Szkoła w chmurze. Wyniki matur pod okiem men. Zaskakujący rezultat kontroli matura

Szkoła w Chmurze. Wyniki matur pod okiem MEN. Zaskakujący rezultat kontroli

Ministerstwo Edukacji Narodowej przeprowadziło szczegółową kontrolę w placówkach edukacyjnych, których uczniowie uczą się na edukacji domowej, w tym także najpopularniejszej obecnie – Szkole w Chmurze. Wyniki kontroli zaskakują, ujawniając dość niepokojące dane na temat efektywności nauczania oraz sposobów weryfikowania wiedzy uczniów w ramach tej alternatywnej formy edukacji.

Szkoła w Chmurze – wyniki matur 2024

Mimo że uczniowie Szkoły w Chmurze mogą się pochwalić dość dobrymi ocenami na świadectwach, to zdawalność matur nie wygląda już tak kolorowo. W 2023 roku świadectwo dojrzałości uzyskało aż 85% maturzystów, ale w 2024 już co czwarty zdający nie zaliczył matury. Rezultaty z poszczególnych przedmiotów również nie są imponujące, choć niestety zbliżone do wyników ogólnopolskich.

Średni wynik z języka polskiego na poziomie podstawowym w Szkole w Chmurze wyniósł 62,3%, a średnia ogólnopolska sięgnęła 61%. Z kolei średni wynik z matematyki podstawowej to 51,7%, a w całej Polsce – 63%. Język angielski na poziomie podstawowym uczniowie Szkoły w Chmurze napisali na średnio 83,6%, a rezultat ogólnopolski wyniósł natomiast 78%.

Jeśli chodzi o egzaminy z przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym, to przykładowo średni wynik z geografii w Szkole w Chmurze sięgnął 36,5% (wynik ogólnopolski – 41%), z chemii – 20,6% (wynik ogólnopolski – 38%), z historii – 32,2% (wynik ogólnopolski – 42%), a z matematyki rozszerzonej – 19,5% (wynik ogólnopolski – 33%).

W porównaniu z wynikami ogólnokrajowymi, maturzyści Szkoły w Chmurze uzyskali z języka polskiego wynik powyżej średniej dla szkół ponadpodstawowych. Średnia z języka angielskiego jest powyżej średniej wszystkich typów szkół. Analizujemy powody słabszego wyniku egzaminów z matematyki. Nawet Centralna Komisja Egzaminacyjna za osoby, które nie zdały matury uznaje te, które nie mają możliwości poprawienia jej w sierpniu. 500 naszych uczniów, a więc 19 proc. tych, którzy jeszcze nie uzyskali świadectwa dojrzałości, ma prawo do takiej poprawki

Natalia Minczanowska, wicedyrektorka Szkoły w Chmurze, cytat za portalem Gazeta Prawna

Zobacz: Ile się płaci za Szkołę w Chmurze? Tysiące nowych uczniów i obniżona subwencja. Placówka liczy na wsparcie

Zaskakujące i niepokojące wnioski po kontroli MEN

Wyniki egzaminów maturalnych i egzaminów szkolnych dzieci, które były objęte edukacją w tej niepublicznej placówce, budzą duże zaniepokojenie. […] Mamy sygnały, że oceny końcowe uczniów były wyjątkowo wysokie i nie przekładają się na wyniki egzaminów maturalnych – poinformowała jakiś czas temu szefowa resortu edukacji Barbara Nowacka.

W związku z powyższą kwestią oraz faktem, że aż 25% absolwentów Szkoły w Chmurze nie zdało matury, ministerstwo edukacji zleciło kuratorom oświaty z województwa mazowieckiego, wielkopolskiego oraz śląskiego przeprowadzenie kontroli w placówkach, w których przynajmniej 50 uczniów uczy się w ramach edukacji domowej. W sumie – jak podaje portal Gazety Prawnej – sprawdzono 41 szkół, w tym 3 placówki Szkoły w Chmurze.

Co ciekawe, kontrole wykazały, że różnice pomiędzy ocenami końcowymi, a wynikami egzaminów dotyczyły wszystkich sprawdzanych placówek. We wszystkich przypadkach stwierdzono, że oceny są wyższe niż rezultaty egzaminów.

Nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim sposobu przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, do których uczniowie na edukacji muszą przystąpić, aby uzyskać ocenę końcoworoczną z poszczególnych przedmiotów. Okazało się, że nie zawsze w statutach szkół określone są warunki i sposoby oceniania testów, brakuje także informacji o zakresie materiału obowiązującego na egzamin, co może utrudniać uczniom naukę. Co więcej, kontrole wykazały szokujący fakt, że niekiedy w składzie komisji egzaminacyjnych brak jest nauczycieli, którzy nauczali przedmiotów objętych egzaminem.

Duża część sugerowanych zmian pokryła się z rozwiązaniami, które wprowadziliśmy w okresie od czerwca do września w ramach przygotowania nowych zasad funkcjonowania naszych szkół w obecnym roku szkolnym. Na wszystkie zalecenia odpowiedzieliśmy pismami skierowanymi do kuratoriów wskazując, w jaki sposób zostały one wypełnione. Zalecenia, które wymagały od nas wprowadzenia dodatkowych zmian w większości dotyczyły zasad spinania dokumentów, poprawek redakcyjnych czy uzupełnienia dokumentacji kwalifikacji nauczycieli.

Michał Cieśla, rzecznik prasowy Fundacji Szkoła w Chmurze, cytat za portalem Gazeta Prawna

Sprawdź też: