Oceny w klasach I-III. Jak wyglądają wewnątrzszkolne zasady dla najmłodszych uczniów?

Skala ocen szkolnych jest jednakowa w większości publicznych placówek w Polsce, chociaż wewnątrzszkolny system oceniania stanu wiedzy uczniów może się nieco między sobą różnić. Szczególnie w przypadku najmłodszych dzieci, które nie podlegają jeszcze ocenom liczbowym, ale opisowym. Jak wyglądają oceny w klasach I-III? Na jakiej podstawie są wystawiane? Co oznacza ocena B w pierwszej klasie? Co oznacza ocena D w pierwszej klasie? Co może oznaczać ocena Z co oznacza?

Oceny w klasach 1-3 szkoły podstawowej

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w szkole ocenia się osiągnięcia edukacyjne uczniów, czyli ich poziom opanowania materiału wymaganego na danym etapie. Ocenie podlega także zachowanie ucznia w trakcie roku szkolnego, które obejmuje także stosunek do zajęć i ogólną postawę. Według przepisów zawartych w rozporządzeniu ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej, tj. W klasach I-III, oceny klasyfikacyjne roczne i śródroczne są ocenami opisowymi. Oznacza to, że na świadectwie nie ma standardowych cyfrowych stopni, a podsumowanie osiągnięć sporządzone w formie pisemnej.

Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć to podsumowanie opanowanych przez ucznia wiadomości i umiejętności. Dodatkowo wymienia się w niej szczególne, indywidualne potrzeby i wyzwania dziecka na tym etapie edukacji.

Dłuższe oceny opisowe przygotowuje się po zakończeniu semestru lub na koniec roku szkolnego. W międzyczasie jednak uczniowie oraz ich rodzice również powinni otrzymywać od nauczyciela informacje zwrotne dotyczące postępów w nauce oraz ewentualnych trudności do przezwyciężenia. Z tego powodu różnego rodzaju zadania, prace domowe, klasówki oznaczane są za pomocą specjalnych symboli lun skrótów literowych. W ten sposób zarówno uczeń, jak i jego rodzice wiedzą, na jakim dziecko jest poziomie i co wymaga szczególnej uwagi.

Zobacz: Upoważnienie do odbioru dziecka z przedszkola [WZÓR]. Te informacje powinny się znaleźć w dokumencie

Skala ocen literowa

Oceny literowe w szkole podstawowej 1-3 mogą się różnić w zależności od placówki, ponieważ każda z nich ustala swój własny wewnątrzszkolny system oceniania. Dlatego też rodzice nie zawsze są pewni, co oznaczają poszczególne skróty czy symbole. Poniżej zgromadziliśmy kilka przykładów, które mogą nieco rozjaśnić sytuację, ale najlepiej w razie wątpliwości porozmawiać z nauczycielem.

Najbardziej popularne oceny literowe w klasach 1-3:

  • A – wiadomości i umiejętności opanowane w stopniu bardzo dobrym;
  • B –wiadomości i umiejętności opanowane w stopniu podstawowym;
  • C – wiadomości umiejętności opanowane w stopniu koniecznym;
  • D – wiadomości i umiejętności opanowane w stopniu niezadowalającym.

Na forach internetowych również znaleźć można wiele przykładów skrótów literowych, które oznaczają różne oceny. Wybraliśmy kilka przykładów i umieściliśmy je poniżej.

W – wspaniale
B – bardzo ładnie
Ł – ładnie
P – potrafisz lepiej
S – słabo

A – wspaniale (uśmiechnięte słoneczko)
B – bardzo dobrze (słonko bez buźki)
C – dobrze (słonko za chmurką)
D – pracuj więcej (chmurka)

W wzorowo
B bardzo dobrze
D dobrze
S słabo
N niezadowalająco

U nas w pierwszym półroczu kl 1 oceny komentarze i obrazek, brawo, wspaniale, dobrze itd, od drugiego semestru punkty, na koniec roku opisowa ocena.

W – wspaniale
Bd – bardzo dobrze
D – dobrze
P – przeciętnie
S – słabo

Czytelnicy pytają o ocenianie w klasach 1-3

Czy w pierwszej klasie są oceny?

Są oceny opisowe lub ewentualnie stosuje się skróty literowe.

Jaka to ocena w?

Wspaniale lub wzorowo.

Co oznacza ocena p w klasach 1-3?

Może oznacza “przeciętnie” lub “potrafisz lepiej”.

Co oznacza ocena b w pierwszej klasie?

Bardzo dobrze

Ocena s co oznacza?

Np. słabo.

Sprawdź też:

Rodzice.pl - ciąża, poród, dziecko - poradnik dla Rodziców
Logo