną sprawność w robieniu porządku, popełnią wiele błędów i z pewnością “ich porządek” będzie odbiegać od tego, jaki byśmy zrobili sami. Zamiast jednak krytykować czy poprawiać (co też jest formą krytyki) po dziecku, warto doceniać wszystkie przejawy jego samodzielności i chęci porządkowania. A przede wszystkim pogodzić się z tym, że jeszcze przez kilka lat nasz dom nie będzie idealnie wysprzątany, z pewnością jednak pełen życia.

Dodaj komentarz

Newsy
Nowe zasady działania sal zabaw. O tych wytycznych musisz pamiętać
Od soboty 6 maja będziemy mogli zabierać swoje dzieci na sale zabaw. Zostaną one otwarte w ramach IV etapu odmrażania gospodarki i życia społecznego, jednak na ich terenie będą obowiązywać
Czytaj dalej
Imiona dla dzieci Newsy
Nietypowe imiona dla dzieci. Te imiona wybieraliśmy w ubiegłym roku najrzadziej
Rodzice mają różne strategie związane z wyborem imienia dla swojego dziecka. Niektórzy kierują się modą i wybierają imiona z list najpopularniejszych imion z ostatnich lat, inni stawiają na rozwiązania klasyczne
Czytaj dalej
Wychowanie
Kindersztuba: co znaczy to słowo w dzisiejszych czasach?
Kindersztuba – to trudne i coraz rzadziej używane słowo. Zanika nie tylko ono samo, ale zdarza się, że otaczający nas świat daje także coraz więcej sygnałów, że zanika także jego
Czytaj dalej
Nastolatkowie Wychowanie
Kiedy dziecko nie słucha…
Co robić, gdy dziecko nie słucha? To pytanie często pojawia się na forach rodzicielskich. Aby otrzymać na nie odpowiedź, warto wyjść od pytania: co rozumiem przez stwierdzenie "słuchać kogoś"? Czy
Czytaj dalej
Prawo Wychowanie
Prawa dziecka, które warto znać!
Janusz Korczak, znany pedagog, napisał w jednej ze swoich książek: „Nie ma dzieci – są ludzie; ale o innej skali pojęć, innym zasobie doświadczenia, innych popędach, innej grze uczuć.” Mimo
Czytaj dalej
Newsy Wychowanie
Rzeźnik Praw Dziecka: “Absolutnie nie wolno bić dzieci, ale… klaps nie zostawia wielkiego śladu”
"Rzeźnik" w tytule to nie freudowska pomyłka. To pierwsze słowa naszej redakcyjnej koleżanki po zapoznaniu się z wywiadem pana Mikołaja Pawlaka. Trudno bowiem rzecznikiem dzieci nazwać osobę, która "z estymą"
Czytaj dalej